• Anonym (fundersam)

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Jag bor i Göteborg, detta betyder spårvagnar och bussar för de som åker kollektivt.

Vad jag undrar, och aldrig riktigt har förstått, är vem som har företräde när det handlar om en plats på spårvagnen som har barnvagnsskylt men också en skylt under där det står att rullstolar "har företräde".

Vad betyder egentligen detta? Betyder det att jag med barnvagn ska ge min plats om det kommer någon med rullstol som vill på? Eller betyder det att den som kom först får behålla sin plats men alla som inte har barnvagn eller rullstol ska ge företräde till den som behöver platsen mer?

Jag kan ge två exempel som har hänt mig, och det händer mig ungefär 1-2 gånger i veckan eftersom jag åker kollektivt med barnvagn varje dag:

Exempel 1)

Jag står på en plats på spårvagnen som är till för barnvagnar samt rullstolar. Det är fullt och ingen rullstol skulle få plats även om en till barnvagn skulle kunna komma in. Då hör jag hur någon trycker på knappen för att rulla ut rampen, och utanför dörren ser jag en man i en stor permobil som vill in i vagnen. Han tittar på mig och förväntar sig att jag ska ge min plats till honom. Konflikträdd i offentliga sammanhang som jag är flyttar jag mig så att han kan komma in, men vilket resulterar i att jag får stå precis intill dörren och vara i vägen för alla som ska på och av som är märkbart irriterade på mig för att JAG står i vägen trots att jag var på spårvagnen före mannen i permobil vilket inte alla har sett.

Exempel 2)

Jag står på en plats på spårvagnen och in kommer en person med rullstol som visst kan få plats men det blir i så fall väldigt trångt. Resultatet blir att jag får flytta mig och blir inklämd i ett hörn där jag inte under några omständigheter kan komma ut om inte den rullstolsburne ska av vid samma station som jag. Till min stora tur har alltid den rullstolsburne klivit av stationen innan eller samma station som jag, eller så har jag löst det genom att en hel station innan börjat förbereda den rullstolsburne på att jag ska av snart och börjat tråckla mig ur hörnet med min barnvagn trots att spårvagnen rullar och drar åt höger och vänster hela tiden.

Så vad gäller? Förväntas jag ge min plats eller har jag rätten att stå kvar och säga åt den rullstolsburne att han/hon får ta nästa vagn eftersom det är fullt här (även fast den rullstolsburne har kommit på vagnen redan och väntar på att man ska flytta sig)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Känner att det är dags för en uppdatering!

Vi har ett litet barn, dvs omöjligt att ha en hopfällbar vagn eftersom vår lilla inte sitter upp själv ännu. Dessutom har vi inte bil vilket betyder att jag alltid storhandlar med barnvagnen.

På platsen jag redan står på - dvs det handlar inte om att man väntar utanför på hållplatsen båda två - finns det skylt för både barnvagn och rullstol.

Jag ger alltid företräde till rullstolsburna om vi båda är utanför. Det är sunt förnuft! Men frågan handlar enbart om när jag redan står på barnvagns/rullstolsplatsen och om jag förväntas ge upp min plats jag redan står på bara för att någon har kommit på som har rullstol (dvs den rullstolsburne såg att det var fullt men valde att ändå kliva på för att han/hon förväntar sig att vi med barnvagn ska flytta oss trots att skyltarna gäller för både rullstol och barnvagn).

• Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??
  • Lavish
    thenalle skrev 2012-06-14 21:56:34 följande:
    Jag ä personlig assistent och har en brukare som åker mycket kollektivt i stan. Jag kan säga att det finns en del jäkligt sura och tykna mammor, som anser sig rätten till att inte lämna företräde. det finns oftast två vagnar till som personer med barnvagnar kan stå i. jag erbjuder mig ofta att hjälpa till så dem kan byta plats, men då får man bara dumma kommentarer från sura mammor. blir så trött på det. Det finns ju bara en rullstolsanpassad plats i hela vagnen. Och alla vagnar är inte anpassade. Till dom som säger att men personen med rullstol kan ju ta färdtjänsten. Antar att ni aldrig åkt en sådan innan, det är inte så lätt som många tror. oftast kan man inte ta sig från punkt A till punkt B smidigt utan det ska vara massa sam åkningar hit och dit. Jag har själv barn som sitter i barnvagn, men jag skulle aldrig drömma om att börja bråka med personen som kommer ombord med rullstol. Snart kommer det bli ännu mer anpassat för personer med funktionshinder och då kommer ännu fler rullstolar/ rullatorer slås om platserna. undrar hur det ska gå då. Sunt förnuft och vänlighet kommer man långt med. Och ser vi tex att vagnen är ful brukar vi vänta på nästa vagn, vi kräver inte att folk ska gå av, men jag önskar att folk kunde vara mer toleranta och vänliga.
    Men självklart om det finns en annan plats som barnvagnen kan stå men där rullstolen inte kan stå flyttar man ju sig dit. Allt annat är ju bara att vara ett rövhål. Men om det är fullt och det krävs att man går av och kanske missar anknytningar eller får vänta länge på nästa buss så tycker jag inte man ska behöva göra det.

I Stockholm är det ju så att vissa tider och vissa streckor så är kön med barnvagnar lång vid starthållplatsen. På hållplatserna därefter finns inte en chans att komma på med vagn. Det betyder alltså att om man går på på starthållplatsen, åker halva sträckan och sen kommer det en rullstol, så måste man sen antingen gå resten av vägen eller åka tillbaka till starthållplatsen och börja köa igen.
  • thenalle
    Lavish skrev 2012-06-14 22:02:12 följande:
    . Men om det är fullt och det krävs att man går av och kanske missar anknytningar eller får vänta länge på nästa buss så tycker jag inte man ska behöva göra det.
    Då hör det väl till sunt förnuft att man säger lite vänligt att, jag har en viktig tid jag måste passa, oftast kan vi vänta eller så finns det någon annan vänlig själ som går av.
  • Anonym (fundersam)

@ Karl Pilkington

Det låter ju väldigt enkelt att lösa så som du beskriver det OM det hade varit så enkelt. Men bär i minnet att en spårvagn sällan står mer än en minut på en hållplats, ska då jag som redan står på en barnvagnsplats hinna se en rullstol, gå av vagnen och hinna till nästa vagn och be någon hjälpa mig upp med barnvagnen - allt innan föraren stänger dörrarna? Jag skulle aldrig ta chansen om det inte vore så att jag gärna missar vagnen och tar nästa.

Och som jag skrev i TS måste jag alltid storhandla med min barnvagn, att då försöka lyfta den uppför en vagn när jag redan hade fått en plats som passade mina behov. Det är rent omöjligt. Jag orkar knappt dra vagnen i uppförsbackar när jag har handlat. Och jag tror nog det är som andra säger, först på får behålla sin plats såvida man i samma vagn inte kan byta plats utan att behöva gå av och byta vagn helt.

• Merkantil

Ha ha! Ja, den är lite trixig denna. Har iofs alltid funnits plats för båda än så länge. :)

• Anonym (fundersam)
    thenalle skrev 2012-06-14 22:05:49 följande:
    Då hör det väl till sunt förnuft att man säger lite vänligt att, jag har en viktig tid jag måste passa, oftast kan vi vänta eller så finns det någon annan vänlig själ som går av.

Jag läste ditt långa inlägg också men jag förstår inte varför folk tycker det är så enkelt att gå av och byta vagn till de med trappsteg? Även om man får hjälp upp är det ingen garanti att man får hjälp ner. Jag har aldrig åkt i en vagn med trappsteg om inte min man varit med och burit vagnen. Många mammor har också problem med ryggen, och de ska inte behöva bära barnvagnen upp och ner bara för att man anser att vagnen med ramp ska vara lite mer okej för rullstolar. Skylten i vagnen med ramp visar ju faktiskt både barnvagn och rullstol. Klart man kan vara vänlig, och det tror jag de flesta är, och flytta mig har jag inget emot även det gör mig mycket irriterad om jag måste stå vid dörrarna eller i gången trots att jag från början inte var i vägen. Och byta vagn skulle jag dock aldrig få för mig att göra just för alla risker man tar vid ett vagnbyte!
  • thenalle
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-14 23:36:53 följande:
     Och byta vagn skulle jag dock aldrig få för mig att göra just för alla risker man tar vid ett vagnbyte!
    Är själv mamma och konka själv på min vagn upp och ner. Kan säga att vist hjälper du mig lyfta in en rullstol,med person i till en av dom vagnarna med trappa så ska jag gladeligen vara tyst om det inte finns plats på rullstolsplatsen. Men det lär ju aldrig hända, eller hur.. jag köper inte dit argument riktigt. Har varit med i gamet för länge för att veta att det är kanske en på tio som du skulle ha missat vagnen. Du anar inte hur svårt du gör mitt JOBB när mammor som du resonerar som du gör. Min brukare har också tider att passa och nej man kan inte alltid ta färdtjänst till allt och alla.
  • Anonym (fundersam)
    thenalle skrev 2012-06-15 09:12:13 följande:
    Är själv mamma och konka själv på min vagn upp och ner. Kan säga att vist hjälper du mig lyfta in en rullstol,med person i till en av dom vagnarna med trappa så ska jag gladeligen vara tyst om det inte finns plats på rullstolsplatsen. Men det lär ju aldrig hända, eller hur.. jag köper inte dit argument riktigt. Har varit med i gamet för länge för att veta att det är kanske en på tio som du skulle ha missat vagnen. Du anar inte hur svårt du gör mitt JOBB när mammor som du resonerar som du gör. Min brukare har också tider att passa och nej man kan inte alltid ta färdtjänst till allt och alla.
    Vet inte var i Göteborg du bor, men där jag bor och pendlar varje dag skulle gå av vara lika med missa. Det är fullt med människor och ingen släpper före dig om du bara ska byta vagn. Då får du vänta på nästa, trots att du var på spårvagnen före andra. Och det är rätt komiskt att du nämner det som att jag gör ditt jobb svårt, för som jag skrev skulle jag aldrig tänka mig att byta vagn men skrev ju i TS att jag ofta flyttar på mig i samma vagn för att lösa det för andra. Det betyder ju inte att jag inte tänker på rullstolsburna, utan bara att jag inte vill missa min spårvagn men löser det på andra sätt :) Så tagga ner! :)
  • thenalle
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-15 09:21:36 följande:
    Vet inte var i Göteborg du bor, men där jag bor och pendlar varje dag skulle gå av vara lika med missa. Det är fullt med människor och ingen släpper före dig om du bara ska byta vagn. Då får du vänta på nästa, trots att du var på spårvagnen före andra. Och det är rätt komiskt att du nämner det som att jag gör ditt jobb svårt, för som jag skrev skulle jag aldrig tänka mig att byta vagn men skrev ju i TS att jag ofta flyttar på mig i samma vagn för att lösa det för andra. Det betyder ju inte att jag inte tänker på rullstolsburna, utan bara att jag inte vill missa min spårvagn men löser det på andra sätt :) Så tagga ner! :)
    var inte meningen att låta otrevlig. :( men känns oftast att man får gå in med näbbar och klor för att å folk att förstå. jag bor i Kortedala en jobbar på andra sidan stan. Det är inte lätt att gå ut och slås med detta var och varannan dag. Men man bli glad när det flyter på. Jag ha full förståelse för dig med, men det finns faktiskt mammor som vägrar röra sig en millimeter fast dom har massa plats i samma vagn. blir väl lite då att man drar mammor generellt över samma linje. Jag kan säga att för min del hade det inte varit okej att du ståt i mittgången utan jag hade hjälp dig upp till någon annan plats i dom andra vagnarna.Jag hade inte velat haft det på mitt samvete om något hänt för att du blev ut tvingad i gången.
  • slemtorsk i din bralla
    Lavish skrev 2012-06-14 20:40:50 följande:
    Å andra sidan finns det färdtjänst.än
    Färdtjänst får man inte om man kan ta sig runt på alternativt sätt, det är ganska hårda krav för att få färdtjänst numera, förutom att det kostar mer än det dubbla mot kollektiv trafik och man har ett maximerat antal resor /år.

Att mena att det finns färdtjänst är ett vanligt argument men det krävs ganska mycket att få det, man ska tex inte ha ett förvärvsarbete, man ska ha läkarintyg på att man inte kan åka andra alternativa kommunikationsmedel som tex buss, tåg,spårvagn, cykel- Att "bara" sitta i rullstol/permobil är väldigt sällan tillräckligt för att få färdtjänst. Sen är det också så att även handikappade ska väl kunna röra sig ute bland "vanligt folk", de flesta kan ju ta hand om sig själva och då kan man ju undra varför de inte skulle få åka buss??

Sen är det skiiitknepigt med färdtjänst, om du känner spontant för att träffa en kompis nere på stan kan du inte ringa färdtjänst och beställa en bil, den måste förbokas, oftast så länge som ett dygn i förväg om du ska kunna välja vilken tid bilen ska komma, sen kan du inte räkna med att det tar 10 min till stan även om det är 10 min bilresa, för bilen kan köra runt halva kommunen och plocka upp andra som kanske ska till helt andra ställen än du själv så därför kan din korta lilla tur ta upp emot en timma, och sen kan du inte välja NÄR du ska åka hem utan måste boka hemresa även i förväg....

Min man tex, sitter i rullstol och han skulle inte ens kunna åka färdtjänst till och från sitt arbete (jo han arbetar) och eftersom det inte ens funkar med kollektivtrafiken pga han inte ens får åka vissa bussar och spårvagnar så kan han inte ens förlita sig på den då vi bodde i Göteborg.

HAN får inte färdtjänst pga han har körkort, vilket innebär att han alltid måste ta bilen vart han än ska, vi kunde sällan åka ut o ta en bit mat och gott vin om vi inte betalade dyra pengar för taxi i Göteborg, att åka fram på stan och shoppa eller gå o fika utan bilen var otänkbart eftersom dagtid var bussarna överfulla med barnvagnar och rullstolar får ENBART stå på en specifik plats i bussarna, på de flesta spårvagnar får de inte ens åka med, vi har löst detta genom att han hoppar över till ett säte och jag binder fast rullstolen vid barnvagnsplatsen, men har då varit med om att rabiata mammor FAKTISKT har knäppt loss rullstolen och försökt ställa den mitt i gången eftersom de ju ska stå där med sina bebisar....

Problemet är FRÄMST att det inte är handikappanpassat nog för att rullstolar ska kunna ta sig på ALLA fordon inom kollektivtrafiken, samt att det inte finns ryggrad hos busschaufförerna, sist jag frågade en busschaffis i Göteborg så var det max 2 barnvagnar/tur, precis som det är max en hund/hundförare / tur numera- hundägare kan de säga till att de får vänta på nästa buss men det är sällan barnvagnsförare får höra detta. På de flesta bussar finns det plats för en rullstol och 2 barnvagnar- kan man hålla det och låta rullstolsplatsen stå tom för de som faktiskt sitter i rullstol så är det enklare.
  • Anonym (fundersam)
    thenalle skrev 2012-06-15 09:42:05 följande:
    var inte meningen att låta otrevlig. :( men känns oftast att man får gå in med näbbar och klor för att å folk att förstå. jag bor i Kortedala en jobbar på andra sidan stan. Det är inte lätt att gå ut och slås med detta var och varannan dag. Men man bli glad när det flyter på. Jag ha full förståelse för dig med, men det finns faktiskt mammor som vägrar röra sig en millimeter fast dom har massa plats i samma vagn. blir väl lite då att man drar mammor generellt över samma linje. Jag kan säga att för min del hade det inte varit okej att du ståt i mittgången utan jag hade hjälp dig upp till någon annan plats i dom andra vagnarna.Jag hade inte velat haft det på mitt samvete om något hänt för att du blev ut tvingad i gången.
    Ingen fara :) Jag förstår ju att det är ett känsligare ämne för de som är utsatta för detta varje dag och är just den grupp människor vi pratar om. Jag vet att vissa är lite hårda i sina ord om färdtjänst mm, men för mig är det en självklarhet att samsas om man kan. Inte alla med rullator fäller ut rampen, men om man fäller ut rampen och låter den stå utfälld tills man har flyttat barnvagnen till en annan vagn då kan det säkert gå att lösa så att man lyfter upp barnvagnen på en vagn med trappsteg. Med rampen ute får man några extra sekunder på sig att hinna :)
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??