• nihka

Jag hatar HEN!!!

Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 14:55:58 följande:
    Tack så mycket för det idiotförklaringsförsöket. Klart jag vet att de angagerar sig i andra frågor. Dock så var det "hen" jag reagerade på här. Jag ogillar ordet starkt (tydligen är det fler som tycker liknande) och anser att det är onödigt. Svenska språket är mer nyanserat än så och är i sig inte könsneutralt. Jag tar inte folk som använder "hen" på allvar och kan inte heller ta ett parti som använder det ordet på allvar.

Hur är ett språk som är "är i sig inte könsneutralt"?
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:11:37 följande:
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.

Innebär det att du tycker att exempelvis bord är ett hon-ord eftersom vi säger det lilla bordet?
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:35:51 följande:
    Där jag kommer ifrån existerar det inte att inte använda korrekt ändelse. I den dialekten används knappt "den/det", det mesta är antingen en han eller en hon (en katt är feminin, en hund maskulin, solen är feminin, en stol är maskulin, osv.). Till och med "en" böjs utefter femininum/maskulinum ("e"/"en"). Jag lade inte märke till att folk använder "fel" adjektivändelser förrän jag var vuxen och flyttade till en annan del av landet. Jag förstår liksom inte problemet.

Så hos dig är stol maskulin och kan ersättas med han, men du säger den lilla stolen, eller?
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:48:21 följande:
    Ja "stol" ett maskulint ord i min dialekt. Nej, ['n lell stoln]. På samma sätt görs det skillnad i obestämd form: "en litten stol" (att jämföra med "e litta katt"). (Ursäkta om det ser konstigt ut, jag är inte van att skriva på dialekt.)

Så är [lell] med utelämnat e eller a - alltså maskulin eller feminin adjektivböjning? Nej, jag tycker inte det ser konstigt ut. Jag fattar vad du menar.
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:52:49 följande:
    Nej, riktigt så enkelt var det inte. "Bord" är ett "det/ett-ord" - neutralt (vad det nu heter med korrekta termer). För mig blir det: [ett littet bord] (alltså neutrum).
    Den korrekta termen är precis som du säger neutrum. Så i din dialekt är inte språket i sig könsbundet eftersom vilket kön man betecknar saker och djur inte i första hand hänger ihop med något faktiskt kön. Dialekter är ju gamla, de flesta iaf och innehåller rester av äldre språk och i svenskan har vi ju haft femininum och maskulinum precis som man har i exempelvis franskan. I båda språken kan t o m biologiskt och språkligt kön gå emot varandra så det handlar inte om att språken är könsbundna mer än lingvistiskt. Däremot är en han när man syftar på människor alltid en man och en hon alltid en kvinna och vad man än tycker om ordet hen så finns det inget annat pronomen som fyller platsen "honellerhan" alltså när man inte vill eller kan ange kön.
  • nihka
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:57:09 följande:
    Ja, för det hörs ändå om det är maskulinum eller femininum på de andra orden. Ex: ['n lell stoln] eller ['n lell katta]. Vad bra att det går att förstå, fastän det känns som om jag rör ihop saker och ting.

Så kort är stol maskulin hos dig och feminin hos mig eftersom du säger [lell stoln] och jag säger den lilla (inte lille) stolen.

Det tar jag som att det inte finns något biologisk könstänk bakom benämningen av ting i svenska språket och att jag inte håller med dig om att språket "är i sig könsbundet". En man är en han och en kvinna en hon i alla dialekter medan en stol får vi nog benämna hen i brist på samstämmighetFlört
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 16:59:11 följande:

*tröstkramar* Hen kommer inte sluta. Ignorera. It's a lost cause.

Har gjort, men han är så jävla ivrig att prata med någon som inte vill prata med honom att han ikläder sig nya identiteter.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-09-27 17:04:32 följande:
    Jag menar att just det språkfelet används främst av främlingsfientliga.

Det visste jag inte förrän idag. Trodde bara det var människor med svårigheter att hålla isär svenska och engelska skrivregler. När jag googlade "den Svenska genusmodellen" som inte är en textboksbenämning utan verkar användas nedsättande om genusarbete i Sverige var första träffen denna tråd och straxefter främlingsfientliga uttalanden på flashback.
  • nihka
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-27 19:20:16 följande:
    Låt den lilla promille på den yttersta vänsterkanten som tycker
    det är så viktigt att ordet HEN införs använda det så kan vi andra 99,9% skita i ordet. 
    En dryg tredjedel tycker hen är OK-bra iaf här i en FL-omröstning om det ska säga något om något:

www.familjeliv.se/Forum-26-176/m64217791.html
  • nihka
    Anonym (Hur-tänker-du) skrev 2012-09-27 20:15:37 följande:
    Och... därför är henmotståndare rasister eller hur var det nu

Mer, eller hur var det nu.

Du har dragit förhastade slutsatser.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!