Madelaiine skrev 2013-04-10 23:32:19 följande:
Hej allihopa :) Vill bara börja med ett stort grattis till er alla som har den välsignelsen och lyckan att ha barn eller vänta barn :) Hör inte riktigt in i den här gruppen mer än att jag är överviktig. Skulle vara så otroligt tacksam om så många som möjligt vill berätta om sina erfarenheter. Hur lång tid tog det för er att bli gravida? Gjorde ni något speciellt för att lyckas? Har någon varit på utredning? Tog det olika lång tid med första, andra och tredje, etc? Tacksam för alla svar och råd och tips :) har försökt i över ett år, ska på utredning i maj men mycket tankar som snurrar runt.
Hoppas det fungerar för er snart så är du välkommen här :) Eller ja, man är alltid välkommen även om man inte är gravid än, finns ju massor med personer här som upplevt samma sak som en själv!
Minns när vår utredning började, kändes så skönt att vara ett steg på vägen :)
För oss tog det dock 5 år innan det lilla miraklet hände. Utredningen började 2009. Dock visste jag sedan innan att det var mina äggledare som inte fungerade. De var inaktiva utan att de kunde finna någon anledning för det. Och den ena fungerade förmodligen inte alls.
Har inte alltid varit överviktig dock så det var svårt att säga om det var därför de inte fungerade eller inte, de fungerade ju inte när jag var normalviktig heller.
I alla fall, vägde hela 130 kg när vi kontaktade gynekolog så var tvungen att gå ner en hel del i vikt innan vi fick hjälp med hormoner. Började äta Provera och Pergotime två månader efter första besöket, då hade jag lyckats gå ner 16 kg med hjälp av pulverdiet.
Fortsatte att gå ner i vikt sakta men säkert, fick ägglossning av tabletterna men inget hände. fick vid flertalet tillfället väldigt svaga plus men ingen graviditet som satte sig.
Ett år senare plussade jag på riktigt men fick missfall i vecka 7-8. Då började jag gå upp i vikt igen och viktpendlade massor.
I flera år gjorde jag undersökningar, spolade äggledare o.s.v men de hittade ingen anledning till varför jag inte blev gravid.
15 hormonbehandlingar senare var jag fortfarande inte gravid men hade gått upp massor i vikt. Detta var i början av 2012.
Jag fick ta året ledigt från hormonbehandlingarna för att gå ner i vikt. Tillsammans med gynekologen planerade vi inför IVF till våren 2013 så vi satte upp olika delmål.
Bestämde mig för att göra en Gastric bypass- operation, inte för att gå ner i vikt utan för att få hjälp att behålla vikten efter att jag gått ner den. Lyckades på egen hand gå ner 20 kg, efter operationen gick jag ner yttligare 10 kg.
En vecka efter opertionen så fick jag en konstig blödning, tänkte inte mer på det eftersom den inte var så riklig men ca en månad efteråt fick jag en blädning igen. Ringde min gynekolog som lugnade mig och sa att det kan vara så eftersom vi hormonbehandlat så länge plus viktminskningen plus operationen.
Jag skulle höra av mig om jag fick en blödning nästa månad också för att kolla om jag fick ägglossning, detta skulle underlätta för Provrörsbefrukningen men han hade inte så höga förhoppningar och sa att jag inte skulle bli ledsen om blödningen inte kommer tillbaka.
I alla fall, det kom ingen blödning och jag hade liksom förberett mig på att det skulle bli så redan efter samtalet med min gynekolog. Men det kändes ändå som om något inte stod rätt till.
Så jag tog ett graviditetstest, kändes rätt desperat för tillfället, visste ju inerst inne att det skulle var negativt..
Men tji fick jag!
Nu är jag gravidi vecka 35 och varken jag, min man eller min gynekolog fattar hur det gick till :) Hehe.
Men vi är vääldigt glada att vi tillslut lyckades helt själva :D
Oj, vad mycket jag skrev. Och detta var ändå den korta versionen :) Haha