• Anonym (fundersam)

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Jag bor i Göteborg, detta betyder spårvagnar och bussar för de som åker kollektivt.

Vad jag undrar, och aldrig riktigt har förstått, är vem som har företräde när det handlar om en plats på spårvagnen som har barnvagnsskylt men också en skylt under där det står att rullstolar "har företräde".

Vad betyder egentligen detta? Betyder det att jag med barnvagn ska ge min plats om det kommer någon med rullstol som vill på? Eller betyder det att den som kom först får behålla sin plats men alla som inte har barnvagn eller rullstol ska ge företräde till den som behöver platsen mer?

Jag kan ge två exempel som har hänt mig, och det händer mig ungefär 1-2 gånger i veckan eftersom jag åker kollektivt med barnvagn varje dag:

Exempel 1)

Jag står på en plats på spårvagnen som är till för barnvagnar samt rullstolar. Det är fullt och ingen rullstol skulle få plats även om en till barnvagn skulle kunna komma in. Då hör jag hur någon trycker på knappen för att rulla ut rampen, och utanför dörren ser jag en man i en stor permobil som vill in i vagnen. Han tittar på mig och förväntar sig att jag ska ge min plats till honom. Konflikträdd i offentliga sammanhang som jag är flyttar jag mig så att han kan komma in, men vilket resulterar i att jag får stå precis intill dörren och vara i vägen för alla som ska på och av som är märkbart irriterade på mig för att JAG står i vägen trots att jag var på spårvagnen före mannen i permobil vilket inte alla har sett.

Exempel 2)

Jag står på en plats på spårvagnen och in kommer en person med rullstol som visst kan få plats men det blir i så fall väldigt trångt. Resultatet blir att jag får flytta mig och blir inklämd i ett hörn där jag inte under några omständigheter kan komma ut om inte den rullstolsburne ska av vid samma station som jag. Till min stora tur har alltid den rullstolsburne klivit av stationen innan eller samma station som jag, eller så har jag löst det genom att en hel station innan börjat förbereda den rullstolsburne på att jag ska av snart och börjat tråckla mig ur hörnet med min barnvagn trots att spårvagnen rullar och drar åt höger och vänster hela tiden.

Så vad gäller? Förväntas jag ge min plats eller har jag rätten att stå kvar och säga åt den rullstolsburne att han/hon får ta nästa vagn eftersom det är fullt här (även fast den rullstolsburne har kommit på vagnen redan och väntar på att man ska flytta sig)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Känner att det är dags för en uppdatering!

Vi har ett litet barn, dvs omöjligt att ha en hopfällbar vagn eftersom vår lilla inte sitter upp själv ännu. Dessutom har vi inte bil vilket betyder att jag alltid storhandlar med barnvagnen.

På platsen jag redan står på - dvs det handlar inte om att man väntar utanför på hållplatsen båda två - finns det skylt för både barnvagn och rullstol.

Jag ger alltid företräde till rullstolsburna om vi båda är utanför. Det är sunt förnuft! Men frågan handlar enbart om när jag redan står på barnvagns/rullstolsplatsen och om jag förväntas ge upp min plats jag redan står på bara för att någon har kommit på som har rullstol (dvs den rullstolsburne såg att det var fullt men valde att ändå kliva på för att han/hon förväntar sig att vi med barnvagn ska flytta oss trots att skyltarna gäller för både rullstol och barnvagn).

• Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??
  • Anonym (fundersam)
    Karl Pilkington skrev 2012-06-15 22:11:48 följande:
    Sen undrar jag lite hur du bär dig åt om du ofta åker kollektivt i gbg med barnvagn men aldrig har bett någon om hjälp att bära på vagnen på en gammal spårvagn? Jag åker ofta med barnvagn och jag får alltid hjälp. Ibland får man rya i lite så att folk hjälper till, men då brukar alla hjälpa(jag menade inte på ett otrevligt sätt, utan bara för att väcka uppmärksamhet på situationen - folk sitter ju gärna och sover på spårvagnen...).
    Just jag har ett psykologiskt funktionshinder, en diagnos, som gör att jag har svårt för att ta kontakt med människor och be dem om hjälp. Det är onormalt hur jag reagerar, och jag undviker därför sådana situationer. Prata med folk kan jag och jag har inget emot att le och hjälpa till, men att be folk om hjälp eller "ställa krav" fungerar inte för mig. Så kan vi sammanfatta det. Det är därför jag aldrig har använt någon vagn med trappsteg, och jag har heller aldrig haft behov av det. Jag har alltid väntat på nästa spårvagn om den låga vagnen varit full. Är alltid ute i god tid för att slippa stressa. Så kan vi sammanfatta det :)
  • slemtorsk i din bralla
    Buscemi skrev 2012-06-15 22:18:01 följande:
    Blickar och kommentarer. Är du säker på att det inte finns i ditt huvud bara?  Varför går ni på ett ställe utan hiss? För att kunna gnälla om det på FL? Jättebra att han är höginkomsttagare. Då hade du väl det bra när du var arbetslös? Varför har din höginkomsttagare till man inte färdtjänst? Om det nu är så jobbigt att vänta på bussar? 

Kommentarerna sägs rätt ut så det är ingen inbillning.. Vi går dit våra vänner går och eftersom Göteborg har haft full tillgänglighet 2010 som motto...så tänkte inte på sånt när vi bokade bord... Han är inte berättigad till färdtjänst..i övrigt behöver du inte vara så tyken.
  • Houdini
    Buscemi skrev 2012-06-15 22:18:01 följande:
    Blickar och kommentarer. Är du säker på att det inte finns i ditt huvud bara? 

Varför går ni på ett ställe utan hiss? För att kunna gnälla om det på FL?

Jättebra att han är höginkomsttagare. Då hade du väl det bra när du var arbetslös?

Varför har din höginkomsttagare till man inte färdtjänst? Om det nu är så jobbigt att vänta på bussar? 
    Då finns det i huvudet på alla som sitter i rullstol.

Det måste vara en av de vanligaste kommentarna från antingen den rullstollsbudna eller den som är med, att folk pratar över huvudet på den i rullstol. Att den rullstolsbudne per automatik även är gravt efterbliven och inte förstår när man pratar med dom.

Jag använder själv rollstol ibland pga värk och har upplevt samma sak.      
  • rottan

Jag har en son på 3år som har rullstol på fsk och hemma har vi en tvillingvagn som klassas som rullstol när han är med. Vi har företräde de kan vara så att man inte tål kyla och inte kan vänta på nästa buss! Man får tänka på att dom ofta har dålig blodcirkulation

• Anonym (solklart)

Först på har företräde. Ofta kan man ställa barnvagnen någon annan stans, men man ska inte behöva gå av spårvagnen dom man redan åker med.

• Anonym (J)
    rottan skrev 2015-11-26 22:47:55 följande:

Jag har en son på 3år som har rullstol på fsk och hemma har vi en tvillingvagn som klassas som rullstol när han är med. Vi har företräde de kan vara så att man inte tål kyla och inte kan vänta på nästa buss! Man får tänka på att dom ofta har dålig blodcirkulation

Hur gör du i praktiken? Har du någon intyg du visar till folk med barnvagn att du har företräde och de ska gå av?
  • Chitchatskitsnack

Det finns INGEN som har företräde framför någon annan, enligt någon regel eller lag, i kollektivtrafiken.

Den som är först vid hållplatsen får först kliva på.

Står man redan på bussen, oavsett om man har en barnvagn, rullstol eller en stor cello, så ska man INTE behöva kliva av.

Utrymmet är till för alla. Inte bara barnvagnar och rullstolar.

Ibland händer det att bussarna är proppfulla, och då står det folk, med eller utan skrymmande bagage, på dessa platser - med full rätt!

Jag har arbetat på SL under femton års tid, så jag vet vad jag pratat om.

Om någon misstror mig, så är ni välkomna att ringa SL på telefon: 08 600 10 00, och ställa frågan där.

• Chitchatskitsnack
    rottan skrev 2015-11-26 22:47:55 följande:

Anonym (J) skrev 2015-11-26 22:59:02 följande:

Hur gör du i praktiken? Har du någon intyg du visar till folk med barnvagn att du har företräde och de ska gå av?

Chitchatskitsnack skrev 2015-11-26 23:14:02 följande:

Det finns INGEN som har företräde framför någon annan, enligt någon regel eller lag, i kollektivtrafiken.

Den som är först vid hållplatsen får först kliva på.

Står man redan på bussen, oavsett om man har en barnvagn, rullstol eller en stor cello, så ska man INTE behöva kliva av.

Utrymmet är till för alla. Inte bara barnvagnar och rullstolar.

Ibland händer det att bussarna är proppfulla, och då står det folk, med eller utan skrymmande bagage, på dessa platser - med full rätt!

Jag har arbetat på SL under femton års tid, så jag vet vad jag pratat om.

Om någon misstror mig, så är ni välkomna att ringa SL på telefon: 08 600 10 00, och ställa frågan där.

• Anonym (....)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-15 19:19:04 följande:
    nej det är lätt att folk får för sig att man får färdtjänst hur som helst...Färdtjänst får man ENBART om man inte kan använda sig av andra kollektiva trafikformer, om man tex inte KAN åka buss ensam pga skada eller sjukdom.

INget att hetsa upp sig för- folk känner helt enkelt inte till reglerna för färdtjänst. Min man sitter som sagt i rullstol, livstid och han får INTE färdtjänst någonsin!!

Dessutom är det ett begränsat antal resor.. precis som jag beskrivit ovan
    Jag har färdtjänst och det är inte begränsat antal resor här. Är det olika beroende på vart man bor?
  • Aniiee

Grattis, hörrni, till veckans trådlyft =P

Anonym (....) skrev 2015-11-26 23:37:32 följande:
    Jag har färdtjänst och det är inte begränsat antal resor här. Är det olika beroende på vart man bor?
    Här är även antalet resor behovsprövade. Till exempel så får man ett antal arbetsresor (fram och tillbaka så många dagar man jobbar, om man behöver resor till jobbet) och ett antal fritidsresor efter behov (minst 8, dock, för att man ska kunna åka fram och tillbaka till mormor på söndag, typ).
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anonym (....)
    Aniiee skrev 2015-11-26 23:52:00 följande:

Grattis, hörrni, till veckans trådlyft =P

Här är även antalet resor behovsprövade. Till exempel så får man ett antal arbetsresor (fram och tillbaka så många dagar man jobbar, om man behöver resor till jobbet) och ett antal fritidsresor efter behov (minst 8, dock, för att man ska kunna åka fram och tillbaka till mormor på söndag, typ).
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
    Okej, då ser det olika ut för alla. Jag kan åka hur jag vill, när jag vill och hur ofta jag vill.
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??