Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

Vi som är överviktiga & gravida.

En till med måånga kilo för mycket!

Vägde 105kg till mina 168cm innan jag blev gravid. På inskrivningen(9.7) visade vågen  103,1kg med kläderna på och efter frukost. Nu på måndagen visade vågen 99,5kg, pga. flunssa och dålig aptit under helgen. Kommer säkert studsa tillbaka nu när flunssan börjar släppa och aptiten kommer tillbaka.Men skönt är det i alla fall att vara lite under startvikten!

Följer ni med vikt och mått hemma? Jag började väga och mäta mig några veckor innan graviditeten, då jag bestämt mig för att få ett slut på fetman. Nu har jag fortsatt med att mäta och väga varje måndag, känns bra att hålla lite koll att inte vikten rusar iväg!

Är nu i v11 (10+3) och än så länge ser magen ut som normalt, dvs. hängande och pösig... Känner inte heller av någon livmoder ännu, men då det är första graviditeten kanske det tar lite mera tid?
    Eftersom jag inte har haft nästan någo symtom börjar jag vara lite orolig för MA, men ingen blödninge eller stark värk ännu, så hoppas allting är ok! Nästa fredag är det dags för första ultraljudet, väntar såå på att få se lill*n    

Vilar liten i magen<3 BF 10/2
  • Sagolina
    babytjejen skrev 2012-07-19 10:04:27 följande:

så kände jag med..har inte haft några starka symtom alls men var på mitt kubtest
    tidigare i veckan och allt såg bra ut så försök slappna av...vet att det är svårt,
    var det för mig med, var så skönt när ma var på ultraljudet och hon sa "och där
    är hjärtat som slår"...så skönt att få veta att allt såg bra ut...   

I vilken vecka är du?
    Min mamma lugnade mig lite idag då hon berättade att hon inte kände i princip något alls innan magen började växa, då hon väntade min syster. Och så fortsatte hela graviditeten. Hon mådde utmärkt, förutom att magen blev ganska stor då min syster var en klump på ungefär 5 kg och 56cm:P 
  • Sagolina

Jo, jag slipper också gärna illamåendet och tröttheten! Kommer bara ha en vecka ledigt nu under sommaren och sen genast tillbaka till skolan, så finns ingen tid för att må dåligt! Blir klar i december, så måste orka dessa sista månader, vill ha skolan över innan jag blir mamma!!

• Sagolina
    babytjejen skrev 2012-07-19 13:55:04 följande:

jag är 176cm och ligger på en vikt på 111kg så är ganska
    rund om magen, var inga problem vid ultraljudet på kubtestet..
    tänk bara på att ha full blåsa när du ska dit...  

Bra tips med full blåsa! Mitt problem är att jag kommer känna mig nervös inför ultraljudet och då blir jag alltid MYCKET kissnödig, så kommer vara svårt att inte gå på toa strax före:S
  • Sagolina

Skönt att höra att era ul har gått bra! Längtar så till nästa fredag och vill verkligen få se lill*n ordentligt:)

• Sagolina
    LilaLilja skrev 2012-07-19 15:11:57 följande:
    Här är en till som är lite för rund, jag är i vecka 23 och väntar troligen en liten tjej i november.
    Har under flera år haft problem med min ämnesomsättning och feg som jag vart så tog jag aldrig mod att gå till läkarna för risken att bli dumförklarad..
    Men nu har jag bestämt mig att efter att vårt lilla mirakel kommit ut så ska jag gå ner 50-60 kg, jag ger mig inte, ja ska prova allt jag kan : )

Någon mer som får lite jädra-anamma ? Jag får det genom att jag vill vara den personen mitt barn ska vara stolt över och idag känner jag att det skulle den lilla inte vara om denne såg mig idag.
    Därför känns det så bra och därför ska jag också lyckas : )

Jag hade hittat det där jädra-anamma några veckor innan jag blev gravid, men graviditeten satte fint stopp för alla gå-ner-i-vikt-planer. Har ändå hittills sjunkit i vikt under graviditeten.
    Är i v11 nu och vågen ligger på -5kg sen innan graviditeten, men jobbar inte aktivt på att sjunka i vikt. Hittills har graviditeten hjälpt mig genom mindre aptit och genom att jag inte kan äta lika stora portioner längre. Så länge jag inte får klagomål på rådgivningen om att jag sjunker i vikt tänker jag fortsätta låta kroppen reglera vad som händer på vågen. När lill*n är ute hoppas jag på att jädra-anamman sitter kvar så jag orkar ta tag i allting på nytt!
  • Sagolina

Vi har berättat åt min mamma och syster på söndagen och igår berättade vi åt sambons mamma. Vill träffa de närmaste då vi berättar, så blir att passa in många besök just nu:P

Idag skall jag ha lite kalaskaffe för min mormor, farmor och farfar och då kommer vi att berätta åt dem. Min mamma och syster är superglada över att få vara med då vi berättar, efterso vi väntar oss roliga reaktioner:)

Känns skönt att börja berätta nu (10+4 idag) åt de närmaste, vill ju få dela på denna underbara tid med de vi tycker om! Om en vecka och 3 timmar skall vi på första ultraljudet och efter det börjar vi berätta åt alla vi känner:D 

• Sagolina

Så fina magar många av er redan har!

Själv tycker jag inte att det syns något och mina vanliga byxor passar hur bra som helst ännu! Några är t.o.m. lite lösa då jag gått ner 5kg sen innan graviditeten. Enda problemet är att ex. mina leggings lätt blir och trycka in i magen om jag sitter längre stunder och det blir snabbt jobbigt! Är mycket känsligare för tryck runt magen nu!
    I nästa vecka blir det att åka iväg på lite shopping och då passa på att köpa nått par gravidleggings och kanske ett par byxor om magen börjar växa.

• Sagolina

Jag vet inte heller var jag skall söka efter gravidbyxor i tillräckligt stor storlek och som inte är sjukt dyra!  Tror det blir att bo i leggings, tunikor och varma tröjor hela vintern:P Nå, redan att hitta ett par byxor som passar skulle vara bra, hemma kan jag gå omkring i mjukisbyxor, har ett par som troligtvis kommer passa till slutet:)

• Sagolina
    blåbär02 skrev 2012-07-20 09:27:52 följande:
    Jag har nog redan gått ner lite sen jag blev gravid, ska kolla upp det på tisdag på inskrivningen, spännande.  
    Och denna lilla varelse har gett oss så mycket redan och är en otrolig drivkraft.
    Vill absolut vara nere på minst 90kg när plutten börjar gå! Och det ska jag fixa, så är det bara! Glad
    Sen vill jag bara ner, ner och ner ännu mer.

Jag vägrar bli en tjockismamma som inte orkar!       

Känner helt samma att nu skall jag NER i vikt när lill*n är född! Har gått ner 5kg sen innan graviditeten, så bara inte vikten rusar iväg senare hoppas jag på att vara under utgångsvikten genast då jag kommer hem från bb. Sen är det mera ner ner ner som gäller!

Har förhoppningar att vara nere vid 90kg då lill*n blir ett halvt år och börja närma mig 80kg vid ett års ålder. Börjar jag promenera genast efter förlossningen och sedan träna i lite tuffare tempo när kroppen återhämtat sig tror jag inte detta skall vara omöjligt!!
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.