• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Yarrow
    saganomenfantasi skrev 2014-02-14 18:25:05 följande:
    Nej jag vet! Och jag är faktiskt ganska nöjd med mig själv även om omgivningen verkar tycka tvärtom;) jag rör även på mig både gym och promenader men men. Okej tio procent då är jag ju på god väg! Stod att jag tydligen behöver gå ner 18 kilo någonting. Har gått ner 4,8 från december. :)

Ja, 18 kg tills du anses som normalviktig, men även innan dess så kan du ju få hjälp att bli gravid. För att få hjälp med provrörsbefruktning behöver man ha ett bmi på under 30 och det har du ju tror jag.. ;)

Du borde skaffa dig en ny omgivning, hehe. för mig är det tvärt om. Eftersom jag gått ner så mycket så tror alla att jag är gladare och lyckligare och skit. Nä, jag var lycklig innan med, gick ner i vikt för att kunna bli gravid, inte bli snygg :D

Tack, ja vi har en liten speciell historia. Hoppas att jag kan peppa någon i allafall :) Men det är lite skumt att vara gravid igen efter att ha hört sååååå många gånger att jag aldrig kommer kunna bli gravid. Nu får vi två små mirakel på mindre än ett 1½ år :)

• saganomenfantasi

Ja jätte häftig historia! Och självklart peppande :) jag har BMI på 31 någonting så räknas som fetma. Ja saken är den att jag lägger inte så mkt värdering i vad som står på min våg. Men när folk omkring säger saker kan det bli svårt att inte ta åt sig faktiskt. Har ju varit riktigt smal förut (underviktig i tonåren till och med) men jag är lyckligare nu än vad jag nånsin varit så egentligen borde jag inte bry mig ett skvatt. Men att gå ner för att kroppen ska fungera bättre det är ju en bra anledning (och bli gravid) :)

• Sussie0507

Hejsan gissa om jag blev lycklig när jag såg denna gruppen!
    Jag plussade idag och känner sån otrolig skräckblandad förtjusning. Detta är mitt 3 barn saken är den att min start vikt i dagsläget är 130 ca och är 172cm lång.. Har DEN ångesten över att höra alla risker med att få barn när man lider av fetma... Jag var rund o stor med mina förra barn oxå men aldrig såhär stor från början s.a.s.. Jag har beslutat att lägga om min kost så gott det går och röra mer på mig. Alltså inte dra igång med nån diet men ändå vara mer medveten om vad jag stoppar i mig. Jag blev sååå glad att se att jag faktiskt inte är ensam ( fast jag vet att jag egentligen inte är det )... Är faktiskt helt ärligt rädd för inskrivning då det känns väldigt jobbigt enligt mig att hänga ut mig med vikt o allt va det är... Någon mer som känner så?

• Yarrow

Sussie0507, välkommen och grattis till lilla livet i magen :) låter som om du har rätt inställning i alla fall och ifall du har den inställningen på inskrivningen med kommer det nog inte bli nås problem. Mig tjatade de inte något alls om vikten, de erbjöd mig att prata med dietist bara. Det var så skönt. Hoppas du får en bra barnmorska :) vilken vecka är du i?

• Sussie0507

Tack så mycket! :) Jag testade som sagt positivt idag och det är väldigt tidigt, 1-2 på clearblue veckoindikator testet. Har haft missfall hösten 2012 och även vid ett tidigare tillfälle. Så jag inväntar att några veckor till ska passera innan jag kontaktar mödravården. Men jag hoppas innerligt att denna lilla grodd vill stanna :) mina två andra barn vill hemskt gärna ha ett syskon till ( dom vet inget än såklart då d är för tidigt anser jag ) men vore fantastiskt om det gick vägen denna gång. Hoppas innerligt att jag får tag på en lika go bm som du fått dig :) Men det är nog mest jag som målar upp skräcksenario inför detta bara :)

• sultanen
    Sussie0507 skrev 2014-03-26 23:11:22 följande:
    Tack så mycket! :) Jag testade som sagt positivt idag och det är väldigt tidigt, 1-2 på clearblue veckoindikator testet. Har haft missfall hösten 2012 och även vid ett tidigare tillfälle. Så jag inväntar att några veckor till ska passera innan jag kontaktar mödravården. Men jag hoppas innerligt att denna lilla grodd vill stanna :) mina två andra barn vill hemskt gärna ha ett syskon till ( dom vet inget än såklart då d är för tidigt anser jag ) men vore fantastiskt om det gick vägen denna gång. Hoppas innerligt att jag får tag på en lika go bm som du fått dig :) Men det är nog mest jag som målar upp skräcksenario inför detta bara :)

Har du tur får du samma effekt som jag av graviditeten: Liten magsäck! Eller liten... men jag blir mätt jättesnabbt och har inte varit ett dugg sugen på varken kolhydrater eller godis (peppar peppar). Har faktiskt till och med gått ner ett par kilo i vikt sedan jag blev gravid (är v6, 5+6) bara av att äta hälsosamt (tänk tallriksmodellen!) och av nästan dagliga promenader. Heja dej, det kommer att gå så bra så!

• Sussie0507

Jag känner redan precis som du säger att jag blir mätt snabbare, känns faktiskt skönt och jag kommer göra precis som du menar på :ha koll på vad och hur jag äter liksom :) tack snälla för ditt hejja känns väldigt skönt med stöd från andra s.a.s oxå :) Har min man och så men just denna känsla kan bara den som är gravid förstå :)

• Yarrow

MissKatty : ja, vi tänkte skaffa tusen bebisar minst ;) är i vecka 13 nu, var på kub i veckan och fick se en pigg och frisk liten bebis :)

• MissKatty
    Yarrow skrev 2014-03-29 20:18:37 följande:
    MissKatty : ja, vi tänkte skaffa tusen bebisar minst ;) är i vecka 13 nu, var på kub i veckan och fick se en pigg och frisk liten bebis :)
    Hihi, tusen bebisar ^^ men grattis och vad kul. :) på onsdag blir vår lille kille 5 månader. Vart tog tiden vägen liksom? :D Från 44 cm och 2190 gram till 60.5 cm och 5490 gram. :)  (längd och vikt för tre veckor sedan)
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.