Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

Vi som är överviktiga & gravida.

Det där med att magen kommer sent känner jag igen...
    Jag gifte mig i v21 och då märktes ännu inte magen av. Tur det med tanke på att jag valde klänningen innan pluset, men samtidigt kändes det inte riktigt att vara halvvägs utan att det syns. Efter det började magen dock komma fram och vid v26-27 var det som en explosion och plötsligt var jag väldigt gravidFlört

Jaha, så har man klämt i sig två bitar pepparkakskladdkaka och känner sig helt illamående... Måst verkligen göra något åt mitt sockerberoende!

• Sagolina

37+0 idag och +7,1kg sen start. 1,8kg upp de senaste 12 dagarna, men det skyller jag på julmaten;)

Mår bra, förutom ont i fogarna, och alla värden är fina, så babyn kan nog få stanna där inne några veckor till. Vill vara så nära vår och värme som möjligt när babyn föds. Känns lättare med kläder då...

• Sagolina

Eftersom vi går på sonens tidtabell (speciellt gällande när vi vaknar) blir måltiderna någonstans i dessa intervall

6-8 (oftast 7-7.30) frukost smörgås, oftast rågbröd, med smör, ost/skinka, ibland ägg, grönsaker +te med mjölk

9.30-10.30 mellanmål frukt(nu päron eller klementin)

11.30-14 lunch hemgjort, resterna från gårdagen

14.30-15.30 mellanmål frukt/knäckebröd/bärkräm/yoghurt

17.30-18.30 middag hemgjort

Inte särskilt regelbundna tider, men försäker hålla 2,5-3,5h mellan måltiderna. Ibland kan mellanmålet på eftermiddagen falla bort, om lunchen varit sen och middagen blir tidig. Då brukar det bli typ te och knäckebröd/frukt runt 20.

• Sagolina
    VanillaCoke skrev 2015-01-10 07:55:59 följande:

En tråd jag passar in i! Har BMI 33 ca och är gravid i 11+5 :) har gått ner ca 6 kilo hittills, omedvetet.

Ska nästa vecka göra ett kub test :) 25 år

Välkommen:)

Jag har också gått ner i vikt den första tiden under båda mina graviditeter. Utan att kräkas eller något sådant. Ganska skönt egentligen, så har man lite "till godo" när vikten sen börjar öka;)
  • Sagolina
    VanillaCoke skrev 2015-01-10 08:21:33 följande:

Jag har inte heller kräkts eller så. Eller om ja hostar på morgonen brukar de sluta i att ja måste spy men inte annars. Har mått väldigt bra faktiskt. :) är livrädd för att gå upp massa i vikt. Men nu äter jag massor, är hungrig hela tiden!

Förra graviditeten gick jag från 95kg innan, ner till 89kg i v15 och sen upp till 109kg på bf+14 (son född juni-13 på bf+16).

Nu startade jag på 99,5kg, sjönk till 96kg i v17 och ligger nu på 107kg(v 38+4).

Båda gångerna har jag haft som mål max 10kg upp. Första gången gick ju inte så bra, men nu kan det lyckas någolunda i alla fall:)

Har varit hungrig hela tiden båda graviditeterna och går och småäter(ajaj...), så är faktiskt förvånad att inte vikten rusat iväg ännu mera!
  • Sagolina
    VanillaCoke skrev 2015-01-25 08:39:39 följande:

När började magen synas på er?

Runt v25 med båda barnen. Gifte mig i v20 nu med andra och klänningen höll samma mått som togs innan jag plussade. Ungefär 4veckor senare åkte vi på bröllopsresa och då såg man en liten gravid-bula istället för min vanliga tjockismage. BMI ungefär 35 då, så rejält överviktig.
  • Sagolina

BF+5 idag och nu rusar vikten! På 5dagar ökade vikten med 1,8kg... Troligtvis mycket vätska, då jag har svullna ben, fötter och händer, men ändå lite jobbigt. 1,1kg kvar så ligger jag på 110kg, all time high för mig:S

• Sagolina
    Zoofe skrev 2015-01-28 10:49:16 följande:

Usch lite ångest här.. Min viktökning har varit helt ok under graviditeten fram till jul cirka. Nu har jag ökat ett kilo i veckan de senaste 4 veckorna! Hjälp, var ska detta sluta! Är i v 38 nu, så hoppas bara man slipper gå över tiden..

Jag ökade också i ok takt nästan hela graviditeten, men som för dig blev det sen fart på den här sista tiden. Till v29+6 hade jag ökat 2,3kg, men från det till v40+3 ökade jag plötsligt med nästan 9kg:( nu har det snart gått en vecka till och vågar knappt tänka på vad vågen säger på kollen imorgon. ..
  • Sagolina

Bf+9 idag... Kroppen börjar tycka att det räcker nu, värker konstant i rygg och höft. Inga tecken på att förlossningen skulle dra igång snart i alla fall.

Var idag på sista rådgivningsbesöket som gravid, -300g sen förra fredagen, så jag ligger nu 9,5kg över min vikt innan graviditeten.

Imorgon ska jag till mödrapolikliniken på det sjukhus jag ska föda för att gå på överburenhetskontroll. Blir spännande att se hur stor babyn beräknas vara.

• Sagolina

Överburenhetskontroll idag. Babyn beräknas vara ungefär 3,8kg tung (lika som sonen) och allt såg bra ut. Jag hade öppnat mig tillräckligt för en hinnsvepning, så nu hoppas jag att den gör nytta!

• Sagolina

Jo, håller tummarna att det ska komma igång av sig själv. Skulle så gärna uppleva den delen av en förlossning när man sitter hemma, klockar värkar, funderar om det börjar vara dags att åka in osv. Kände mig lite "rånad" på den delen förra gången då jag blev igångsatt.

Har i alla fall känt av lite molvärk i nedre delen av ryggen och magen sen hinnsvepningen, så kanske kanske:) nu ska vi gå ut hela familjen lite och promenera, allt för att öka chansen för naturlig förlossning:)

• Sagolina
    Zoofe skrev 2015-01-31 15:32:49 följande:

Ja för mig är det ju första barnet, så jag har inget att jämföra med. Man tror ju man ska, som du säger, sitta hemma och klocka värkar, men det kan ju bli hur som helst!

Hur går det för dig? Hänt något än?

Nä här händer inget... Hade lite värk i nedre delen av magen och ryggen igår, men inget mera
  • Sagolina

Nu är vår dotter född. Blev igångsatt på tisdagen och mindre än 7h senare var hon född. 3805g och 52cm kärlek.

Jag mår hur bra som helst efter förlossningen. Vi har det bara lite kämpigt med amningen, så den jobbar vi med dygnet runt...

Nu går tiden snabbt med två små hemma, men jag har som mål att börja träna kroppen lite och sen ska övervikten bort!

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.