• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • mammatessie
    NinaH skrev 2014-01-23 13:08:04 följande:
    Då kom nästa bakslag. Hade förhöjt blodsocker vid glukosbelastningen.

Maxvärde är 9, mina var 9,9 och 10,9.

Nu måste jag på tillväxtkontroller och mäta blodsockret (stick i fingret) ganska ofta. Som tur e är det inte utvecklad diabetes 2  så förhoppningsvis räcker det med ändring av kosten... och jag slipper insulin.

Bebisen mår dock alldeles utmärkt och det är ingen fara för henne.
    Va jobbigt för dig! Vilken vecka är du i nu? Hoppas det löser sig smidigt och att du inte behöver kämpa alltför mycket med kosten. Skönt att de har extra koll på bebisen o så iaf.
    Får jag bara fråga om du legat högt på de slumpvärden som tagits på dina besök på mvc?

Jag valde att inte göra glukosbelastningen då jag mår alltför illa för att klara av den. Jag klarar inte av att hoppa frukosten då kräks jag direkt. Mitt bmi ligger på 30 precis (elle rgjorde det vid inskrivningen) och därför rekommenderade de att jag skulle göra testet. Jag har dock legat bra de andra två graviditeterna och slumvärderna ligger bra.

Funderar mest på om man har några symtom alls på diabetes eller om man kan se via slumpproverna vart det lutar? Någon som vet?
    Blivande trebarnsmamma
  • Tess1990
    mammatessie skrev 2014-01-23 19:15:15 följande:
    Va jobbigt för dig! Vilken vecka är du i nu? Hoppas det löser sig smidigt och att du inte behöver kämpa alltför mycket med kosten. Skönt att de har extra koll på bebisen o så iaf.
    Får jag bara fråga om du legat högt på de slumpvärden som tagits på dina besök på mvc?

Jag valde att inte göra glukosbelastningen då jag mår alltför illa för att klara av den. Jag klarar inte av att hoppa frukosten då kräks jag direkt. Mitt bmi ligger på 30 precis (elle rgjorde det vid inskrivningen) och därför rekommenderade de att jag skulle göra testet. Jag har dock legat bra de andra två graviditeterna och slumvärderna ligger bra.

Funderar mest på om man har några symtom alls på diabetes eller om man kan se via slumpproverna vart det lutar? Någon som vet?
    Jag har också valt att inte göra någon (efter en massa om och men!) glukosbelastning
    dels klarar jag inte av att fasta utan att spy just nu men har även fobi för nålar så stressen blir för mycket..
    jag har mått bra och sockerproverna hos MVC har alltid varit jättebra, har även gjort TUL för att kolla så inte barnet var för stort, för det sa barnmorskan kunde vara ett tecken på graviddiabetes, men det var bra

vet att det är en risk, men så länge proverna hos MVC ser bra ut, barnet mår bra och jag inte har några typiska tecken på diabetes så får jag ta det. 

vad jag vet så är typ högt blodsocker hos MVC, svimning/yrsel, dricka och kissa mycket och väldigt stort barn dom enda tecken på graviddiabetes, men vissa får inga tecken alls utan det upptäcks först vid glukosbelastningen 
  • mammatessie
    Tess1990 skrev 2014-01-23 21:06:54 följande:
    Jag har också valt att inte göra någon (efter en massa om och men!) glukosbelastning
    dels klarar jag inte av att fasta utan att spy just nu men har även fobi för nålar så stressen blir för mycket..
    jag har mått bra och sockerproverna hos MVC har alltid varit jättebra, har även gjort TUL för att kolla så inte barnet var för stort, för det sa barnmorskan kunde vara ett tecken på graviddiabetes, men det var bra

vet att det är en risk, men så länge proverna hos MVC ser bra ut, barnet mår bra och jag inte har några typiska tecken på diabetes så får jag ta det. 

vad jag vet så är typ högt blodsocker hos MVC, svimning/yrsel, dricka och kissa mycket och väldigt stort barn dom enda tecken på graviddiabetes, men vissa får inga tecken alls utan det upptäcks först vid glukosbelastningen 
    Tack för ditt svar. Jag velade också länge hur jag skulle göra men bestämde mig för att tacka nej till sist. Känns ju lite oroligt ifall nåt skulle va fel ändå... båda de andra barnen var stora ändå när de föddes även om jag inte hade diabetes. Men om bm ser att kurvan pekar uppåt så kan man säkert få ett tul. Jag är i v 34 nu.... hur långt har du kommit Tess1990?
    Blivande trebarnsmamma
  • Soseco

Diabetes i sig visar sig genom att man kissar mycket och dricker mycket vatten, å trots det så är man ständigt törstig. Man kan bli extra trött, bli yr och känna sjukdomskänsla i kroppen. Skulle blodsockernivåerna vara förhöjda vid slumpmässiga tester hos bm så bör dom ta extra tester i alla fall. Kolla efter ketoner i urinet osv.
    Jag har gjort två glukosbelastningar och bägge gångerna har det varit bra värden. Första gången i v14 hade jag 5,0 och andra gången i v29 då jag hade 6,7. Jag brukar testa extra oxå lite nu och då (åtminstone en gång varannan vecka) direkt på morgonen olika veckodagar och har då legat på mellan 4,0 och 6,2. Så för mig har det inte alls varit kofta tendenser till grav.diabetes.
    Men kusin hade förhöjda värden hela grav med både första och andra. Hon behövde varken ta tabletter eller insulin men fick vara noga med maten, röra på sig varje dag och dricka mycket vatten som hjälpte till att rena kroppen. Jag hoppas det räcker för er oxå! :)

• Tess1990
    mammatessie skrev 2014-01-23 22:20:58 följande:
    Tack för ditt svar. Jag velade också länge hur jag skulle göra men bestämde mig för att tacka nej till sist. Känns ju lite oroligt ifall nåt skulle va fel ändå... båda de andra barnen var stora ändå när de föddes även om jag inte hade diabetes. Men om bm ser att kurvan pekar uppåt så kan man säkert få ett tul. Jag är i v 34 nu.... hur långt har du kommit Tess1990?
    Jag är 34+5 idag 
    jag kommer troligen få göra ett till TUL innan det är dags, dels för att kolla storleken på honom men också för att kolla hur han ligger, är så tjock så det har varit svårt att bara mäta magen och känna

jag är mer rädd för havandeskapsförgiftning!
    min mormorsmor, mormor, mormors syster, mamma och ett par andra i min släkt har fått det med första barnet, min lillasyster hade gränsvärde för det ett litet tag men det "gick över"
    har nästan alla riskfaktorer (förutom diabetes då) för att få det så har gått på extrakontroller för det, men just nu går jag "vanliga" programmet, men det kan ju ändras snabbt
  • NinaH
    mammatessie skrev 2014-01-23 19:15:15 följande:

Ja, jag brukar säga att jag är sämst på att vara gravid. Jag är i 29+2. 
    Ja, jag hade 9,9 vid föregående besök och seddan 10,9 vid glukosbelastningen.

Jag är egentligen inte förvånad att jag fått förhöjt sockervärde. 
    Det började med att jag från v.7- 26 mådde illa och kräktes hela dagarna. Det i sin tur ledde till att jag gjorde helomvändning i kosten till det negativa.  Började äta vitt bröd, pizza, kakor och godis då det var typ det jag fick i mig. Jag har sedan en längre tid kämpat för att äta hälsosamt, undvika snabba kolhydrater, för mycket fett etc etc. Plötsligt kunde jag inte få ner någon bra mat.
    Samtidigt som jag började äta skitmat slutade jag även röra på mig (tränade regelbundet)...
    Jag tror kroppen fick sig en ordentlig chock helt enkelt och det är fullt förstålig.

Nu har vi gjort en helomvändning i kosten igen (till det bättre denna gången). Illamåendet finns kvar men det  får jag stå ut med. Det kommer ju försvinna efter födseln...hoppas jag innerligt =)

Som jag har förstått det är glukosbelastning standard i skåne (efter att läst inlägg i andra forum) så jag tänkte aldrig tanken på att välja bort det. Jag var oxå lite orolig pga av det där med att man inte fick äta frukost men det gick bra. Sörjan i sig hade jag en massa citron i och den var iskall så det var inte så farligt. Det jobbiga kom sedan när man druckit upp det. Då fick jag kämpa för att inte kräka...
  • Soseco

Samma här Nina, jag kunde inte heller välja bort det. Men bor i Mellansverige. Jag kanske kunde ha vägrat dricka när hon kom med det, men tanken slog mig aldrig. Alla tester och prover är ju ändå för att se till mitt och barnets bästa.
    Nu har ju jag tillgång till blodsockermätare hemma eftersom vår dotter har diabetes så det har varit enkelt att kolla själv hemma. Men vid tidigare graviditeter har det oxå vart standard med glukosbelastning å då har jag oxå gjort. Den här gången har jag ju fått göra två, men det berodde på min övervikt.

• Fiamedbarn

Hjälp! Jag är bara i vecka 15 men väger redan 90,5. Det är vad jag vägt som allra mest förut. Jag vill INTE närma mig 100-kg-strecket ens som höggravid. Hur ska jag ens orka gå då? Min rygg har värkt de senaste dagarna och mina fötter gör ont. Jag börjar så smått få panik för hur ska barnet få plats bakom all bukfetma? Det sitter ju mest runt magen på mig...

Jag har gått promenader nästan varje dag och försökt äta nyttigt, men det slinker alltid ner nåt onyttigt varje dag. Som en halv äppelpaj ikväll....

Nån som har nåt tips?

Jag kan tillägga att jag gått upp 4 kg sen jag plussade, och precis innan jag plussade gick jag snabbt upp 2-3 kg tyvärr!! Gick ner 10 kg på LCHF tidigare men vågar inte äta det som gravid, men är påt igen så fort barnet kommer. Och så sugen jag är på frukt också så skulle det inte funka.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • mammatessie
    Fiamedbarn skrev 2014-01-25 21:36:41 följande:
    Hjälp! Jag är bara i vecka 15 men väger redan 90,5. Det är vad jag vägt som allra mest förut. Jag vill INTE närma mig 100-kg-strecket ens som höggravid. Hur ska jag ens orka gå då? Min rygg har värkt de senaste dagarna och mina fötter gör ont. Jag börjar så smått få panik för hur ska barnet få plats bakom all bukfetma? Det sitter ju mest runt magen på mig...

Jag har gått promenader nästan varje dag och försökt äta nyttigt, men det slinker alltid ner nåt onyttigt varje dag. Som en halv äppelpaj ikväll....

Nån som har nåt tips?

Jag kan tillägga att jag gått upp 4 kg sen jag plussade, och precis innan jag plussade gick jag snabbt upp 2-3 kg tyvärr!! Gick ner 10 kg på LCHF tidigare men vågar inte äta det som gravid, men är påt igen så fort barnet kommer. Och så sugen jag är på frukt också så skulle det inte funka.
    Jobbigt när man kämpat o gått ner massa kilon och så sätter de sig fast igen direkt man blir gravid. Är det första barnet? Jag har gått upp snabbt i början med alla mina tre men i de sista två graviditeterna stannat av kring v 25. Förra graviditeten blev det sammanlagt 13 kg men bara 2 kg efter v 25. Denna gången ligger jag på + 10 kg än så länge i v 34, men då har jag bara gått upp 1 kg sen mitten av december. Har jag otur går jag upp 1 kg i veckan fram tills bebben föds, det vet man ju aldrig innan... men jag kan iaf glädja dig med att bara för att det går snabbt i början är det inte säkert att det slutar på  +25 kg.
    Fortsätt gå på dina promenader så länge du kan, det tror jag gör mycket för hälsan och försök att tänka på maten och göra så gott du kan. Man får försöka att inte vara så hård mot sig själv.
    Jag har verkligen mått jätte dåligt denna grav. pga viktuppgången. Gick upp 15 kg året innan jag blev gravid och har precis gått över 100 kg gränsen. Har aldrig vägt såhär mycket. Med första barnet gick jag upp 25 kg och slutade ändå på "bara" 91 kg. Jag försöker ändå att inte tänka på det så mycket nu och istället längta efter att få börja träna när bebisen väl är ute :)
    Blivande trebarnsmamma
  • Fiamedbarn
    mammatessie skrev 2014-01-26 09:46:48 följande:
    Jobbigt när man kämpat o gått ner massa kilon och så sätter de sig fast igen direkt man blir gravid. Är det första barnet? Jag har gått upp snabbt i början med alla mina tre men i de sista två graviditeterna stannat av kring v 25. Förra graviditeten blev det sammanlagt 13 kg men bara 2 kg efter v 25. Denna gången ligger jag på + 10 kg än så länge i v 34, men då har jag bara gått upp 1 kg sen mitten av december. Har jag otur går jag upp 1 kg i veckan fram tills bebben föds, det vet man ju aldrig innan... men jag kan iaf glädja dig med att bara för att det går snabbt i början är det inte säkert att det slutar på  +25 kg.
    Fortsätt gå på dina promenader så länge du kan, det tror jag gör mycket för hälsan och försök att tänka på maten och göra så gott du kan. Man får försöka att inte vara så hård mot sig själv.
    Jag har verkligen mått jätte dåligt denna grav. pga viktuppgången. Gick upp 15 kg året innan jag blev gravid och har precis gått över 100 kg gränsen. Har aldrig vägt såhär mycket. Med första barnet gick jag upp 25 kg och slutade ändå på "bara" 91 kg. Jag försöker ändå att inte tänka på det så mycket nu och istället längta efter att få börja träna när bebisen väl är ute :)
    Tack för ditt svar! Detta är andra barnet. Med förra barnet gick jag bara upp 6 kg!. Jag jämförde det med att ha en binnikemask eftersom allt bara försvann - vägde mindre efter förlossningen än innan graviditeten. Så det är helt nytt för mig att gå upp 4 kg på så kort tid. Samtidigt väger jag 3 kg mer än förra gången när jag blev gravid så därför blir det extra jobbigt att gå upp så mycket redan nu. Jag får hoppas att det är som du säger - att jag kanske går upp mest i början1

Jag vet inte riktigt vad det handlar om, men jag har svårt att inte unna mig nåt gott varje dag. Samtidigt svullar jag inte utan lyssnar på kroppen (är mätt nästan jämt)...

Nu ska jag i alla fall ta mig lite helgchoklad...
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.