• CMM

Jag hatar HEN!!!

Nä, tvinga oss att använda det kan ni inte, det är sant. Men det sticker uppenbarligen i ögonen när en tidning inför en policy om att inte använda det. Där kanske det inte vore så dumt med en liten twitterstorm och lite kunskapsupplysning och dylikt för att det inte ska glömmas bort vem som har rätt :)

Personligen har jag förlikat mig med att t.ex. Nöjesguiden använder hen. Jag kan alltid välja att inte läsa den.

• CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-12 01:18:31 följande:

Ursäkta??? Det stack ju som FAN i ögonen på er när DN ANVÄNDE ordet, så exakt hur tänker du att du ska sitta på en hög häst nu när andra blir irriterade på motsatsen?
    På "oss"? Jag visste inte ens att ordet använts i DN. Det fall jag framför allt känner till är Nöjesguiden med sitt hen-nummer. Trots att jag personligen tycker det var ett löjligt grepp är det upp till dem vad de väljer och inte väljer att skriva i sin egen tidning. Jag kan som sagt alltid välja att inte läsa den.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-09-12 14:31:48 följande:
    Daddy Cool: nej, så säger de förstås inte. Utan de har något högtravande skäl för att själva ORDET är olämpligt och konstigt och inte LÅTER bra.
    Om det stämde skulle vi inte använda något annat könsneutralt pronomen heller. "Du" kan t.ex. vara både en man och en kvinna, beroende på vem man tilltalar.

Men jag förstår att det kändes bra att kasta lite skit. 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-13 11:36:37 följande:

Du menar att "person med utländsk härkomst" INTE är könsneutralt? Så, vad hette din svensklärare sa du? Hen behöver litet tips om vart att förbättra sin undervisning...
    Det förhåller sig väl precis som "vederbörande" gör till "hen" i så fall.
  • CMM
    Fjorgynn skrev 2012-09-13 12:00:25 följande:
    offentligen lol, grymt ord, kanske man skulle införa?
    "Offentlighen" heter det väl?
  • CMM

Hen är inte bara ett ord bland andra, hur mycket ni än argumenterar för det. Det har en politisk laddning. Hade det inte haft det hade trådar som denna, eller DN:s hen-policy, inte funnits.

• CMM

Ja Aaliyah, och radikalfeministerna blir alldeles väldeligt högfärdiga och nedlåtande.

• CMM
    nihka skrev 2012-09-13 21:15:52 följande:
    Kolla in de flesta i den här tråden som inte gillar ordet. De tror att det ska ersätta hon repektive han. Att vi inte får fortsätta vara män och kvinnor *facepalm*

Om folk ska ogilla ordet kan de åtminstone göra det för något som är grundat på lite kunskap. Det jag ser är typ "jag gillar inte bilar för att de är så obekväma, får alltid ont i häcken när jag sitter på motorhuven. Jamen, de är inte tänkta att användas så. Whatever det är obekvämt att sitta på motorhuven och kallt blir det på vintern så jag gillar inte bilar...
    Jag förstår mycket väl hur ordet är tänkt att användas, jag kan till och med sympatisera med tanken även om den politiska laddningen gör att det bär mig personligen kraftigt emot att använda det. 
  • CMM
    nihka skrev 2012-09-13 21:41:30 följande:
    De flesta verkar INTE förstå det. Urbota dumma kommentarer av typen "jag har ett BARN inte en hen" och "jag är ingen hen utan KVINNA och stolt över det fast jag gillar rosa, men jag kan även ha blått ibland" avlöser varandra på löpande band. Det är som att delar av befolkningen upphör att använda hjärnan när de hör det här ordet. Totalt mysko.

När det gäller den politiska laddningen tänker jag som med svenska flaggan som höll på att bli en högerextremistisk symbol. Claima tillbaka den genom att använda den.
    Samtidigt, vad ska man tro när en tidning (Nöjesguiden) gör stort hoolabaloo av faktumet att de i ett nummer bytt ut samtliga "han" och "hon" mot "hen"? Den här dhen-sajten gör samma sak förresten. Och inte minst här på FL finns ett antal trådar där folk skriver om sina barn eller t.o.m. partners och kallar dessa för "hen". Så nog finns missuppfattningar även på för-sidan...
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-09-13 21:53:31 följande:
    CMM:  Blir en flicka mindre flicka om hon beskrivs som hen? Blir en partner könlös? Vari ligger problemet?
    Att man vet könet men likaväl använder hen. Precis det som "ni" påstår att ordet inte används till. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!