• CMM

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-02 14:42:59 följande:
    Gå till baka i tråden. Läs något utav inläggen där folk har förklarat för människor hur språk fungerar. Släpp idén på att det finns någon illuminatigrupp som försöker kontrollera din könsorgan med hjälp av språkliga förändringar.
    Så du menar att "hen"-debattens sammanfallande med att genusvetenskapen frodas enbart är en slump?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:45:13 följande:

Fast, CMM, om du läst på litet så skulle du vet att det finns feminister som finner det vara problematiskt också. Jämställdhet är att det ska vara bra för ALLA, oavsett kön, genus eller identitet. Det är där Pär Ström gör självmål - han gnäller på hur kvinnofrågor prioriteras i vissa fall, men istället för att driva mansfrågor så rackar han enbart ned på kvinnofrågorna. Otroligt proaktivt - inte!

Jag är feminist, och jag menar att det är hög tid att ta itu med mansrollen, eftersom den begränsar både män och kvinnor något otroligt. Det ironiska är att många män skulle skrika högt i panik inför tanken på att få litet frihet... Obestämd  
    Ja, visst finns feminister som tycker si och feminister som tycker så, jag har inte påstått något annat.

Angående "friheten" du nämner antar jag att det folk reagerar på är att andra (i detta fall genusvetare och feminister) talar om för folk vad "frihet" är och hur man blir "fri" - och det konstiga är att detta av någon anledning alltid tycks innefatta problematisering och dissektion av mansrollen. Att manligt och kvinnligt hänger ihop och åtminstone delvis är beroende av varandra nämns mer sällan, jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:50:13 följande:

Världen är komplex, och det är svårt att veta om det är en slump eller inte. Men - hen uppfanns/importerades redan på sextiotalet, när genusvetenskapen var i sin linda, och såvitt jag vet nonexistent i Sverige. Så oddsen att de tu hör ihop är rätt så liten.
    Jag har så vitt jag kan minnas aldrig stött på ordet i svenskan förrän på senare år. Den där finlandskopplingen tycker jag känns misstänkt lik en efterhandskonstruktion.
  • CMM

Så genus och hen är egentligen obetydliga sidospår som bara har ett fåtal ledande sympatisörer, är det det ni försöker säga? Bara något för de närmast sörjande, så att säga?

• CMM
    Element skrev 2012-10-03 13:54:46 följande:
    Nej jag citerade ur V:s partiprogram för att illustrera att det verkligen inte existerar någon statsfeminism.
    Fy fan. Och de där tomtarna finns det folk som röstar på.

Man saknar ord. 
  • CMM

Statsfeminism existerar i allra högsta grad. Kvinnor är viljelösa offer som måste guidas, lyftas fram och curlas för att komma någonstans i livet, män är onda förtryckare. Att ifrågasätta eller motsätta sig denna verklighetsbild är att utmåla sig själv som "kvinnohatare"i "de upplystas" ögon.

• CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 14:47:29 följande:
    Nyfiken. Är du seriös? Eller försöker du du göra parodi på vänsterpartiets text ovan?

Lite av varje. Axiomet "kvinnor = viljelösa och förtryckta offer" har jag dock gett uttryck för tidigare i tråden så att jag upplever saken så är ingen nyhet.
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:08:45 följande:
    Känner nog ingen feminist som ser kvinnor som viljelösa offer.

Är det mer okej att påstå att det finns en statsfeminism, utan att kunna bevisa det. Än att påstå att det finns ett patriarkat, utan att kunna bevisa det?
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:14:15 följande:
    Feminismen har väl från sin födelse i allra högsta grad problematiserat kvinnorollen? Jag tycker ju att det är ett problem med vissa feminister. Att man beskriver mer traditionellt "kvinnliga" livsval som hemmafru eller vårdarbetare som något negativt, medan traditionella manliga val (karriär och så vidare) ses som positiva. Det är ju också ett problem när man ser hur barn behandlas. Det är ju inte helt ovanligt att typiskt flickiga företeelser (rosa kläder, prinsessor, dockor) ses som mer negativt än typiskt grabbiga företeelser...
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:17:43 följande:
    Det finns många motiv till detta. Inget av dem är nog att kvinnor ses som viljelösa offer.  Om du anser att detta gör en viss grupp till offer så får du tycka det. Men du skall nog inte ta för givet att alla tänker som du.

Det görs riktade satsningar för att hjälpa massor av människor. Det betyder inte att man ser dem som offer.

Om det finns diskriminering i samhället. Skall man inte försöka motverka den då, för då utmålar man de diskriminerade som offer?
    Det är hela det här strukturtänkandet. Att kvinnor generellt inte väljer själva utan det gör strukturerna och patriarkatet (ofta undermedvetet). Det anser jag är att utmåla kvinnor som betydligt svagare än de är.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!