Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

Vi som är överviktiga & gravida.

Johlin skrev 2012-07-20 09:45:20 följande:
    Vi berättade för våra föräldrar i måndags alltså dagen efter vi plussat. Eftersom vi gifte oss i lördags så passade allt så bra. Vi köpte örngott (heter det så? Haha, tror aldrig jag skrivit det ordet förr) som det stod "min farfar är min bästa kompis" och " världens bästa farmor" på och vise versa till mina föräldrar. När vi överlämnade gåvorna sa vi att det var vårt tack till dom eftersom de ställt upp så mycket för oss i samband med bröllopet. Att se svärmors min när hon läste på örngottet var obetalbart!! :D Nog för att de visste att vi ville ha barn men de trodde inte att det skulle gå så fort :P det trodde väl egentligen inte vi heller :) Nygift och Nygravid på en och samma helg liksom!

Grattis till båda:)
    Blev verkligen mycket nytt i ert liv på en och samma gång! Vilket fint sätt att berätta på föresten:) 
    Vilar liten i magen<3 BF 10/2
  • Sagolina

Jag tipsar som Flägg om att dra ner på kolhydraterna, till exempel helt hoppa över vid en måltid/dag om du vanligtvis äter vid varje måltid. En annan sak som har hjälpt mig är att se till att dricka tillräckligt med vatten, eftersom det är lätt att missta törst för hunger. Och så ger vätskan lite mättnadskänsla:P

Sen många små måltider under dagen istället för några stora. Typ frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Och att inte äta för mycket sent på kvällen. Jag försöker helt undvika att äta efter 7, då jag går och sova mellan 9 och 10 på kvällarna. 

• Sagolina

Miala: Jag äter frukt, fil eller yoghurt som mellanmål för det mesta. Just nu är jag kär i Granny Smith äpplen, så eftermiddagens mellanmål består nästan alltid av ett sådant. Positiva med att vara gravid(för mig i alla fall) är att kroppen inte klarar av lika stora portioner mera. Det går verkligen inte att äta mera då jag är mätt, får inte ner det.

Frukost är min absoluta favoritmåltid, så där har jag inga tips åt dig hur du skall få i dig ordentlig frukost... 
    Det  beror det väl på om man är hungrig på morgonen eller inte. Eftersom jag är utan att äta i ungefär 12h under kvällen/natten så är jag alltid hungrig då jag vaknar! 

Tråkigt då sambon kommer hem så sent. Vi är ibland i samma situation (sambon jobbar skift), men då äter jag själv på kvällen då jag har kommit hem. Sen sitter jag med i bordet med honom och pratar medan han äter, ibland dricker jag en kopp te eller så tar jag bara ett glas vatten. Fungerar för oss. 
    Äter jag sent försöker jag hålla igång lite längre på kvällen, så att matsmältningen inte saktar ner för snabbt efter måltiden.

• Sagolina

Pudel: jättefin gravidmage! Längtar massor efter att min skall börja synnas. Än så länge känns den bara lite på morgonen då jag ligger i sängen. Känner ett lite hårdare område nere på vänster sida.

• Sagolina

Känner mig som en överfylld ballong efter gårdagens möhippa! Blev några glas alkoholfri skumppa, 3 glas cola (var ju "tvungen" att hålla mig vaken 4timmar längre än normalt) salta pajer, kaka, kex och ost, brödpinnar och så avslutades det hela med husets hamburgare med fransk potatis till middag...

Nå, ny dag idag och bättre mat!:)   

• Sagolina

Jag har också varit supertrött idag! Har sovit två gånger under eftermiddagen/kvällen och kommer snart bädda ner mig i sängen för natten.
    För mig del tror jag det beror på att jag var vaken så mycket längre än normalt igår och så drack mycket söta drycker.

4½dygn så skall vi på UL. Hoppas, hoppas allt är bra!   

• Sagolina

BF 10 februari (enl.sista mensen, får se om det ändrar i fredag), 23 år, första barnet

• Sagolina

Tack Fröken Tuss för din berättelse! Är så roligt att läsa att man kan må bra genom största delen av graviditeten trots övervikt" Dina symtom kunde ju vem som helst ha, oberoende av vikt!
    Längtar tills min mage också börjar synnas:) 

• Sagolina

Nu har tröttheten och hungern drabbat mig! De senaste dagarna skulle jag ha kunnat sova dygnet runt känns det som. Eller ja, bara vakna med jämna mellanrum för att ääääta!!! Kan igen äta hur mycket som helst på morgonen och sedan är jag småhungrig/sugen fram till 7-8 tiden på kvällen då allting lugnar sig...

Nå, har ju haft det otroligt lyxigt hittills och nu är jag i v12, så snart kan jag börja njuta fullt ut av graviditeten! 

• Sagolina

Längta till hösten gör jag ibland. Tycker det är såå mysigt med massa levande ljus, en god kopp te och bara sitta och läsa eller prata:)
    Att däremot längta till februari, DET är en ny känsla!:P

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.