• CMM

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-03 16:17:30 följande:

Fast du har ju som sagt inte kommit med några bevis för att det är så. Du ter dig alltså smått paranoid.
    Så du menar att det inte finns riktade och statligt sanktionerade satsningar för att få fler kvinnor att läsa till t.ex. ingenjör? Eller starta eget företag?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-04 09:03:42 följande:
    Sådana satsningar finns även för män, så jag fattar inte din poäng.
    Riktade satsningar mot enbart män är i grund och botten lika galet som riktade satsningar mot enbart kvinnor.
  • CMM
    Element skrev 2012-10-04 12:56:45 följande:
    Omformulera

Människan saknar ju totalt kunskap och insikt och det är tydligt att hon inte skyr några medel för att driva sin genusagenda som ovanstående artikel visar.
    Men det är mycket värre att köra ihjäl en stackars kvinna än en man? Det måste du väl ändå förstå?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-04 13:35:22 följande:

Ojoj, vilken varm och mysig offerkofta du verkar ha.
    Ja, så brukar du ju säga när du inte har något bättre att komma med. 

Du tycker med andra ord artikeln är rimlig? Att man ska se kvinnliga offer i trafikolyckor på annat sätt än manliga? 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-04 13:50:59 följande:

Nej, jag håller självklart inte med henne. Men att det finns en (eller flera) galenpannor som kallar sig för feminister innebär inte att de är representativa för alla som anser att jämställdhet vore en bra grej. Det är därför som Guilt by Assosiation anses vara ett argumentationsfel.
    Jag håller inte heller med henne. Jag har inte skrivit något om att hon för alla feministers talan. Så jag har lika mycket, eller lite, offerkofta på mig som du.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-10-15 15:52:22 följande:
    Det verkar finnas en vilja till att inte förstå.
    Kanske stoltheten gör att man inte kan svälja att man hade fel. Det är ju rätt vanligt här. 

Vad är "fel" då? Är "hen" tänkt att (helt eller delvis) ersätta "han" och "hon" eller är det inte det? Det verkar ju råda delade meningar om detta, även från hen-förespråkarna.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-10-15 15:56:17 följande:
    Jag har inte sett ersättningsmodellen än.. annat än när folk skall göra sig löjliga.
     Vi får väl se. Jag känner till ett 20-tal som använder hen i skrift och alla använder det som jag antar att det var tänkt från början. Det tycks funka kanon. I tal är det inte helt bekvämt än och det håller jag med om men det kommer garanterat. Vänta och se.
    Men det har jag. Folk tycker det är helt okej att använda "hen" när man bedömer att kön inte är relevant, även om det är känt. Och då menar jag att det visst ersätter "hon" och "han" - inte fullt ut men i vissa sammanhang. För hur ofta är kön egentligen relevant?

Jag kan t.ex. berätta om nåt skojigt min chef sa förra veckan på kontoret. Chefen är en han, men det har ingen betydelse för historien egentligen. Hans könstillhörighet är alltså inte relevant. Lika förbannat tycker förhoppningsvis de flesta att det blir urfånigt att i stället använda "hen". Men var går gränsen? 
  • CMM
    Anonym skrev 2012-10-15 16:00:40 följande:
    Inte på det sättet som väldigt många vill göra gällande. Det är enkelt att se i den här tråden.
    Om man inte vet eller om det inte är relevant, varför inte? Löjligt att reta upp sig över något sådant men visst, om det kokar i dina och dina vänners kroppar när ni hör det, låt gå. Ni lär få höra det mer och mer. 
    Kokar och kokar, när vi har ett fullgott sätt att uttrycka något (även om det råkar inkludera "irrelavanta" könsspecifika pronomen) förstår jag inte varför vi ska behöva ändra det?

Grundtanken, att använda "hen" där könet verkligen inte är känt, kan jag som sagt sympatisera med. Sen har feminism, genusivrare och inte minst diverse beskäftiga förståsigpåare i trådar som denna gjort ordet anstruket av sådant jag inte vill stå för, därför har jag mycket svårt att se mig själv använda just det ordet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!