• nihka

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:26:03 följande:

Droska fanns också i språket. "Bil" var helt överflödigt.
    *studsar av skratt*
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-14 10:15:37 följande:
    Min poäng är att om man drar det hela till sin spets syftar "hen" visst till att, åtminstone i viss mån, utplåna könsspecifika pronomen.

Visst, jag kan också se det så. Om vi har ett pronomenalternativ som är könsneutralt och använder det använder vi givetvis de könsspecifika pronomen mer sällan. Det blir en naturlig följd. 
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 02:15:38 följande:
    App app app!
    Nu använde du ordet "hen" på fel sätt!

Journalisterna heter Olle och Johanna. De är en han och en hon. Inte ett "hen".
    Ja, fast kanske inte på det sättet du tänkte dig .Hen eller Ordet hen skulle jag väl ha skrivit.
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 02:19:08 följande:
    Oh shit.......

Sorry, nihka, jag läste faktiskt fel den här gången. :D
    Var inte orolig. Jag ska inte app, app, appa dig för det;)

• nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 02:43:26 följande:
    Fast det där är DN Debatt, alltså inga DN-journalister utan två nationalekonomer.
    Då borde korrekturläsarna ha uppmärksammat det.

Men det finns inget förbud tydligen.

Ur DN 15/9:

"DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz framhåller att det inte existerar något hen-förbud för DN:s reportar utan bara språkliga direktiv.

– Språkfrågor uppkommer ju ständigt, det är sådant som språkvårdare och våra korrekturläsare sysslar med för att skapa riktlinjer, inte förbud."

• nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 15:15:45 följande:
    Fast rekommendationen omfattar bara DN:s journalister men DN Debatt är ju ett utrymme för externa skribenter.

I det här fallet två nationalekonomer som representerar SNS, vilket innebär att Faber får utöka jakten på batikhäxor till näringslivets organisationer.

Länkar till ett klipp från SVT där DN:s kulturchef berättar om rekommendationen. 5.30 in i inslaget.

www.svtplay.se/klipp/288469/gomorron-sverige-... 
    Vilket datum?
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 15:15:45 följande:

I det här fallet två nationalekonomer som representerar SNS, vilket innebär att Faber får utöka jakten på batikhäxor till näringslivets organisationer.
    Det finns infiltratörer överallt!  De slinker även genom kaffefiltretFlört

Det är de som har gjort min text blåFörvånad  
  • nihka
    Faber skrev 2012-09-16 19:07:15 följande:
    Det är nog snarare så att folk som tror att det existerar ett patriarkat har större behov av en foliehatt.
    Om du vill kalla det patriakat eller patriarkala strukturer eller "otur" så är det ändå så att kvinnor som grupp har mindre makt i samhället men kanske mer att säga till om i familjesammanhang. Mannen är inte längre familjens överhuvud utan kvinnan är ofta koordinator för företaget familjen AB. Fler män med höga poster har familj med barn än kvinnor med höga poster. Kvinnor tar mer föräldraledighet än män och är mer hemma med vård av barn än män och sjukskrivna oftare. Kvinnor har lägre lön och traditionellt kvinnliga arbeten är sämre betalda än traditionellt manliga. Kvinnor gör mer hushållsarbete. Kvinnor har lägre pension än män. Generellt.

Förr tog kvinnorna hand om både sina egna föräldrar och mannens. Det gör hon fortfarande, men nu kallas det vård- och omsorgssektorn är lågbetalt med tunga lyft och har låg status.

Det handlar om vilka uppgifter vi värderar mest i vårt samhälle och det är INTE traditionellt kvinnogöra. Det hade kunnat vara det och då hade vi levt i ett matriarkat eller haft matriarkala strukturer runt oss eller många män med "otur" Flört

Jag går inte runt och täker på detta hela tiden. Det har varit så här så länge och än värre innan kvinnor fick rösträtt att det känns nästan "naturligt". Jämför man oss med andra länder ligger vi ändå rätt bra till gällande jämställdhet, men det innebär inte att det råder jämställdhet mellan könen i Sverige. Jag vet män som slår sina fruar i "förebyggande syfte" för att de ska tuktas så de inte blir besvärliga senare när de blir äldre. Detta händer i Sverige. Ovanligt ja. Händer, ja. De män som gör så är del av en patriarkal struktur som har varit under avveckling under många decennier i Sverige men som inte helt försvunnit utan lever en tynande existens som blossar upp med jämna mellanrum. Det går inte att tillhöra genom medlemsskap och medlemsavgift. 
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 22:09:18 följande:

när fan vet man inte om en läkare är en hon eller han!? det är ju inte som det var på 70-talet då man sa "doktor lindström". idag säger man t ex "ögonläkare lotta lindström"...
    Jo, precis så sa dom sist jag fick tid på VC hos dr X. Även om de hade sagt förnamnet hade jag inte vetat om det var en man eller kvinna för det var ett utländskt namn som jag inte visste om det var ett mansnamn eller kvinnonamn. Denna person var ett stort fett hen för mig innan hon ropade ut mitt namn i väntrummet.
  • nihka
    Faber skrev 2012-09-16 23:31:26 följande:
    Ja ja, så är det alltid för foliehattar. Det finns onda män som ingår i hemliga sällskap som möts en gång i veckan på någon herrgård. Där smörjer de kråset, förgriper sig på unga kvinnor och planerar hur de skall göra livet surt för kvinnosläktetGlad Nejdå det där är bara fantasier.
    Skillnaderna mellan män och kvinnor som jag beskrev är en realitet beskriven hos statistiska centralbyrån (SCB) och männen som slår sina fruar i förebyggande syfte har jag läst om en självbiografisk roman. Männen var av utländsk härkomst men verkade i Sverige vilket gör fenomenet till en del av det svenska samhället.

Det finns ingen planerad verksamhet i Sverige för för detta. Det har jag aldrig påstått. För att det ska finnas en konspiration måste människor ha gått ihop och medvetet verka för ett mål och så är alltså inte fallet. Jämställdhet är många gånger reglerad i lagen, arvsrätt exempelvis. Sedan tycker jag att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet men det finns en del saker vi kan komma längre med.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!