• nihka

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-09-03 16:56:59 följande:
    dummaste jag nånsin läst.
    Är alla män manschauvinister då eller vaddå?

Feminist och manschauvinist är inte motsatspar precis som flicka och kåtbock inte är det.
  • nihka
    Faber skrev 2012-09-06 16:43:18 följande:
    Nej.
    Hahaha. Ja, det är inte första gången du går ut med att alla i hela världen är idioter - förutom du själv förstås. Vad jag inte begriper är vad du får ut av att sitta här och diskutera med alla vi andra som är så långt från din höga nivå.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-08 03:33:50 följande:

Men vi är rysligt OT, och lär inte komma längre än så här i alla fall.

Det här kanske hjälper till att komma tillbaka på hen-spåret:

">

Filmen heter Pojktanten 
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-10 15:19:16 följande:

Ojoj, nu blir det ramaskri typ överallt... :P

Såg föreläsning på Kunskapskanalen om språkrådet och bland annat hen-frågan. Jag skulle leta upp länk till det, men det känns så onödigt, de kommer ändå bara kallas "PK" och "del av den onda feministmanshatarkonspirationen".  

Om du hittar länken läser jag gärna.
  • nihka
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:01:56 följande:
    Det fungerar inte så. Fler och fler använder hen för varje dag som går och ingen behöver längre förklara vad man menar med det. Det är en stor vinst och hen-motståndarna har hjälpt till med detta.
    All reklam - även negativ reklam är reklam och ökar medvetenheten och manifesterar. Nog är det så.
  • nihka
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:40:42 följande:
    Ja. Bröstinplantat är ett bra exempel, tycker jag. I början var nästan all media och de röster som hördes kritiska till detta. Trots det blev (och blir) det allt mera populärt.
    Ja, det var väldigt kontroversiellt länge. Bröstinplantat var bara för porraktriser och rekonstruktion efter bröstcancer, men det otänkbara för folket blev så småningom vardag.
  • nihka
    Knyttan skrev 2012-09-10 18:58:54 följande:
    det blev ett himla ramaskri och debatt i den tidens dagspress, många var rörande eniga om att något töntigare och konstigare hade de aldrig hört. Men tack vare debatten så hängde ordet kvar.

På samma sätt var det med ordet icke fast det betraktades inte som töntigt och konstigt utan som en styggelse
  • nihka
    Anonym skrev 2012-09-10 17:32:08 följande:
    Tycker bara hen är ett otroligt tråkigt och färglöst ord....

Där kan jag hålla med dig, men är inte det bra? Hen ska väl vara lika spännande som den/det och andra pronomen.
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
    Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.

Det är ingen som har talat om för mig att jag ska använda hen utan jag tyckte bara det var bra i vissa lägen. Är det någon som talar om för dig att du ska det? Inte jag iaf. Det är väl som med alla ord upp till var och en vilka man tycker är användbara.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-10 21:19:54 följande:
    Of course: urplay.se/171617 
    Nu har jag tittat. Tydligt men inga nyheter för mig förutom sap. Kul! Tack. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!