Finlandssvenska skrev 2012-08-13 14:34:44 följande:
Hejsan här är en till med övervikt som är gravid i vecka 25. BF 1 december...
Hade BMI på 37 vid inskrivning i vecka 5 och har sen dess gått ner 8 kg med idel illamående till för en par veckor sedan.
Har nu börjat må ok äntligen men går fortfarande ner i vikt men ingen fara eftersom babyn ändå växer som den ska och får den näring som behövs... Och magen växer exakt enligt BM:s kurvor...
Vad gäller kläder så brukade jag ha 44 i storlek på byxor från HM men har nu fått köpa storlek 40 på mammabyxor (slimfit modell av jeans) och dom är nästan för stora nu, så all vikt jag går ner verkar försvinna från höfterna , magen blir ju större och brösten men resten verkar försvinna på rätt ställen...
Är tvungen att göra glukostest då BMI är för högt men har inte klarat av att göra det ännu men ska försöka göra det på torsdagen nu då jag inte spytt på en par veckor...
Nån annan som gjort glukostest och är det något speciellt jag ska tänka på då jag gör testet?
Hm, är du kort då med tanke på att du har så pass "liten" storlek? Tänker, jag hade också BMI 37 vid inskrivning (har inte gått upp något i benen alls för har fortfarande samma storlek) men jag brukar behöva ha storlek 50 från H&M annars. 46-48 på andra ställen beroende på vad för affär.
Glukostest var för mig jobbigt, blev yr och sådär, men fick ändå bra resultat trots övervikt och min mormor har också typ 2-diabetes. Smart är att ha med något riktigt att äta direkt efter testet, banan, risifrutti eller vad som helst
Lycka till!
Alla säger ju att man går upp så mycket mot slutet, men nu har jag snarare gått ner senaste veckan och ligger igen stadigt på totalt 10kg + sedan plusset! Har bara blivit 7kg upp fortfarande senaste 8 veckorna