Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

Vi som är överviktiga & gravida.

Sohvi skrev 2013-02-06 20:38:31 följande:

Spännande :) vilken vecka är du i? jag är i vecka 16, så ett tag kvar..

22+4 idag, så en bit kvar för mig också!

Steg på vågen imorse och den visade på+1½kg sen måndagen:S Förhoppningsvis gårdagens dåliga kost som gör att jag lagrat lite extra vätska. Blir att dricka mycket under dagen och "skölja ur" kroppen 
  • Sagolina
    SarahJ skrev 2013-02-08 06:26:25 följande:
    God morgon!
    Får jag joina er här? Väntar första barnet (dock tredje grav, MA maj-12 och MF okt-12) och är nu i vecka 10+6. 
    Jag väger ca 96-98 kg och är 165 cm. Jag ska på Kub test den 21/2 och nu undrar jag när ni har kunnat göra ul på utsidan. Jag kommer att va i v 12+4 när jag ska till Åbo och göra det. 

Vad kul med en annan finlandssvensk!
    Grattis till graviditeten! Hur har du mått hitttills? 
  • Sagolina

Besök hos rådgivningen idag. Allting fint med mig och lill*n :) Min vikt hade ökat med i medeltal 300g/vecka sen senaste besöket för 4veckor sedan. Känns riktigt ok så här i v23+1. Ännu har jag 2,1kg kvar till inskrivningsvikten, så kanske jag klarar 30veckor utan någon uppgång. Mitt mål var att klara 20veckor, men gäller ju att lägga upp nya mål:P

För tillfället är jag dock hungrig jämt (drömmer tom. om mat på nätterna:P), så får se hur det påverkar vikten! Ljust bröd med leverpastej och kryddgurka är jag sjukt sugen på jämt, så idag firade vi att allting såg bra ut på rådgivningen med att köpa hem bröd från ett bageri, leverpastej och kryddgurka från butiken och sen äta lyxig frukost!  

• Sagolina
    Lillasyster82 skrev 2013-02-13 17:56:01 följande:
    Jag beundrar verkligen era fina bebismagar!

Själv är jag bara tjock och känner mig oattraktiv.  Vet att ni har varit inne på det tidigare men nu är det min tur att beklaga mig... Har den omtalade B-magen och är i v 20 (19+5). Går och längtar och väntar, antar att den kommer.  Känner att den växer i alla fall, känner av bebismagen när jag ligger ner så får njuta då. Magen/livmodern har inte växt upp över naveln än så när den väl kommit dit förväntar jag mig en D-mage som jag stolt kan visa upp och inte bara ser ännu mer fluffig ut än tidigare. 

Min mage börjar bli mera D-mage nu i v24, lite går den ännu in vid naveln... I v20 hade jag ännu en tydlig B-mage, så det är verkligen de senaste 2-3veckorna som gjort skillnad!
  • Sagolina

Känns som om jag inte gör annat än äter just nu...  Blir frukost, mellanmål, lunch, mellanmål (ibland 2ggr), middag och kvällsmål! Och allt det lyckas jag tränga in på ungefär 12 timmar. Äter frukost mellan 7 och 9, beroende på dagens program och så kvällsmålet runt 8 på kvällen. v25 nu. Min vikt är ännu 2kg under inskrivningsvikten i v9, så allt ätande har ju inte ännu märkts på vikten i alla fall.

Har ni märkt av större hunger under vissa delar av graviditeten eller?  

• Sagolina
    Yarrow skrev 2013-02-21 17:15:03 följande:
    Det var runt vecka 25 som min hunger böjade komma med. Känns som om jag äter dygnet runt fast jag äter rätt små måltider. Nu vaknar jag ofta mitt i natten av att jag är hungrig, då måste jag upp och äta något annars somnar jag inte om.

Tyckte också att jag läst någonstans att det ofta är runt v25 som man blir extra hungrig, när babyn börjar sätta på sig mera fett eller hur det var?
    Än så länge klarar jag nätterna utan att äta, men vatten vid sängen är ett måste! Klarar mig inte utan att dricka på nätterna, då jag varit täpt i näsan sen julen. Märker inget under dagen, men då jag lägger ner mig på kvällen blir jag genast täpt. Och så blir mun och hals torr då jag andas den vägen istället... 
  • Sagolina

Jahapp, nu tror jag bestämd jag fått börja känna på foglossning... Vände mig för snabbt i sängen inatt och då högg det till fram i bäckenet och nu under morgonen har jag flera gånger märkt av mindre hugg... Nåja, får man gå igenom 25veckor utan några ordentliga symtom är det väl bara att vänta sig att känna av något de senare veckorna!

Har någon tips på bra rörelser som kan motverka foglossningarna nu när de börjar kännas av? Har förstått att simning och promenader kan göra dem värre?  

• Sagolina

Kan förstå att dagarna känns långa nu när lillan är färdig utvecklad och du bara går och väntar och väntar!!

För min del tycker jag tiden flyger fram just nu! 99dagar kvar idag och börjar nästan bli stressad då jag har så mycket jag vill ha gjort innan lill*n är här! 

• Sagolina
    Sömntutan skrev 2013-03-09 09:21:28 följande:
    Ni som är runt v.25 hur mycket har ni gått upp? Fram till v.23 hände det inte så mycket på vågen, men nu har det bara smällt till. Gått upp 4 kg sen inskrivningen och börjar få lite panik. BM tyckte inte att jag borde öka mer än 6 kg under hela graviditeten och det förstår jag ju att jag inte kommer att greja. Med foglossning from hell så är ju inte motion något som jag sysslar med dagligen heller. Gillar inte att jag hela tiden känner en press när det gäller min vikt.
    Är tillbaka på inskrivningsvikten nu. Gick ner fram till v15, sen stod det stilla nån vecka och så började kilona krypa tillbaka. Hoppas på att det lite lugnar sig nu, för de senaste två veckorna har det kommit till 2,5kg! v 26+6 idag, så ännu är det ju många veckor kvar!

Senast jag var till rådgivningen låg jag ännu under inskrivningsvikten, så har inte fått några bannor gällande vikten. Men i fredag är det dags för nytt besök, så får se vad hon säger då... I början av graviditeten sa hon att det är bra om jag inte går upp så mycket de första 20-30 veckorna, men hur mycket "så mycket" är specificerade hon inte. Har i alla fall själv som mål att inte gå upp mycket mera än 6kg räknat från inskrivningen, så får se hur det går! 
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.