• Yarrow

Vi som är överviktiga & gravida.

Zombiepower: tyvärr vet jag ju precis hur det känns. Finns en tråd om heter vi överviktiga som blivit eller försöker bli gravida. Där har jag fått mycket stöd under åren vi försökte och även nu. Du ät välkommen dit om du känner för det.

• Yarrow

MissKatty: ja, det var lite otippat faktiskt. Jag var på stan och såg en höggravid kvinna och så sa jag till min man att jag saknade at vara gravid och då sa han att vi borde satsa på en maj-bebis igen. Trode han skojade men det gjorde han inte så det var bara att köra. Jag har ju sjuk lång cykel med och tydligen väldigt oregelbunden ägglossning så tydligen behöver vi tid på oss. Bara hoppas det inte tar 5 år denna gången också. Men fyy vilken kommentar, verkligen inte sånt man vill höra i sitt eget hem. Annars brukar det ju vara tvärt om, att man får kommentarer för att man inte ammar.

• Yarrow

NinaH, fast 13 kg är ju igentligen inte så mycket, en graviditet väger ju i genomsnitt 12-15 kg så du kan nog räkna med att många utav de kulorna försvinner efter förlossningen :)

• Yarrow

Luna85, det finns en tråd för gbp opererad och gravid. Kanske är lättare att få svar där..

• Yarrow
    saganomenfantasi skrev 2014-02-14 14:21:12 följande:
    Hej! Jag har följt er tråd LÄNGE! och hoppats på att få hoppa in här i framtiden. Den här månaden bestämde vi oss för att sluta med skydd och äntligen påbörja bebisverkstaden=D Så förhoppningsvis så får jag vara med här om ett tag!

Det enda problemet jag har (förutom övervikt då ;) ) är att min mens är så oregelbunden. Ibland har den hoppat över ett par månader, förra hösten blödde jag varje dag i över två månader och nu när jag i Januari tänkte försöka hitta ett samband mellan när den kommer så lyckas jag inte alls.

Jag hade mens från den 19 jan (började med lite röda flytningar) till den 27 jan. Sen kom mensen igen den 9 Feb (röda flytningar) och det har blivit mer för varje dag. Så jag har mens just nu. Hur tusan ska jag kunna räkna ut ägglossning?! Någon expert här inne?;)
    Om man har rktigt oregelbunden mens kan man kontakta gynekologen för att få hjälp med det. Kan ju vara en gyekologik anledning till att den är så ordelbunden med
  • Yarrow
    saganomenfantasi skrev 2014-02-14 15:29:35 följande:
    Ja, jag ska gå till min gynekolog om det inte tar sig. Var ju hos henne förra hösten då jag blödde så mycket och hon sa att det kan bli svårt att bli gravid när man har så pass oregelbunden mens. Sen nämnde hon ju såklart vikten också och att den kan vara en faktor och skulle jag få problem kunde jag komma tillbaka. Nu har det ju ännu inte varit aktuellt så vi får se!
    Vill dock inte gå till nån som tjatar om vikt. Tycker inte om det:/
    Jag gick till  en läkare för HALSEN förra våren och han ville att jag skulle väga mig och påpekade att övervikten inte var bra. Va skulle det vara bra för när man har halsfluss? haha usch. Hur hanterar ni sånt? skakar ni bara av er det? Jag önskar att jag inte skulle bry mig.

Sist jag var hos henne vägde jag även mindre än vad jag gör nu. Nu väger jag 88/89 kilo (pendlar mellan det) har varit uppe i som högst 93.6. Då vägde jag dock runt 83. jag är 168 lång.

Alltså, så jävlans överviktig är du ju ändå inte. Jag vägde 130 kg när jag kontaktade min gynekolog. haha ;)

Nä, men alltså, om man går ner typ 10% av sin övervikt så ökar man chansen betydligt för att bli gravid. Jag vägde 102 kg när jag blev gravid första gången och denna gången vägde jag 90 kg. Denna senaste gången fick jag dock hjälp av provera och pergotime men det fungerade på första försöket :)

• Yarrow
    saganomenfantasi skrev 2014-02-14 18:25:05 följande:
    Nej jag vet! Och jag är faktiskt ganska nöjd med mig själv även om omgivningen verkar tycka tvärtom;) jag rör även på mig både gym och promenader men men. Okej tio procent då är jag ju på god väg! Stod att jag tydligen behöver gå ner 18 kilo någonting. Har gått ner 4,8 från december. :)

Ja, 18 kg tills du anses som normalviktig, men även innan dess så kan du ju få hjälp att bli gravid. För att få hjälp med provrörsbefruktning behöver man ha ett bmi på under 30 och det har du ju tror jag.. ;)

Du borde skaffa dig en ny omgivning, hehe. för mig är det tvärt om. Eftersom jag gått ner så mycket så tror alla att jag är gladare och lyckligare och skit. Nä, jag var lycklig innan med, gick ner i vikt för att kunna bli gravid, inte bli snygg :D

Tack, ja vi har en liten speciell historia. Hoppas att jag kan peppa någon i allafall :) Men det är lite skumt att vara gravid igen efter att ha hört sååååå många gånger att jag aldrig kommer kunna bli gravid. Nu får vi två små mirakel på mindre än ett 1½ år :)

• Yarrow

Sussie0507, välkommen och grattis till lilla livet i magen :) låter som om du har rätt inställning i alla fall och ifall du har den inställningen på inskrivningen med kommer det nog inte bli nås problem. Mig tjatade de inte något alls om vikten, de erbjöd mig att prata med dietist bara. Det var så skönt. Hoppas du får en bra barnmorska :) vilken vecka är du i?

• Yarrow

MissKatty : ja, vi tänkte skaffa tusen bebisar minst ;) är i vecka 13 nu, var på kub i veckan och fick se en pigg och frisk liten bebis :)

• Yarrow

Misskötta, ja tiden vara springer iväg. Vår lilla plutt är mer en liten klump nu :) snart ett helt år. Känns helt overkligt :)

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.