• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • Tess1990

Jag är 32+0 imorgon

gått upp 6kg nu, slarvat som satan med maten och ätit alldeles för mycket gott över nov-dec =/
    och har problem med smärta i magen vid rörelse, haft nästan hela tiden och blir värre, så har svårt att gå längre sträckor med hunden
    (har tydligen väldigt tajta band som håller livmodern, så nu när den växt, bebisen vikt + fettet jag redan hade på magen tynger ner väldigt och gör så jag får väldigt, väldigt ont i nedre delen av magen/ljumsken/livmodern) 

Har även fått en infektion? eller något i halsen så har vart på närakuten och fått en penicillin kur som jag ska ta i 10-dagar, känns iaf lite bättre med det idag. 

Annars så sparkar han mycket! han har väldigt tydlig dygnsrytm och gillar att måtta små slag mot mina revben så jag blir helt öm ^^
    sambon sjunger gonatt visor för magen varje kväll :) 
    Vi har köpt en jätte fin röd/svart Brio Happy vagn, men just nu så kommer inte jag in i hissen samtidigt som den pga. att handtaget är i vägen för min stora mage =/ dumma lilla hiss! dom renoverade den och då blev den ännu mindre än vad den var från början, så kommer bli knepigt första tiden att komma ut 
    Har fått en massa bebiskläder av min syster och några kompisar, så vi har knappt behövt köpa något alls, och nya garderoben är fullpackad med små söta bebiskläder i alla möjliga färger <3 

Har börjat packa BB-väskan också, har haft lite sammandragningar och "förvärkar"? så vill ha den helt klar väldigt snart, tror han kommer att komma lite tidigare än väntat. 

Börjar bli ganska nervös inför förlossningen nu! men dock inte för själva födandet utan nålstick och sprutorna =/ och sen allt efter.. konstigt! men det andra kommer väl, men ja så länge jag kan hålla mig någolunda lugn så är jag nöjd

• Poufie

Lite samma här, ansiktet har magrat av, axelpartiet och min svank har nästan försvunnit, vilket jag antar att är ett resultat av minskat fett? Nå inte så viktigt egentligen, men intressant hur kroppen ändras, huvudsaken är ju sist och slutligen att man mår bra :)

Själv gick jag in i v. 24 idag, så känns som en milstolpe då de barn som föds efter det har goda chanser att överleva - oron över missfall minskar. Men hoppas småkorvarna vill stanna inne till åtminstone v. 35 :)

Är också lite orolig över förlossningen, trots att det hoppeligen är länge kvar :p men hoppas att de håller sig som de ligger nu (tv. 1 har huvudet ner, och tv. 2 har huvudet upp), eftersom det då kan bli vanlig vaginal förlossning :) tv 2 får iofs också gärna vända huvudet neråt, men inget måste :)

• sabiina

Jag är i vecka 28 nu och har gått upp 5 kg sen jag blev gravid. Jag vägde 98 hos BM sist men nu väger jag 96 så har gått ner 2 kg den sista månaden. Anar att bebis får den näring den vill ha av mig ändå :)

• NinaH

Är i v. 29 och har lagt på mig 13 kg =(
    Har mått illa och kräkts sen vecka 7, inte kunnat träna och endast fått i mig vitt bröd m smör och ost, potatismos och pizza. Då kan vi tillägga att innan jag blev gravid hade jag gått ner i vikt till 98 (och höll på att gå ner mer), tränade  regelbundet åt inget vitt bröd och smör,  potatis i väldigt begränsade mängder och pizza typ var 6:e månad.
    Har IBS som blivit 100 resor värre så jag har inte kunnat få i mig det mesta bra i frukt och grönt väg och inte heller mjölk och rena mjöljprodukter så som fil, keso youghurt etc. Känns ju sådär kul speciellt med tanke på att de där kilona ska ner igen. Är det INGEN som gått upp mycket?

• Yarrow

NinaH, fast 13 kg är ju igentligen inte så mycket, en graviditet väger ju i genomsnitt 12-15 kg så du kan nog räkna med att många utav de kulorna försvinner efter förlossningen :)

• mammatessie
    NinaH skrev 2014-01-15 14:01:06 följande:
    Är i v. 29 och har lagt på mig 13 kg =(
    Har mått illa och kräkts sen vecka 7, inte kunnat träna och endast fått i mig vitt bröd m smör och ost, potatismos och pizza. Då kan vi tillägga att innan jag blev gravid hade jag gått ner i vikt till 98 (och höll på att gå ner mer), tränade  regelbundet åt inget vitt bröd och smör,  potatis i väldigt begränsade mängder och pizza typ var 6:e månad.
    Har IBS som blivit 100 resor värre så jag har inte kunnat få i mig det mesta bra i frukt och grönt väg och inte heller mjölk och rena mjöljprodukter så som fil, keso youghurt etc. Känns ju sådär kul speciellt med tanke på att de där kilona ska ner igen. Är det INGEN som gått upp mycket?
    Jag är i v 33 och har gått upp 10 kg. Har också mått illa (och varit sjukskriven pga det hela graviditeten) men ändå gått upp stadigt i vikt. Bara kunnat äta vitt bröd och sådant jag varit sugen på för stunden, vilket har varit mest skräpmat. Vägde 91 från start så är uppe i 100,5 nu vilket känns skitjobbigt. Att för första gången i mitt liv komma över de där tresiffriga är väldigt jobbigt psykiskt. Med första barnet gick jag upp 1 kg i veckan sista 6 veckorna, men la då på mig mycket vatten också. Andra graviditeten stod jag still efter v 28 och ökade tror jag 2 kg de sista månaderna. Jag hoppas på samma senario nu då jag faktiskt stått still på samma (100) sen innan jul.
    Förstår hur du känner det och det är jobbigt att inte kunna följa sin plan att äta nyttigt när det är det man helst vill. Hoppas du får några ok veckor nu i slutet och att illamåendet blir lite bättre. Mitt har faktiskt minskat något men med halsbrännan och stora magen så känns det som att allt jag äter stannar i halsgropen... så spykänslan finns där hela tiden ändå.

Blivande trebarnsmamma
  • Soseco

Nina, i mina tidigare graviditeter har jag visserligen vägt mellan 20-10 kg mindre vid inskrivningen, men gått upp som jag vet inte vad! Första 22 kg, andra 37 kg och tredje 18 kg. Mycket vätska mot slutet med både första och andra visserligen, men ändå.
    Nu när jag va till bm i måndag hade jag inte gått ner mer men jag hade inte gått upp heller. Är i v 33 nu. Har börjat dra på mig vätska så händer, fötter och ansikte börjar bli svällda och plufsiga. Men det är ingen fara. Vi kommer tappa våra gravkilon oxå!

• NinaH

Tack för era peppande svar =) Ja, det var ju inte riktigt såhär jag tänkte att det skulle gå när jag blev gravid. Jag skulle minsann fortsätta vara nyttig och träna...skulle kanske må lite illa men det skulle ju då resultera i lite viktnedgång...Ack så fel man kan ha.

• Malimari

+12 kg och går in i vecka 38 på lördag. Jag hade helst stått still men har inte "skött" mig exemplariskt så är nöjd med denna, vad jag tycker, ändå relativt blygsamma siffra. Men har haft ångest ungefär fram till nu, haha.

• NinaH

Då kom nästa bakslag. Hade förhöjt blodsocker vid glukosbelastningen.

Maxvärde är 9, mina var 9,9 och 10,9.

Nu måste jag på tillväxtkontroller och mäta blodsockret (stick i fingret) ganska ofta. Som tur e är det inte utvecklad diabetes 2  så förhoppningsvis räcker det med ändring av kosten... och jag slipper insulin.

Bebisen mår dock alldeles utmärkt och det är ingen fara för henne.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.