• nihka

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-23 21:38:39 följande:
    Flickorna skuffas alltså undan av pojkarna. Ändå får flickor generellt högre betyg än pojkar.

Något går inte ihop. 
    Fler flickor får högre betyg för att fler pluggar sig till det. Fler flickor än pojkar är bättre på att reda sig på egen hand och göra sin plikt, men de skuffas undan i interaktiva sammanhang där de har möjlighet att utvecklas bortom sina egna individuella ansträngningar. Lärarna har fullt upp med att hantera de utåtagerande pojkarna så de hinner inte ta hand om studieintresserade lydiga flickor. Sedan finns det förstås individer som faller utanför denna könsgenerella uppdelning men för gruppen stämmer den. Undersökningar om detta har jag läst om  i dagspressen så jag trodde det var allmänt känt

Det har också stått om i tidningarna att även om flickorna får högre betyg än pojkarna och fler flickor än pojkar går vidare till högre utbildning, tar pojkarna de mer välbetalda jobben.

Något går inte ihop.      
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-09-24 21:41:05 följande:
    Men du tror väl inte att det handlar om vad någon sagt, skrivit eller tyckt?Förvånad

Sådana distraktioner sysslar inte Element med.

ALLT utgör "bevis" till förmån för skruvade teorier oberoende av vad som sägs och särskilt om det förnekas. Det går inte att komma någon som helst vart med en sådan "diskussionspartner". Total återvändsgränd. Har faktiskt aldrig tidigare sett dess like.
  • nihka
    SweeneyTodd skrev 2012-09-24 23:24:17 följande:
    Har ej läst hela tråden. Jag vet att någon jämförde hen med finskan(eller så var det i en annan hen-tråd.) Hur som helst, man kan inte jämföra hen med finskan. Hen är ett nytt ord, ett skapat, konstlat, det är det inte i finskan, eftersom det alltid har funnits det. Hen har ''uppfunnits''. Hen har en agenda. En politisk och feminstisk agenda. Varför ska allt vara så PK?
    En förklaring för var hen kommer ifrån är att det är inlånat från finskan och lånar in ord gör vi väl hela tiden från olika språk.
  • nihka
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 00:22:29 följande:
    Hen kan inte jämföras med andra låneord. Hen har en agenda. Vanliga ord bara kommer till svenskan, hen ''uppfanns'' och har en feministisk och politisk agenda. Det har inte andra låneord.

När det "uppfanns" i svenskan på 60-talet handlade det om att ha ett könsneutralt pronomen även i svenska språket. Det är väl fortfarande anledningen även om olika grupper säkert vill använda ett könsneutralt pronomen i olika syften.     
  • nihka
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
    Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.
    Bara för att saker har hänt för länge sedan innebär inte att de var/är mer naturliga än saker som händer idag. Alla ord kommer till genom naturlig språkutveckling vilket innebär att vi hittar på dem, antingen helt och hållet, eller så modifierar vi redan existerande ord eller så lånar vi in dem. Det finns liksom inga andra sätt.

Här har du exempel på slangord som i senaste upplagan av SAOL  fått officiell status. De har kommit till som ovan och är svenska allihop.

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/exempel_pa_strukna_ord  

De känns också väldigt svenska tycker jag. De har iaf hamnat i SAOL för att svensktalande använder dem.

Jag kan hålla med dig om att hen har en agenda. Det har väl mer eller mindre alla ord. Min är att ha ett könsneutralt pronomen precis som exempelvis i finskan. Någon annans kanske är att ge fyr åt ett könskrig, men så är det, vi använder språket som det passar oss och ingen kan kontrollera det. Det lever lite sitt eget liv som det alltid har gjort.    
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-25 07:36:11 följande:
    Själv tror jag att man kan påstå att det finns en gammal tradition där vi män av ppk-skäl (pompös politisk korrekthet) bara tar för givet att vi även ska vara språkets norm. Så kommer det ju också att förbli i stort, det lär inte finnas någon politisk agenda för att t ex "man" eller "människa" ska ersättas med könsneutrala ord.

Jag tror att det är därför pronomet hen orsakar så mycket uppståndelse, det bryter en urgammal tradition eftersom kombinationen han/hon/hen ger män och kvinnor samma språkliga tyngd. Visserligen bara i en enda språklig detalj, men ändå. Dessutom är ju pronomen centrala språkliga företeelser.

Det tror jag också. Ingen konspiration utan bara några gamla seglivade traditioner som passerat sina bäst-före-datum. 
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-25 15:57:11 följande:
    Historiskt sett ja. Men vad spelar det för roll nu?

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 

Inte förrän det ger ekonomiskt utslag och det gör det inte så länge vi håller fast vid kapitalistiska värderingar.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-25 16:54:12 följande:
    Mm, och det är därför motståndet till så stor del handlar om känslor och i sådan liten utsträckning baserar sig på förnuft. Hen är här för att stanna - och det tror jag att de flesta, även sådana som ogillar att "han" är norm förstår.

För oss som är språkintresserade kommer det att bli minst lika intressant att följa dess framtida utveckling i språket som det har varit att följa dess historia.

Eller som barnen brukar sjunga: 

Björnen sover, björnen sover

i sitt lugna bo.

Hen är inte farlig

bara man är varlig.

Men man kan dock,

men man kan dock

henom aldrig tro.

Jag tycker inte vi ska ändra i gamla sånger men om det ska ske så borde väl alla man också bytas ut mot ett könsneutralt opersonligt pronomen. Kanske engelskans sap skulle kunna lånas in här innan det riktigt fått fäste som motsvarigheten till hen ens där. Snacka om att vara i framkant Flört
  • nihka
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 08:18:51 följande:

Herregud, det där var det mest flummiga jag läst på hela dagen. Vad ska samhället drivas av för värderingar annars? Värderingen "jag-behöver-inga-pengar-för-jag-kan-leva-på-luft- och-kärlek?" Tomte

Bara för att du inte förstår innebörden av det jag skriver och heller inte frågar utan tolkar in din egen begränsade uppfattningsförmåga i mitt påstående är inte mitt uttalande flummigt. Om du vill ha svar får du formulera om dig med en ärligt ställd fråga istället för en reflektion av din dimmiga uppfattning av vad andra säger.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 03:42:38 följande:

Aha. Så kvinnor kan bära gamla gubbar och tanter i långvården, men de kan inte bära samma person om det brinner. Check.
    Kvinnor som bär gamla gubbar och tanter klarar inte heller av att bära lika mycket pengar som brandmän. Det är därför lönerna ser så olika ut Flört 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!