SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.
Bara för att saker har hänt för länge sedan innebär inte att de var/är mer naturliga än saker som händer idag. Alla ord kommer till genom naturlig språkutveckling vilket innebär att vi hittar på dem, antingen helt och hållet, eller så modifierar vi redan existerande ord eller så lånar vi in dem. Det finns liksom inga andra sätt.
Här har du exempel på slangord som i senaste upplagan av SAOL fått officiell status. De har kommit till som ovan och är svenska allihop.
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/exempel_pa_strukna_ord
De känns också väldigt svenska tycker jag. De har iaf hamnat i SAOL för att svensktalande använder dem.
Jag kan hålla med dig om att
hen har en agenda. Det har väl mer eller mindre alla ord. Min är att ha ett könsneutralt pronomen precis som exempelvis i finskan. Någon annans kanske är att ge fyr åt ett könskrig, men så är det, vi använder språket som det passar oss och ingen kan kontrollera det. Det lever lite sitt eget liv som det alltid har gjort.