• Anonym (fundersam)

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Jag bor i Göteborg, detta betyder spårvagnar och bussar för de som åker kollektivt.

Vad jag undrar, och aldrig riktigt har förstått, är vem som har företräde när det handlar om en plats på spårvagnen som har barnvagnsskylt men också en skylt under där det står att rullstolar "har företräde".

Vad betyder egentligen detta? Betyder det att jag med barnvagn ska ge min plats om det kommer någon med rullstol som vill på? Eller betyder det att den som kom först får behålla sin plats men alla som inte har barnvagn eller rullstol ska ge företräde till den som behöver platsen mer?

Jag kan ge två exempel som har hänt mig, och det händer mig ungefär 1-2 gånger i veckan eftersom jag åker kollektivt med barnvagn varje dag:

Exempel 1)

Jag står på en plats på spårvagnen som är till för barnvagnar samt rullstolar. Det är fullt och ingen rullstol skulle få plats även om en till barnvagn skulle kunna komma in. Då hör jag hur någon trycker på knappen för att rulla ut rampen, och utanför dörren ser jag en man i en stor permobil som vill in i vagnen. Han tittar på mig och förväntar sig att jag ska ge min plats till honom. Konflikträdd i offentliga sammanhang som jag är flyttar jag mig så att han kan komma in, men vilket resulterar i att jag får stå precis intill dörren och vara i vägen för alla som ska på och av som är märkbart irriterade på mig för att JAG står i vägen trots att jag var på spårvagnen före mannen i permobil vilket inte alla har sett.

Exempel 2)

Jag står på en plats på spårvagnen och in kommer en person med rullstol som visst kan få plats men det blir i så fall väldigt trångt. Resultatet blir att jag får flytta mig och blir inklämd i ett hörn där jag inte under några omständigheter kan komma ut om inte den rullstolsburne ska av vid samma station som jag. Till min stora tur har alltid den rullstolsburne klivit av stationen innan eller samma station som jag, eller så har jag löst det genom att en hel station innan börjat förbereda den rullstolsburne på att jag ska av snart och börjat tråckla mig ur hörnet med min barnvagn trots att spårvagnen rullar och drar åt höger och vänster hela tiden.

Så vad gäller? Förväntas jag ge min plats eller har jag rätten att stå kvar och säga åt den rullstolsburne att han/hon får ta nästa vagn eftersom det är fullt här (även fast den rullstolsburne har kommit på vagnen redan och väntar på att man ska flytta sig)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Känner att det är dags för en uppdatering!

Vi har ett litet barn, dvs omöjligt att ha en hopfällbar vagn eftersom vår lilla inte sitter upp själv ännu. Dessutom har vi inte bil vilket betyder att jag alltid storhandlar med barnvagnen.

På platsen jag redan står på - dvs det handlar inte om att man väntar utanför på hållplatsen båda två - finns det skylt för både barnvagn och rullstol.

Jag ger alltid företräde till rullstolsburna om vi båda är utanför. Det är sunt förnuft! Men frågan handlar enbart om när jag redan står på barnvagns/rullstolsplatsen och om jag förväntas ge upp min plats jag redan står på bara för att någon har kommit på som har rullstol (dvs den rullstolsburne såg att det var fullt men valde att ändå kliva på för att han/hon förväntar sig att vi med barnvagn ska flytta oss trots att skyltarna gäller för både rullstol och barnvagn).

• Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??
  • Lenora

Om jag som mamma med barn i vagn har någon som helst möjlighet att hjälpa en människa i rullstol så gör jag det självklart.

Jag vet inte vad den allmänna moralen säger men min empati för andra människor gör att jag hellre gör det lite jobbigare för mig själv.

Men kanske min inställning beror på att jag inte behövt använda varken buss, spårvagn eller tåg sedan lillan var född.

Min moraliska kompass säger dock generellt att om man kan hjälpa någon annan utan att man själv far illa så är det rätt. Jag får en mystisk kick av att hjälpa människor som behöver mig, även i triviala situationer.  

• Dohgon

jag tycker det är givet att man lämnar företräde till rullstolsbunden. En rullstolsbunden klarar sig inte utan rullstolen, men man klarar sig utan en vagn. Visst inte ultimat utan vagn, men man klarar sig iaf

• Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:15:02 följande:
    jag tycker det är givet att man lämnar företräde till rullstolsbunden. En rullstolsbunden klarar sig inte utan rullstolen, men man klarar sig utan en vagn. Visst inte ultimat utan vagn, men man klarar sig iaf
    Du menar att om man står på bussen/spårvagen redan med vagn och kassar under vagen och 2-månaders baby i vagnen, så ska man bara slänga ut vagnen för att man klarar sig utan den? Hur tänker du?
  • Fiona M

visa hänsyn är alltid bra, men generellt måste det ju vara så att den som kommit på först har företräde.
    inte kan man bli "avslängd" när man redan betalt?

• hallontryffel
    Anonym skrev 2012-06-13 21:06:37 följande:
    Reserverat innebär att om en rullstolsresenär kommit på vagnen och annan (icke rull-stolsburen) resenär uppehåller sig på rullstolsplatsen, så skall platsen lämnas till den rullstolsburne, under föutsättning att det finns plats någon annanstans ombord.

Om det finns någonstans att ta vägen ska man flytta på sig, annars stannar man kvar. 
    Håller med denna anonym.
    Som jag tolkar texten från Västtrafik så är det bara om det finns någon annanstans att ställa vagnen som du, TS, behöver flytta dig.
  • Dohgon
    Anonym skrev 2012-06-14 09:17:48 följande:
    Du menar att om man står på bussen/spårvagen redan med vagn och kassar under vagen och 2-månaders baby i vagnen, så ska man bara slänga ut vagnen för att man klarar sig utan den? Hur tänker du?
    jag tänker som så att en vagn inte är ett måste för att ta sig iväg med småbarn, det finns bärsele om det skulle vara så, babyskydd osv.
    en med rullstol har inga alternativ alls, men i dessa fall har inte TS vart tvungen att gå av heller. men man gör ändå ett val när man går utanför dörren med bebisar att lägga dem i vagnen när man vet att det kan komma andra som också behöver platsen. den rullstolsbundne gör inte valet "idag tar jag med rullstolen" han måste ha den varje dag
  • The past is now

Nä, står jag där som ofta har en tid att passa så står jag kvar! Finns inte en chans att jag går med matkassar och 4 barn 1 mil! Nu bor jag i Stockholm och åker aldrig spårvagn men dock brukar jag buss nästan varje dag och har ingen bil.

• Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:30:25 följande:
    jag tänker som så att en vagn inte är ett måste för att ta sig iväg med småbarn, det finns bärsele om det skulle vara så, babyskydd osv.
    en med rullstol har inga alternativ alls, men i dessa fall har inte TS vart tvungen att gå av heller. men man gör ändå ett val när man går utanför dörren med bebisar att lägga dem i vagnen när man vet att det kan komma andra som också behöver platsen. den rullstolsbundne gör inte valet "idag tar jag med rullstolen" han måste ha den varje dag
    Det måste väl ändå vara ett val varje förälder ska ta själv. tycker du att föräldrar som åker buss ofta inte ska få använda sin vagn för att det kanske kan komma någon med rullstol? Dessutom ska man väl kunna använda vagnen för att lasta saker på?
  • Dohgon
    Anonym skrev 2012-06-14 09:40:00 följande:
    Det måste väl ändå vara ett val varje förälder ska ta själv. tycker du att föräldrar som åker buss ofta inte ska få använda sin vagn för att det kanske kan komma någon med rullstol? Dessutom ska man väl kunna använda vagnen för att lasta saker på?
    absolut får de använda sin vagn, jag använder vår vagn varje dag, men undviker bussar osv för att jag vet att det finns risk att jag inte får plats, eller jag vet att jag inte får plats för vagnen kommer inte ens på bussen för den delen.
    Men det är ändå ett frivilligt val en förälder har gjort, inte ett ont måste att ha en vagn.
    om man har en bärsele kan man bära en kasse med mat i näven ändå. annars kan man ju välja att istället skaffa en mindre vagn än de stora som många väljer att köpa idag så finns det större chans att få plats.

Det jag menar är:
    säg att den rullstolsbundne skall till läkaren och har brottom, inget alternativ att ta mindre plats.
    Säg att mamman skall till BVC och har bråttom, kan ta liten plats. Vet man att man skall iväg på någonting viktigt så får man ju försöka göra vad man kan för att det skall gå fort.
    En mamma som däremot bara skall iväg på stan på fika, kolla i affärer osv, den mamman har nog tid att vänta en stund också.
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??