• Yarrow

Vi som är överviktiga & gravida.

jashrinah skrev 2013-03-20 20:13:13 följande:
    åhhh fin mage ! <3 
    visst är det spännande ! ska du skriva nått förlossningsbrev ?
    hihi jag har 35 dagar kvar =D  måste packa bb väskan , vad man nu ska ha i den XD ?!
    Tack! :) En mage full av härligheter :) Haha. Tänk att man kan bli så glad av att få en stor mage, känns som om man lever i en parallell värld helt plötsligt :D

65 dagar kvar för mig. Har inte ens hunnit tänka på förlossings brev än, våra föräldrarkurs har inte ens börjat än. Men jag antar att mitt förlossningsbrev kommer bli typ såhär:

"Bebis vill ut, klart slut"...

Jag kan aldrig vara seriös när det kommer till sånna saker. :) Och bb-väskan kommer jag fylla med redbull :)
  • Yarrow
    jashrinah skrev 2013-03-20 20:29:59 följande:
    haha mitt brev blev en rad xD " jag vill ha eda. "    hihiihih :P 
    åhhhhh redbull åh gud vad jag har saknat redbull ! <3 

Haha, fast den bästa raden. Får inte glömma :) Kommer bli ordentligt förvånad över mig själv om mitt förlossningsbrev inte rimmar.
    FÅr inte glömma att skriva att min make inte klarar av att se blod heller så de inte viftar med navelsträngen eller moderkakan framför honom. Haha. Annars kommer de helt plötsligt ha både bebis, nybliven mamma och avsvimmad pappa att ta hand om...

Jag saknar redbull varje dag, drack det inte ens så ofta innan men nu känns det som om jag inte kan tänka på något annat än redbull och mögelostar. Hittade en gammal burk under diskbänken och så hormonell och knpp jag är så kunde jag inte låta bli att lukta i den..
    Varför är man så knäpp? Haha

• Yarrow

Och här går vi in i vecka 32 idag. Har fortfarande inte fattat att vi ska bli föräldrar. Tog oss över 4 år att bli gravida så när vi väl lyckades hade jag jättesvårt att smälta att jag var gravid på riktigt. Nu när jag smält det, med bara några veckor kvar så kan jag inte smälta att barnet ska komma så snart. Jahaja.

• Yarrow
    Lillasyster82 skrev 2013-03-22 10:31:48 följande:

Känner igen mig i det du skriver fast det inte tog ritkigt lika lång tid att bli gravid men försökte ändå i 2,5 år. Till en början trodde jag att jag bara hade hittat på allt, lurat alla andra att jag var gravid trots att jag många gånger fick bevis på att jag var gravid. Det var bara för någon vecka sedan som jag insåg att jag faktiskt ser gravid ut och då är jag i v 26 nu. Har en vän som ska ha bara några dagar efter mig och när jag fick ett kort på henne så blev jag så förvånad över att hon såg så gravid ut. Tog då själv ett kort för att skicka till henne för att visa på hur icke gravid jag såg ut - kortet sa något helt annat. :)

Nu när det rör sig en massa i magen så har jag börjat förstå att jag faktiskt är gravid och även när jag ser det men att den ska komma ut och komma till oss har jag verkligen inte greppat än...  
    Ja, man känner sig ändå rätt dum ibland. Magen är stor och runt och inne är det livlig aktivitit. Ändå så fattar man inte att man är gravid.
    Tror jag svävade på små rosa moln i början. Gjorde två tidiga ultraljud, i vecka 8 och i vecka 12. Och i vecka 12 kunde man ju ändå se en bebis röra på sig. Men nej, till och med på RUL kändes det som om det var någon annans bebis man såg på skärmen.

Tror inte min man fattar riktigt heller, vi träffades för 8 år sedan och innan vi blev seriösa berättade jag för honom att jag inte kan bli gravid så vi båda har varit inställda på det från början. Svårt att bara ställa om sig :)

• Yarrow
    grabbmorsan skrev 2013-03-22 22:01:17 följande:
    Jag har vart överviktig genom alla mina graviditeter!

Barn 1:
    Inskrivning: 122kg. "Förlossningsvikt": 144kg

Barn 2:
    Inskrivning: ca 120 kg. "Förlossningsvikt": 136kg 

Barn 3:
    Inskrivning: 132kg. "Förlossningsvikt": 146kg

Barn 4:
    Inskrivning: 142kg. "Förlossningsvikt": 160kg+

Sen överviktsopererad. Nu gravid igen. Står idag på 118-119kg. Målet är väl att på inskrivningen ligga på ca 110kg, sen förhoppningsvis stå still genom graviditeten. 
    grabbmorsan skrev 2013-03-22 22:01:17 följande:
    Jag har vart överviktig genom alla mina graviditeter!

Barn 1:
    Inskrivning: 122kg. "Förlossningsvikt": 144kg

Barn 2:
    Inskrivning: ca 120 kg. "Förlossningsvikt": 136kg 

Barn 3:
    Inskrivning: 132kg. "Förlossningsvikt": 146kg

Barn 4:
    Inskrivning: 142kg. "Förlossningsvikt": 160kg+

Sen överviktsopererad. Nu gravid igen. Står idag på 118-119kg. Målet är väl att på inskrivningen ligga på ca 110kg, sen förhoppningsvis stå still genom graviditeten. 
    Jag är ockå opererad, Vägde 102 kg när jag plussade men hade gått ner till 97 kg på inskrivningen. Har stått stilla på den vikten under hela graviditeten, är i vecka 32 nu.

• Yarrow

Grabbmorsan: ja, det är inte ovanligt att man fortsätter gå ner i vikt under graviditeten när man är opererad. Min bm sa att det inte är farligt sålänge man känner att man får all energi man behöver. Däremot verkade hon ganska bekymrad över att jag började bli tanig utan att ha gått ner i vikt sist jag var hos henne, haha, de är aldrig nöjda :) jag blev gravid redan efter 2 månader , inte det mest optimala, har varit väldigt kämpigt i mellanåt men det har gått bra :)

• Yarrow
    grabbmorsan skrev 2013-03-27 12:38:11 följande:
    Jo och jag ser ju till att jag får i mig vad jag behöver för att må bra, plus att jag äter mina vitaminer o sånt där som jag ska också. Så det borde ju inte vara nån fara då :)
    Jag blev gravid efter 3,5 månad måste det väl bli :) Har BF på min årsdag av operationen... vågar inte gå ut med graviditeten än då jag har familj och svärmor som kommer få sammanbrott kan jag lova. De vet ju att vi vill ha många barn men nu hade dom väl trott att jag skulle ligga på "latsidan" med barn iom operationen... men det vart inte riktigt så...

Får se när vi berättar, blir väl kanske när de frågar för att det börjar synas eller nåt... (bara för det så är det säkert tvillingar eller nåt så att det syns redan i vecka 12-13). Jag är ju fortfarande relativt rund så det syns väl inte så tidigt... förut har det inte synts förrän i vecka 20 nån gång, o knappt då har folk vågat fråga... ^^

okej, men om du börjar bli tanig utan att ha gått ner i vikt borde det väl betyda att du har gått ner i dig själv, men att kroppen ändå suger åt sig det den behöver till dig och bebisen liksom... men att du ändå liksom "krymper". Det borde väl isåfall vara bra? Kan jag tycka iaf :)  
    Ja, då har du några månader med kämpigheter framför dig. Men man står ut. :)
    För vår del så är det bara min närmaste familj som vet om att jag har gjort operationen. Hade tänkt att berätta för "alla andra" några månader efter, ville liksom inte ha massa nyfikna blickar på mig hela tiden för att alla vill veta hur mycket man går ner.
    Men ja, jag blev gravid i stället så för att inte oroa folk i onödan så har vi valt att berätta i sommar i stället. Det svåraste har dock varit att hålla det hemligt för svärföräldrarna. De älskar mat, dyra resturanger och god hemlagad mat. :) Som tur var sitter de gärna många timmar vid matbordet så de har inte märkt att jag inte äter lika mycket som vanligt :)

Ja igår fick jg byta kläder 3 gånger innan jag hittade en klänning som passade. Har nog inte fattat själv hur mycket jag har gått ner eftersom vågen står stilla.
    NovemberApril skrev 2013-03-27 19:20:17 följande:
    Aldrig. Mer. Ullared. Höggravid.

Örk!
    Hahaha, du är inte klok! :) Hoppas du hittade det du skulle i alla fall :)

• Yarrow

53 dagar kvar här till beräknad BF. Känns helt overkligt. Nu ligger han och hickar i min mage så både mage och tuttar skuttar runt och nart kommer han ligga i min famn :)
    Är mest orolig över att vi har missat något viktigt.. hehe.

Idag fick min mammas adoptivkatt kattungar. Herregud vad söta de är och lilla kattmamman vårdar dem så ömt trotts att hon själv levt ett hårt liv som hemlös katt tills för bara några veckor sedan.  Tänk att modersinstinkterna är så starka!

• Yarrow
    Sömntutan skrev 2013-03-31 21:08:37 följande:
    Är det ingen som kan bjuda på lite magbilder. Fick höra i går från min svägerska att jag var sååå stor och hon kunde inte förstå vad detta skulle sluta. Hur skulle jag se ut när det var dags liksom? Kul kommentar när man mår sådär över sin kropp redan.
    Så här såg jag ut vecka 29. Får hela tiden höra hur liten jag är fast jag känner mig enorm. Är i vecka 33 nu. Tänkte ta en ny bild i morgon.
    Men ja, jag blir också lite ledsen över att höra hur liten magen är fast förra veckan på första föräldrarkursen så hade jag minst mage av alla. Fastän en del låg 3 veckor efter.. Så ja, den är väl liten då, fastän SF-måtten varit på kurva!

• Yarrow
    NovemberApril skrev 2013-03-31 21:06:20 följande:
    Men så är det faktiskt :) När jag fick dottern hade jag knappt hållt en bebis men ändå visste man i princip direkt hur man skulle göra det mesta, det faller sig så naturligt :)
    Får hoppas att det gäller mig med :)
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.