Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:45:13 följande:
Fast, CMM, om du läst på litet så skulle du vet att det finns feminister som finner det vara problematiskt också. Jämställdhet är att det ska vara bra för ALLA, oavsett kön, genus eller identitet. Det är där Pär Ström gör självmål - han gnäller på hur kvinnofrågor prioriteras i vissa fall, men istället för att driva mansfrågor så rackar han enbart ned på kvinnofrågorna. Otroligt proaktivt - inte!
Jag är feminist, och jag menar att det är hög tid att ta itu med mansrollen, eftersom den begränsar både män och kvinnor något otroligt. Det ironiska är att många män skulle skrika högt i panik inför tanken på att få litet frihet...
Ja, visst finns feminister som tycker si och feminister som tycker så, jag har inte påstått något annat.
Angående "friheten" du nämner antar jag att det folk reagerar på är att andra (i detta fall genusvetare och feminister) talar om för folk vad "frihet" är och hur man blir "fri" - och det konstiga är att detta av någon anledning alltid tycks innefatta problematisering och dissektion av mansrollen. Att manligt och kvinnligt hänger ihop och åtminstone delvis är beroende av varandra nämns mer sällan, jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen".