• Anonym

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

PumpkinQueen skrev 2012-06-13 13:58:46 följande:

Jag får känslan av att du skriver detta för att du vill få höra att det är okej för dig, med barnvagn, att gå före de som är rullstolsburna?

Jag tycker absolut inte att en barnvagn har företräde framför en rullstol. Tyvärr finns det oartiga och ohövliga människor i alla kategorier, även bland de som sitter i rullstol. Att du blivit illa bemött vid ett par tillfällen är dock inte ett godtagbart skäl för att du i framtiden ska gå före. (Om du nu vill bry dig om att göra det som är väluppfostrat och hövligt, det är ju inte alla som vill bry sig om sånt.)

Nu var det ju precis tvärtom, TS var först på plats, och vill inte gå före. Det är ju omöjligt att gå före om man redan är på plats, så att säga.
    Platsen är till för barnvagnar och rullstolar. Vanliga människor ska lämna företräde till dessa. Den som är först får naturligtvis behålla platsen.
  • Anonym

Men på spårvagnana finns de en plats som är resaverad till rullstolar och övrig plats är för barnvagnar så om de redan är en rullstol på så behöver du ju inte flytta dig men om de inte är de så har dom rätt till sin plats. Sen är de lite lättare för dig med barnvagn att gå någon hållplats en för en i rullstol att rulla sig fram.

• Anonym
    Houdini skrev 2012-06-13 21:03:47 följande:
    So jag tolkar texten ska du flytta på dig om det kommer en rullstol.
    Reserverat innebär att om en rullstolsresenär kommit på vagnen och annan (icke rull-stolsburen) resenär uppehåller sig på rullstolsplatsen, så skall platsen lämnas till den rullstolsburne, under föutsättning att det finns plats någon annanstans ombord.

Om det finns någonstans att ta vägen ska man flytta på sig, annars stannar man kvar. 
  • Anonym
    Apocalypso skrev 2012-06-13 21:59:11 följande:
    Jag tror ingen rullstolsbunden förväntar sig VIP-behandling men varenda morsa med vagn verkar tro att världen kretsar runt dem. Köp en vagn ni kan hantera utan att andra ska behöva lyfta på och av och som får plats!
    Har du inga riktiga problem att bry dig om?
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:15:02 följande:
    jag tycker det är givet att man lämnar företräde till rullstolsbunden. En rullstolsbunden klarar sig inte utan rullstolen, men man klarar sig utan en vagn. Visst inte ultimat utan vagn, men man klarar sig iaf
    Du menar att om man står på bussen/spårvagen redan med vagn och kassar under vagen och 2-månaders baby i vagnen, så ska man bara slänga ut vagnen för att man klarar sig utan den? Hur tänker du?
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:30:25 följande:
    jag tänker som så att en vagn inte är ett måste för att ta sig iväg med småbarn, det finns bärsele om det skulle vara så, babyskydd osv.
    en med rullstol har inga alternativ alls, men i dessa fall har inte TS vart tvungen att gå av heller. men man gör ändå ett val när man går utanför dörren med bebisar att lägga dem i vagnen när man vet att det kan komma andra som också behöver platsen. den rullstolsbundne gör inte valet "idag tar jag med rullstolen" han måste ha den varje dag
    Det måste väl ändå vara ett val varje förälder ska ta själv. tycker du att föräldrar som åker buss ofta inte ska få använda sin vagn för att det kanske kan komma någon med rullstol? Dessutom ska man väl kunna använda vagnen för att lasta saker på?
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:53:51 följande:
    och ja varje förälder får själv välja, på samma sätt som jag väljer att det är en självklarhet att släppa före den rullstolsbundne, så får du välja att stå där med din barnvagn. Men jag kan garantera dig att om jag sitter i rullstol en dag och du står med vagnen på den plats som är avsedd för just rullstolsbundna, kommer jag nog bli lite irriterad ;)
    Det hjälper inte att bli irriterad, är bussen full så är den full. Det måste väl ändå gälla alla, eller?
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 10:06:33 följande:
    Nu menar jag ju om det, som det i TS stod att platsen var för rullstolsbundna, det tar jag väl som att det är till för rullstolsbundna, annars borde det ju rimligtvis finnas även barnvagn på skylten. det finns det iaf på bussarna här omkring.
    Läs om, läs rätt!
  • Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 10:26:23 följande:
    ajaj, såg det nu.
    Men det stod på rullstolen att denne hade företräde va?
    Om jag skulle varit dig skulle jag nog ta och ringa det bolaget och be om att få prata med en som har koll på det där och ta reda på exakt hur det ligger till. om inte rullstol har företräde kan du med gott samvete stå kvar utan att behöva stå ivägen för någon annan, har däremot rullstolen företräde så får du fråga hurvida om man får stå i gången.
    Jag tror det menas att rullstol har företräde om det står andra människor på platsen. Men om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill åka så har hon inte företräde mot de som står på den platsen.
    Den betyder inte att rullstolen har företräde mot barnvagnen.
  • Anonym

Jag tycker det i allmänhet är lurigt att åka buss med barn. Förslaget att man ska fälla ihop vagnen och ha barnet i knät är ju helt förkastligt då barnen inte sitter säkert i knät. Tänk om bussen skulle krocka eller behöva panikbromsa.

EN gång har jag varit med om att jag var på bussen och det kom en rullstol som skulle på. Min vagn stod längst till vänster och rullstolen var en elrulle som var tiltad så mycket att den inte hade fått plats på rullstols/barnvagnsplatsen ens om han var själv. Så han i stolen ställde sig diagonalt (och blockerade hela gången) och hans assistent stod i hålrummet som blev mellan fronten på hans stol och min barnvagn. 

Det var en himla tur att de klev på den vagnen just då, för några minuter senare panikbromsade bussen! Jag tror att det var en bil som körde ut rakt framför den, men såg inte så tydligt. Min vagn välte och hade åkt rakt ner i golvet om inte assistenten stod där hon stod. Hon fick vagnen på sig och fångade således upp den. Min 3 månades bebis i vagnen var helt oskadd men jag var hemskt uppskakad och klev av på nästa hållplats och gick hem istället. 

• Anonym
    Dohgon skrev 2012-06-14 09:30:25 följande:
    jag tänker som så att en vagn inte är ett måste för att ta sig iväg med småbarn, det finns bärsele om det skulle vara så, babyskydd osv.
    en med rullstol har inga alternativ alls, men i dessa fall har inte TS vart tvungen att gå av heller. men man gör ändå ett val när man går utanför dörren med bebisar att lägga dem i vagnen när man vet att det kan komma andra som också behöver platsen. den rullstolsbundne gör inte valet "idag tar jag med rullstolen" han måste ha den varje dag
    Är du rullstolsburen så har du rätt till färdtjänst... = Du har ett alternativ till att åka buss.

Om det redan fanns en rullstolsburen på bussen och det sedan kommer en till.. vem har rätt till att åka då? Den som har svårast handikapp ?

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-14 13:16:42 följande:
    Nu vet jag inte hur det fungerar i andra städer, men i Göteborg finns det månadskort och sms-biljett så även om man går av fungerar fortfarande biljetten så att man kan vänta på nästa vagn. Dock får vi hoppas att ingen behöver råka ut för det, för det blir svårt att passa tider om man kommit på en vagn/buss men tvingas kliva av plötsligt för att någon annan vill ha platsen.
    Förutsatt att det inte är så att du är på väg hem från någonting och din smsbiljett hinner gå ut innan nästa buss kommer ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-14 13:21:08 följande:
    Är du rullstolsburen så har du rätt till färdtjänst... = Du har ett alternativ till att åka buss.

Om det redan fanns en rullstolsburen på bussen och det sedan kommer en till.. vem har rätt till att åka då? Den som har svårast handikapp ?
    Det är bra mkt dyrare att åka färdtjänts mot att åka kollektivt. Här där jag bor kostar en resa 100 kr inom kommunen,  Billigt mot taxi men dyrt mot buss som kanske kostar 25 kr.

Gör man många såna resor per vecka  ska vi säga att den rullstolsbundna åker 3 ggr in till city kostar det honom 600 kr per vecka.
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-14 13:26:05 följande:
    Enligt Västtrafik ska man kunna resa på samma biljett tills resan är slut, även om man byter emellan. Och förklarar man situationen ska Västtrafik förstå har de sagt till mig (mailade dem en gång om en liknande fråga). Men vi har ju själva sett i media hur hårda kontrollanterna kan vara ibland...
    Jag tror faktiskt inte att en endaste busschaufför skulle tro på att du klev av för att lämna företräde för en rullstolsburen och att det är därför din biljett har gått ut... även om det faktiskt var så...

Nej då får man nog betala mer..

Om man som privatperson inte kommer på bussen för att den är full så får man snällt vänta på nästa. Om man har barnvagn och inte kommer på bussen för att den är full (med andra barnvagnar/rullstolar/rullatorer) så får man snällt vänta på nästa. Om man är rullstolsburen och inte kommer på bussen för att den är full (med andra rullstolar/barnvagnar/rullatorer) så tycker jag faktiskt att man snällt kan vänta på nästa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-14 13:34:12 följande:
    Om man som privatperson inte kommer på bussen för att den är full så får man snällt vänta på nästa. Om man har barnvagn och inte kommer på bussen för att den är full (med andra barnvagnar/rullstolar/rullatorer) så får man snällt vänta på nästa. Om man är rullstolsburen och inte kommer på bussen för att den är full (med andra rullstolar/barnvagnar/rullatorer) så tycker jag faktiskt att man snällt kan vänta på nästa.
    De har dessutom en klausul att man får åka i mån av plats. Biljetten gäller en timme och därför är det helt resenärens ansvar att lösa fler biljetter om den går ut.
  • Anonym
    Tygtiiger skrev 2012-06-14 20:38:36 följande:
    Och det innebär att de får vänta många gånger. Det är lättare att anpassa sig under de två - tre år man har barnvagn om man jämför med att sitta ett helt liv i rulle.
    Å andra sidan så borde väl de rimligtvis få vänta lika många gånger som barnvagnar får vänta ? Och som barnvagnsförare i en mindre stad har inte bussen varit full en endaste gång. När jag bodde i en mellanstor stad var bussen ofta full i rusningstrafik. Inte av barnvagnar men av folk, som stod som packade sillar... jag tror inte de hade flyttat sig för rullstolar heller. De gjorde då inte plats för någon barnvagn...
  • Anonym

Det verkar som att det är olika i olika län.
    Länstrafiken i örebro län skriver såhär på sin hemsida:

"Barnvagn får tas med gratis i mån av plats. Av säkerhetsskäl måste barnvagnar placeras så att mittgången inte blockeras. Detta innebär att antalet barnvagnar som kan tas med varierar mellan olika busstyper  och barnvagnarnas storlek.  Barnvagnar samsas med rollatorer och rullstolar om samma utrymme och fylls på tills det är fullt utan att någon kategori har företräde före den andra. Det är föraren som avgör hur många barnvagnar som kan tas med. Din barnvagn spänner du fast med remmarna i bussen. Barnvagnsföraren erlägger ordinarie taxa under hela trafikdygnet. "

På västtrafiks hemsida hittar jag detta:

"Du reser alltid i mån av plats. Observera att detta även gäller för dig som reser med exempelvis barnvagn, rullator, rullstol eller hund där det av utrymmesskäl finns särskilda begränsningar. Västtrafik kan inte garantera sittplats eller plats när du byter linje."

• Anonym

Tycker den som är först på plats ska ha platsen. Man ska definitivt aldrig behöva kliva av.

Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??