• CMM

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-11-06 12:49:05 följande:
    Nej, egentligen har jag inte det.

Min förhoppning har varit att du någon gång ska upptäcka att jag till viss del driver med din retorik och ditt bekräftelsebehov. Pröva att gå in på jämställdhetsforumet och försök förutsättninslöst att granska inläggen med avseende på bekräftelsebehov.

Om du inte upptäcker att medlemmarna i gosskören ideligen måste putsa på varandras egon för att finna styrka i kampen mot den fasansfulla statsfeminismens härjningar så beror det knappast på att fenomenet inte är mycket tydligt utan bara att du är blind för dina egna svagheter.

Visst, vi upprepar oss, både du och jag. Min uppfattning är att ditt behov att få flabba åt andra är lika starkt som ditt behov av att få ta dig själv på allra största allvar.

Det som är kul med den här tråden är att ni som tror på existensen av en helig statsfeminism inte har fått flabba ostört, tvärtom har det skrattats en hel del åt er teologi.

Överhuvudtaget är det väl bättre att skratta åt grabbarna som upptäckt dolda agendor och statsfeminism med vidhängande batikhäxor än att ta dem på allvar.

Och du. Du får gärna kalla mig hen om det gör dig lite gladare. 
    Nä, försöker du driva med mig alltså? Bra att du sa det, det hade jag nämligen aaaaaldrig begripit annars. Fan, du gör ju inget annat än att driva med folk som inte tycker som du och jag inbillar mig inte på något sätt att jag skulle vara ett undantag från det axiomet. 

När bannor för att "flabba åt andra" kommer från ditt håll kan jag inte låta bli att - flabba. Detta eftersom dina inlägg, dina putslustiga formuleringar och dina "von oben"-betraktelser inte är något annat än onani som mest av allt syftar till att massera ditt ego. Annars hade du inte, som du gör nu, behövt upprepa dem in absurdum.

Det ligger väl så att säga i FL:s natur att man tillhör en minoritet om man är kritisk mot dagens svenska feminism och genus"vetenskap", om detta har gått upp för dig först nu kan jag bara beklaga. Sen finns det folk som kan förklara sakligt varför de inte håller med och sen finns det folk som är som du, som primärt ägnar sig åt sarkasmer och hån och sedan inte kan förstååååå varför folk blir irriterade. Hursomhelst ser jag inte det faktum att du och dina meningsfränder "flabbar" åt oss som inte håller med som en anledning att ändra mina åsikter i frågan, snarare tvärtom. 
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 12:19:25 följande:
    Hur ser du på din historia, vilken tolkning gör du om du analyserar den?

Som något som belyser det absurda i hela hen-debatten, varken mer eller mindre. Den driver såväl med behovet att könsbestämma (hen/hum) som behovet att könsneutralisera (hensklig/humsklig).
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 16:38:03 följande:
    Tja, nu är ju mänsklig ett könsneutralt begrepp, så historien måste i så fall vara skriven av en person med mycket begränsad språkförståelse. Hensklig och humsklig skulle inte bli könsneutrala varianter av mänsklig utan det omvända -  ett sätt att försöka ange kön på ett genusneutralt begrepp.

Och det är väl det som gör historien så rolig - att "författaren" är så klantig att han inte får logiken att hänga ihop.

Överhuvudtaget tycks det mesta av motståndet mot hen bottna antingen i aningar om dolda agendor och/eller mycket bristfälliga språkkunskaper.

Lika förbannat är "mänsklighet" etymologiskt besläktat med "man", inte med "kvinna". Nu har jag i och för sig aldrig sett någon på allvar hävda att just det ordet borde könsneutraliseras, men det skulle inte förvåna mig om det har förekommit.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 19:57:31 följande:
    Mig skulle det inte förvåna om det finns misstankar om dolda agendor där hen bara är ett första litet steg i ett massivt angrepp på språket ur något slags rättviseperspektiv där avsikten är att balansera mannen som språklig norm med lika mycket kvinnligt eller begrepp som inte direkt kan härledas till ett enskilt kön.

Tanken är lätt absurd, men många hen-motståndare verkar tro att språkets utveckling styrs av dekret och dolda agendor, ungefär som en av den här trådens skribenter som skrev att snart kommer det att utgå ett påbud om att alla offentliganställda måste använda hen.

Jag tror att vi kan vara överens om att hen-diskussionen är absurd - men att vi har helt olika syn på vad som är absurt i diskussionen.

För mig är det självklart att det är användarna som utvecklar och förändrar ett språk och ordens betydelse och jag tror att hen har kommit för att stanna och sen får framtiden, dvs användarna, utvisa om hen bara kommer att användas som ett neutralt pronomen eller om dess möjligheter att från betraktarens perspektiv i nedsättande syfte definiera vem som är en riktig man eller kvinna och vem som bara är en hen också kommer att få en språklig förankring.

Det är ju precis så det inte är. Språket utvecklas naturligt och ord tillkommer och förändras allt eftersom folk använder dem. Inga dolda agendor där. Därför rimmar införandet av "hen", med sin tveklösa genusvetarbakgrund och sitt syfte till att plantera något sorts diffust "jämställdhetstänkande" hos sina användare, så illa med vad jag menar är naturlig språkutveckling.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 22:54:18 följande:
    Och då är vi tillbaka på ruta ett, där du och andra henmotståndare hänvisar till - eller antyder -  en dold agenda och där ni bättre tror er förstå avsikten hos de som använder hen än de själva gör.

I och för sig anger du ett syfte, det har jag nog inte sett förut. Och det är ju sant; man kan använda han och hon om personer vars kön man vet, och om personer vars kön man inte känner till kan man använda hen eller också välja den variant av hen/hon som bäst stämmer med de föreställningar man har om vilket kön personen borde ha. Och alternativt kan man använda krångliga könsneutrala omskrivningar av rädsla för att använda ett så kompromenterande pronomen som hen. Och vilket alternativ man väljer har säkert ett tydligt samband med vilken syn man har på jämställdhet.

Längre än så går det nog inte att komma i den här diskussionen där du tror att hen är ett ord som skiljer sig från språkets övriga såtillvida att det inte är naturligt.

Jag tycker mig minnas att du tidigare i tråden ansåg att snippa också var ett sånt ord. Som förälder till en flicka är jag glad att hon har ett ord för sitt kön som är naturligt för henne och hennes kompisar. Det går säkert att härleda ordet tillbaka till RFSU och ett genusteoretiskt tänkesätt men för de som använder ordet är det bara en självklar och gemensam benämning för en flickas kön.

Jag misstänker att det finns åtskilliga länder där det du kallar diffust jämställdhetstänkande inte påverkat språket lika mycket som i Sverige och där får flickor leva med att att ha en kroppsdel utan andra gemensamma namn än de som är präglade av vuxnas sexualitet.

Jag kanske har fel. Kanske är det en slump att "hen" och genusvetenskap fått fäste i det allmänna medvetandet i princip samtidigt. Jag är dock osäker.

Att du insinuerar att jag skulle vara för någon form av barbariskt kvinnoförtryck för att jag hyser motvilja mot orden "hen" och "snippa", som låter som taget ur en gammal svensk pilsnerfilm, är nästan provocerande långt ifrån sanningen. 
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-07 23:08:35 följande:
    Ungefär som lokalvårdare isf städerska, ADHD isf DAMP, rullstolsburen isf rullstolsbunden...
    Jo. Å andra sidan behöver inga mediehus stifta policies för användande eller ickeanvändande av dessa ord, eftersom de inte ens riskerar att uppfattas som politiskt laddade.
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-07 23:14:08 följande:
    Kvinnslighet som ytterlighet åt andra hållet? På engelska är det ju ändå "värre": man kind. The human race är bättre tycker jag. Inte gravt störande med detta mansdominerade språk men lite störande när jag riktigt tänker efter.
    Ingen aning. Jag nöjer mig med "mänsklighet", det är inte direkt så att jag som man slår mig för bröstet och säger det extra ofta av etymologiska skäl. Det liksom bara heter så.

Men ska det vara könsneutralt så ska det. Väl. 
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-07 23:17:41 följande:
    På vilket sätt menar du att jag insinuerarade detta?

Jag förklarade bara varför snippa är ett så bra ord för dess användare, att de har ett gemensamt namn på sitt kön som inte är präglat av vuxnas sexualitet och att ordet ursprungligen (precis som alla andra ord lanserades med ett syfte, i detta fall ett genusteoretiskt syfte.

Jag gissade också att det finns många länder där flickor inte har ett självklart  och gemensamt namn på sina kön, och antog att det är länder där det inte är lika opportunt att konstruera nya ord präglade av diffusa jämställdhetstankar.

Jag har inte påstått att du är en barbar. Däremot kan jag på goda grunder påstå att du har vissa problem med andra perspektiv än ditt eget. Det förvånar mig lite att man som förälder till en flicka (och det är ju du) inte förmår att se vad hon har att vinna på att få ett ord för sitt kön. Att man sen som vuxen inte använder ordet snippa när man talar med andra vuxna, ja det handlar ju bara om att kunna skifta perspektiv.
    Jag ser jättegärna ett användbart och icke-porrskadat ord för det kvinnliga könsorganet. Dock ej snippa. Hyckleri från min sida kanske, då jag inte har något bättre förslag heller, men bara tanken på att uttala det där ordet får mig att känna mig som en överbeskyddande dagispedagog i sämsta tänkbara bemärkelse. Jag ser inte fram emot den dag då det blir aktuellt att introducera ett ord för "den" för min dotter.

Det är väl med det som Halloween dock. När den dagen är kommen får man väl svälja stoltheten och använda ordet, även om det går emot vad man egentligen tänker om det. För barnens skull.

• CMM
    nihka skrev 2012-11-08 20:57:11 följande:
    Det liksom bara hette oäkting också, men det gick att ändra till bara barn. Också väldigt politiskt.
    Oäkting och barn är knappeligen synonymer. Man har möjligen slutat använda det förra till förmån för det senare, men det ändrar inte att orden har olika betydelser. 
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-11-08 21:18:12 följande:
    Men varför säger man sällan oäkting numera? Kan det bero på att samhället har ändrats?
    Man lägger helt enkelt inte lika stor vikt vid huruvida föräldrar är gifta med varandra eller inte.
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-11-08 21:19:58 följande:
    Och i framtiden kanske man inte ser behovet av att tjata om folks biologiska kön hela tiden.
    Nej, och hade man låtit tiden ha sin gång hade folk kanske börjat säga "hen" utan att "fostras" till det av elitfeminister, deras medlöpare och diverse "nytänkande" publikationer som Nöjesguiden.
  • CMM
    nihka skrev 2012-11-08 23:12:14 följande:

Ordet barn och ordet oäkting användes under samma tid om vad vi idag kallar barn, på så vis har de samma betydelse. Vilket man valde då var "politiskt".
    Nej. Du kan inte hitta på villkor bara för att det passar din argumentation. Att påstå att barn och oäkting har samma betydelse är som att påstå att bil och fordon har samma betydelse.
  • CMM
    pappatomp skrev 2012-11-09 11:52:38 följande:
    Du verkar vara mer förbannad på budbäraren än budskapet. Jag har även jag problem med ledande feministers åsikter men jag tycker trots det att ordet hen inte är en dålig idé

Hatar du barnbidrag också om du får reda på vilka som började med dom?
    Jag hatar ingenting, hat är kontraproduktivt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!