• Anonym (fundersam)

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Jag bor i Göteborg, detta betyder spårvagnar och bussar för de som åker kollektivt.

Vad jag undrar, och aldrig riktigt har förstått, är vem som har företräde när det handlar om en plats på spårvagnen som har barnvagnsskylt men också en skylt under där det står att rullstolar "har företräde".

Vad betyder egentligen detta? Betyder det att jag med barnvagn ska ge min plats om det kommer någon med rullstol som vill på? Eller betyder det att den som kom först får behålla sin plats men alla som inte har barnvagn eller rullstol ska ge företräde till den som behöver platsen mer?

Jag kan ge två exempel som har hänt mig, och det händer mig ungefär 1-2 gånger i veckan eftersom jag åker kollektivt med barnvagn varje dag:

Exempel 1)

Jag står på en plats på spårvagnen som är till för barnvagnar samt rullstolar. Det är fullt och ingen rullstol skulle få plats även om en till barnvagn skulle kunna komma in. Då hör jag hur någon trycker på knappen för att rulla ut rampen, och utanför dörren ser jag en man i en stor permobil som vill in i vagnen. Han tittar på mig och förväntar sig att jag ska ge min plats till honom. Konflikträdd i offentliga sammanhang som jag är flyttar jag mig så att han kan komma in, men vilket resulterar i att jag får stå precis intill dörren och vara i vägen för alla som ska på och av som är märkbart irriterade på mig för att JAG står i vägen trots att jag var på spårvagnen före mannen i permobil vilket inte alla har sett.

Exempel 2)

Jag står på en plats på spårvagnen och in kommer en person med rullstol som visst kan få plats men det blir i så fall väldigt trångt. Resultatet blir att jag får flytta mig och blir inklämd i ett hörn där jag inte under några omständigheter kan komma ut om inte den rullstolsburne ska av vid samma station som jag. Till min stora tur har alltid den rullstolsburne klivit av stationen innan eller samma station som jag, eller så har jag löst det genom att en hel station innan börjat förbereda den rullstolsburne på att jag ska av snart och börjat tråckla mig ur hörnet med min barnvagn trots att spårvagnen rullar och drar åt höger och vänster hela tiden.

Så vad gäller? Förväntas jag ge min plats eller har jag rätten att stå kvar och säga åt den rullstolsburne att han/hon får ta nästa vagn eftersom det är fullt här (även fast den rullstolsburne har kommit på vagnen redan och väntar på att man ska flytta sig)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Känner att det är dags för en uppdatering!

Vi har ett litet barn, dvs omöjligt att ha en hopfällbar vagn eftersom vår lilla inte sitter upp själv ännu. Dessutom har vi inte bil vilket betyder att jag alltid storhandlar med barnvagnen.

På platsen jag redan står på - dvs det handlar inte om att man väntar utanför på hållplatsen båda två - finns det skylt för både barnvagn och rullstol.

Jag ger alltid företräde till rullstolsburna om vi båda är utanför. Det är sunt förnuft! Men frågan handlar enbart om när jag redan står på barnvagns/rullstolsplatsen och om jag förväntas ge upp min plats jag redan står på bara för att någon har kommit på som har rullstol (dvs den rullstolsburne såg att det var fullt men valde att ändå kliva på för att han/hon förväntar sig att vi med barnvagn ska flytta oss trots att skyltarna gäller för både rullstol och barnvagn).

• Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??
  • Anonym (fundersam)
    MrsMommy skrev 2012-06-14 10:32:49 följande:
    Jag åker ofta buss och spårvagn i Göteborg med barnvagn, så jag vet precis hur det är.
    Jag tycker att det hänger ihop med vilka vagnsorter som finns. En rullstol har inte en chans att komma på de äldsta vagnarna, men med hjälp (vilket ALLTID finns) går det fint för en barnvagn. På de mellannya finns det plats för tre barnvagnar i låggolvsdelen, där en barnvagn kan bytas ut mot rullstol. Men det finns också plats för minst två barnvagnar fram och minst två plus en bak, bara man får hjälp att lyfta. Då är det bara att flytta på sig och be någon om hjälp att komma upp på någon av platserna med trappor.
    På de italienska vagnarna finns det platser som är till för barnvagn, men inte för rullstol. Vid främsta dörren går det in en barnvagn, vid andra dörren, en barnvagn och en barnvagn eller rullstol, vid tredje dörren en barnvagn och längst bak en barnvagn.
    Även på bussar finns det ofta fler platser för barnvagnar än för fullstolar. På stombussarna får det finnas en rullstol, med ryggstödet framåt, och sedan får det plats en barnvagn till, eller kanske två om de är smala, plus en längst bak.
    Med barnvagn har du alltså många fler alternativ än rullstolsburna, så de få platser som passar dem upplåter jag gärna. Är jag på väg akut till sjukhuset eller liknande, pratar jag i stället med övriga barnvagnsförare.

Det som stör mig i trafiken är snarare alla människor som ska knö sig på vagnar och bussar när jag är på väg av med barnvagnen. Snacka om att bara bry sig om sig själva och försvåra för alla andra!
    Ja det där sistnämnda är rent utsagt otrevligt... Folk måste få stiga av innan andra kliver på. Det är så många, inte bara med barnvagn, som klämmer sig på vagnen innan man själv hunnit stiga av med sin barnvagn. Och de flesta tittar på dig för att du är i vägen, men de tänker inte på att om de flyttat sig hade allt blivit rätt från början.
  • Anonym (fundersam)
    enmamma skrev 2012-06-14 10:42:03 följande:
    Oj va många rullstolsburna du mött i kolektivtrafiken TS.
    Jag åker också spårvagn med barn, vi behöver dock ingen vagn längre,
    men har aldrig sett rullstolar som ett hinder för barnvagnar.
    Med ett gott humör och lite empati kan dagen bli bättre både för dig och dina medtrafikanter.
    Jag bor i Angered, här ser man invandrare och rullstolar i mängder varje dag... Vet inte varför, men troligtvis för att det är väldigt billigt att bo här för de som inte har god ekonomi.
  • Anonym

Jag tycker det i allmänhet är lurigt att åka buss med barn. Förslaget att man ska fälla ihop vagnen och ha barnet i knät är ju helt förkastligt då barnen inte sitter säkert i knät. Tänk om bussen skulle krocka eller behöva panikbromsa.

EN gång har jag varit med om att jag var på bussen och det kom en rullstol som skulle på. Min vagn stod längst till vänster och rullstolen var en elrulle som var tiltad så mycket att den inte hade fått plats på rullstols/barnvagnsplatsen ens om han var själv. Så han i stolen ställde sig diagonalt (och blockerade hela gången) och hans assistent stod i hålrummet som blev mellan fronten på hans stol och min barnvagn. 

Det var en himla tur att de klev på den vagnen just då, för några minuter senare panikbromsade bussen! Jag tror att det var en bil som körde ut rakt framför den, men såg inte så tydligt. Min vagn välte och hade åkt rakt ner i golvet om inte assistenten stod där hon stod. Hon fick vagnen på sig och fångade således upp den. Min 3 månades bebis i vagnen var helt oskadd men jag var hemskt uppskakad och klev av på nästa hållplats och gick hem istället. 

• stenbock85

Enl. sl.se

Barnvagn vs rullstol.

Hej. Vid utrymmet för barnvagnar och rullstol på bussar finns ofta en skylt om att man ska lämna företräde till den som är rullstolsburen. Innebär detta att jag som har barnvagn måste gå av om en rullstolsburen vill på bussen och det inte finns plats för både barnvagnen och rullstolen? /Anki

Hej Anki! Ja, det gör det, om du inte kan vika ihop vagnen och/eller förvara den säkert på annan plats. Våra rullstolsbundna trafikanter har bara ett anpassat utrymme, och därför måste de ha prioritet till detsamma. Grundprincipen är att barnvagnar är last och medtages i mån av utrymme. Men vi brukar inte neka de som använder resegarantin för att de inte fått plats med barnvagn på en buss, och därför blivit mer än 20 sena eller riskerat detta. Oftast kan man dock samsas.

• liljan1975
    stenbock85 skrev 2012-06-14 12:47:14 följande:

Enl. sl.se

Barnvagn vs rullstol.

Hej. Vid utrymmet för barnvagnar och rullstol på bussar finns ofta en skylt om att man ska lämna företräde till den som är rullstolsburen. Innebär detta att jag som har barnvagn måste gå av om en rullstolsburen vill på bussen och det inte finns plats för både barnvagnen och rullstolen? /Anki

Hej Anki! Ja, det gör det, om du inte kan vika ihop vagnen och/eller förvara den säkert på annan plats. Våra rullstolsbundna trafikanter har bara ett anpassat utrymme, och därför måste de ha prioritet till detsamma. Grundprincipen är att barnvagnar är last och medtages i mån av utrymme. Men vi brukar inte neka de som använder resegarantin för att de inte fått plats med barnvagn på en buss, och därför blivit mer än 20 sena eller riskerat detta. Oftast kan man dock samsas.

Ja, ironiskt nog tror folk att barnet och barnvagnen sitter klistrade ihop! :) 
  • Anonym (fundersam)
    stenbock85 skrev 2012-06-14 12:47:14 följande:

Enl. sl.se

Barnvagn vs rullstol.

Jag kan förstå dilemmat, för om en rullstolsburen står och väntar på buss efter buss (eller spårvagn likaså) och varje har fulla utrymmen så kan den rullstolsburna behöva stå timme efter timme om den har otur... Samsas kan man oftast göra!
  • Fiona M

så hur kompenseras man om man tvingats gå av fast man betalat för resan?

• Anonym (fundersam)
    Fiona M skrev 2012-06-14 13:12:15 följande:
    så hur kompenseras man om man tvingats gå av fast man betalat för resan?
    Nu vet jag inte hur det fungerar i andra städer, men i Göteborg finns det månadskort och sms-biljett så även om man går av fungerar fortfarande biljetten så att man kan vänta på nästa vagn. Dock får vi hoppas att ingen behöver råka ut för det, för det blir svårt att passa tider om man kommit på en vagn/buss men tvingas kliva av plötsligt för att någon annan vill ha platsen.
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:30:25 följande:
    jag tänker som så att en vagn inte är ett måste för att ta sig iväg med småbarn, det finns bärsele om det skulle vara så, babyskydd osv.
    en med rullstol har inga alternativ alls, men i dessa fall har inte TS vart tvungen att gå av heller. men man gör ändå ett val när man går utanför dörren med bebisar att lägga dem i vagnen när man vet att det kan komma andra som också behöver platsen. den rullstolsbundne gör inte valet "idag tar jag med rullstolen" han måste ha den varje dag
    Är du rullstolsburen så har du rätt till färdtjänst... = Du har ett alternativ till att åka buss.

Om det redan fanns en rullstolsburen på bussen och det sedan kommer en till.. vem har rätt till att åka då? Den som har svårast handikapp ?

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-14 13:16:42 följande:
    Nu vet jag inte hur det fungerar i andra städer, men i Göteborg finns det månadskort och sms-biljett så även om man går av fungerar fortfarande biljetten så att man kan vänta på nästa vagn. Dock får vi hoppas att ingen behöver råka ut för det, för det blir svårt att passa tider om man kommit på en vagn/buss men tvingas kliva av plötsligt för att någon annan vill ha platsen.
    Förutsatt att det inte är så att du är på väg hem från någonting och din smsbiljett hinner gå ut innan nästa buss kommer ?
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??