• c89

Vi som är överviktiga & gravida.

CinnamonMai skrev 2012-08-08 16:27:38 följande:
    Min förhoppning är att det ska funka likadant för mig. Glad
    Ja, alltså, alla är olika, vissa äter ju fel och går upp fel, medan andra helt enkelt reagerar så på en graviditet.

Jag gick ju dessutom upp allt det när jag samtidigt kräktes. En dag i vecka 13 var jag uppe i hela 14ggr på en dag totalt och blev inlagd på sjukhus. Annars var det MINST 3ggr om dagen fram till vecka 16, därefter någon gång om dagen eller varannan dag till vecka 22. Därefter snarare någon gång i veckan.

Så trots att jag inte fick i mig någon mat att tala om i början så gick jag ändå upp alla dessa kilon. Har därför svårt att tro att det bara skulle vara fett... 
  • c89

Angående hängmage så får jag det utan byxor med mudd, hade inte det innan graviditeten utan hade ändå ganska platt mage, trots att jag ändå varit så pass stor.
    Men nu orkar väl huden, muskler och allt vad det är inte riktigt hålla uppe all tyngd så nu får jag det där fula "häng-vecket".
    Har dessutom fått en hel del bristningar mitt på magen under naveln också.

Vecka 32+0 imorgon och har hittills gått upp 10,5kg (visserligen bara 1,5kg senaste 7-8 veckorna så jag verkar inte tillhöra skaran som ökar fort på slutet...

Såhär "hängig" blir formen utan byxor.

Betydligt finare och rundare kula med:

• c89

Huh, är i vecka 33 och har börjat kräkas nu igen. Mått illa i en vecka och i förrgår och igår så har det inte gått att hålla emot mer och få väl se om det går idag. 
    Antagligen en blandning av att det är väldigt trångt och bebis som trycker mot magsäcken och en fruktansvärd halsbränna. Inte kul alls, man vill bara ha graviditeten överstökad nu! 

• c89
    Ingrid 149 skrev 2012-08-12 12:39:21 följande:

Jobbigt!! Längtar tills magen sjunker, så att man slipper sitta med bebisen i halsen. Skrattande

Har svårt att sitta öht utom lite bakåtlutad.

Hoppas det slutar snart!!   
    Haha ja! Jag får protester direkt om jag sitter ihopsjunken eller lite framåtlutad. Brukar skämtsamt tacka bebisen för att han tänker på min hållning Flört
  • c89

Hm, pösigare byxor sitter bra på mig i storlek 46 från H&M (fortfarande pösiga alltså), men jeansen är för jäkla tajta. Jag får på mig dom utan att dö på kuppen och dom sitter där dom ska, men tycker dom sitter åt alldeles för tajt.

Nu har dom inte ett enda par i storlek XL på H&M längre, men när jag köpt via tradera, begagnade sådana så är dom jättesköna och bekväma i storleken på mig. Men XL på H&M motsvarar ju 48/50 och jag är i regel ganska exakt en storlek 48 i nederdelar.

Däremot fick jag på mig ett par XL från mamalicious som snarare är som 46:or enligt mig. Sitter tajt, men skönt tajt Tungan ute 

• c89
    Finlandssvenska skrev 2012-08-13 14:34:44 följande:
    Hejsan här är en till med övervikt som är gravid i vecka 25. BF 1 december...

Hade BMI på 37 vid inskrivning i vecka 5 och har sen dess gått ner 8 kg med idel illamående till för en par veckor sedan.

Har nu börjat må ok äntligen men går fortfarande ner i vikt men ingen fara eftersom babyn ändå växer som den ska och får den näring som behövs... Och magen växer exakt enligt BM:s kurvor...

Vad gäller kläder så brukade jag ha 44 i storlek på byxor från HM men har nu fått köpa storlek 40 på mammabyxor (slimfit modell av jeans) och dom är nästan för stora nu, så all vikt jag går ner verkar försvinna från höfterna , magen blir ju större och brösten men resten verkar försvinna på rätt ställen...

Är tvungen att göra glukostest då BMI är för högt men har inte klarat av att göra det ännu men ska försöka göra det på torsdagen nu då jag inte spytt på en par veckor...

Nån annan som gjort glukostest och är det något speciellt jag ska tänka på då jag gör testet?
    Hm, är du kort då med tanke på att du har så pass "liten" storlek? Tänker, jag hade också BMI 37 vid inskrivning (har inte gått upp något i benen alls för har fortfarande samma storlek) men jag brukar behöva ha storlek 50 från H&M annars. 46-48 på andra ställen beroende på vad för affär.

Glukostest var för mig jobbigt, blev yr och sådär, men fick ändå bra resultat trots övervikt och min mormor har också typ 2-diabetes. Smart är att ha med något riktigt att äta direkt efter testet, banan, risifrutti eller vad som helst Glad  Lycka till!

Alla säger ju att man går upp så mycket mot slutet, men nu har jag snarare gått ner senaste veckan och ligger igen stadigt på totalt 10kg + sedan plusset! Har bara blivit 7kg upp fortfarande senaste 8 veckorna Glad

• c89
    natalie72 skrev 2012-08-14 12:36:36 följande:

Tyvärr visade det sig, som jag nästan kände på mig, att mitt foster var dött... Ska in imorgon för en "second opinion" och för att diskutera vilken behandling jag ska genomgå... Det känns just nu förfärligt...

Jag önskar er andra lycka till med era graviditeter! kram på er 
    Beklagar Rynkar på näsan
  • c89

Jag har två bilder från när jag vägde 10kg mindre än när jag blev gravid. Tog dom i samband med att jag tänkte börja försöka gå ner i vikt och komma ner på normalt BMI.

Bilderna är dock mycket missvisande! Jag är verkligen större än jag ser ut, men mina proportioner är lurendrejeri för ögonen. Jag har sjukt stora bröst och är således tjockare än vad jag ser ut att vara, allt är större än vad det ser ut att vara! Spegeln gör en lite smalare också tycker jag Tungan ute

Vägde dock ändå 10kg mer än detta när jag blev gravid, syntes nog mest på magen, men fettet på mig brukar sätta sig ganska "proportioneligt".

Hade här BMI 34 (fetma).

• c89
    emmeth skrev 2012-08-14 19:25:54 följande:
    De där fantastiska proportionerna vill jag ha :P Ligger på BMI 35 men är inte i närheten av att se ut sådär :P Proportionerna är ju faktiskt det som avgör hur man "ses" :) 
    Haha, fast å andra sidan så syns det inte så.
    Jag försöker att inte framhäva brösten i vanliga fall och har man inte tajta tröjor så syns ju inte proportionerna utan man ser mest bara ut som ett vandrande tält. Jag som då är tjock i vanliga fall ser ännu tjockare ut pga hur jag "måste" klä mig. Hellre det dock när jag har en älskad sambo som jag vet älskar mig över allt annat och att jag på så sätt slipper stirrande, onda blickar från andra Tungan ute Helt sjukt hur hatiska blickar man kan få om man har på sig något lite för tajt och i samma veva har förbannats med stora bröst Cool Försöker skratta åt det, men det är skönast att slippa och då klä sig därefter Tungan ute
  • c89
    prickig katt skrev 2012-08-14 22:33:58 följande:
    Åh va kul med magar från innan! Jag har ingen bild på min alls som ogravid, sjuk ångest...... c89, du är kanonfin! Både med och utan bebismage :) Visst är det så att proportionerna "luras". Jag har inte din lyckokropp alls men folk tror ändå aldrig på mig när jag säger vikt och stl. ;)
    Tack så mycket!
    Men det är ju lite tråkigt eftersom att bilderna luras och jag slår vad om att alla tycker att jag ser tjockare ut i verkligheten Tungan ute Jag kan inte hjälpa det Cool

Men, efter denna graviditet så har jag tänkt gå på LCHF/GI igen, det som funkat ypperligt för mig. Hann dock inte mer än att vara strikt i en vecka innan plusset på stickan kom Glad
    Sedan ska jag definitivt förminska åbäkena till bröst sedan så fort vi känner oss nöjda med barn Solig
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.