• Anonym (fundersam)

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Jag bor i Göteborg, detta betyder spårvagnar och bussar för de som åker kollektivt.

Vad jag undrar, och aldrig riktigt har förstått, är vem som har företräde när det handlar om en plats på spårvagnen som har barnvagnsskylt men också en skylt under där det står att rullstolar "har företräde".

Vad betyder egentligen detta? Betyder det att jag med barnvagn ska ge min plats om det kommer någon med rullstol som vill på? Eller betyder det att den som kom först får behålla sin plats men alla som inte har barnvagn eller rullstol ska ge företräde till den som behöver platsen mer?

Jag kan ge två exempel som har hänt mig, och det händer mig ungefär 1-2 gånger i veckan eftersom jag åker kollektivt med barnvagn varje dag:

Exempel 1)

Jag står på en plats på spårvagnen som är till för barnvagnar samt rullstolar. Det är fullt och ingen rullstol skulle få plats även om en till barnvagn skulle kunna komma in. Då hör jag hur någon trycker på knappen för att rulla ut rampen, och utanför dörren ser jag en man i en stor permobil som vill in i vagnen. Han tittar på mig och förväntar sig att jag ska ge min plats till honom. Konflikträdd i offentliga sammanhang som jag är flyttar jag mig så att han kan komma in, men vilket resulterar i att jag får stå precis intill dörren och vara i vägen för alla som ska på och av som är märkbart irriterade på mig för att JAG står i vägen trots att jag var på spårvagnen före mannen i permobil vilket inte alla har sett.

Exempel 2)

Jag står på en plats på spårvagnen och in kommer en person med rullstol som visst kan få plats men det blir i så fall väldigt trångt. Resultatet blir att jag får flytta mig och blir inklämd i ett hörn där jag inte under några omständigheter kan komma ut om inte den rullstolsburne ska av vid samma station som jag. Till min stora tur har alltid den rullstolsburne klivit av stationen innan eller samma station som jag, eller så har jag löst det genom att en hel station innan börjat förbereda den rullstolsburne på att jag ska av snart och börjat tråckla mig ur hörnet med min barnvagn trots att spårvagnen rullar och drar åt höger och vänster hela tiden.

Så vad gäller? Förväntas jag ge min plats eller har jag rätten att stå kvar och säga åt den rullstolsburne att han/hon får ta nästa vagn eftersom det är fullt här (även fast den rullstolsburne har kommit på vagnen redan och väntar på att man ska flytta sig)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Känner att det är dags för en uppdatering!

Vi har ett litet barn, dvs omöjligt att ha en hopfällbar vagn eftersom vår lilla inte sitter upp själv ännu. Dessutom har vi inte bil vilket betyder att jag alltid storhandlar med barnvagnen.

På platsen jag redan står på - dvs det handlar inte om att man väntar utanför på hållplatsen båda två - finns det skylt för både barnvagn och rullstol.

Jag ger alltid företräde till rullstolsburna om vi båda är utanför. Det är sunt förnuft! Men frågan handlar enbart om när jag redan står på barnvagns/rullstolsplatsen och om jag förväntas ge upp min plats jag redan står på bara för att någon har kommit på som har rullstol (dvs den rullstolsburne såg att det var fullt men valde att ändå kliva på för att han/hon förväntar sig att vi med barnvagn ska flytta oss trots att skyltarna gäller för både rullstol och barnvagn).

• Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??
  • Lemio

Man kan ju ha respekt för varandra? Först dit får vara där om inte båda får plats?

• PumpkinQueen

Jag får känslan av att du skriver detta för att du vill få höra att det är okej för dig, med barnvagn, att gå före de som är rullstolsburna?

Jag tycker absolut inte att en barnvagn har företräde framför en rullstol. Tyvärr finns det oartiga och ohövliga människor i alla kategorier, även bland de som sitter i rullstol. Att du blivit illa bemött vid ett par tillfällen är dock inte ett godtagbart skäl för att du i framtiden ska gå före. (Om du nu vill bry dig om att göra det som är väluppfostrat och hövligt, det är ju inte alla som vill bry sig om sånt.)

• Anonym (:))

Först på låter rimligt...Men ring till dom som har hand om spårvagnarna och fråga vad de tycker :)

• Anonym (Rulle)

Jag fick skäll igår av en kärring rent ut sagt på 60+ som ansåg att jag skulle kliva av bussen med min rullstol för att hon som var äldre än mig skulle få plats på platsen för rörelsehindrade.....

• Mariohn

För det mesta kan man fälla ihop en barnvagn så det hade jag gjort och vänt den på högkant för att försöka göra plats för rullstolen. 

• Anonym (:))
    Anonym (Rulle) skrev 2012-06-13 14:02:44 följande:
    Jag fick skäll igår av en kärring rent ut sagt på 60+ som ansåg att jag skulle kliva av bussen med min rullstol för att hon som var äldre än mig skulle få plats på platsen för rörelsehindrade.....
    ja då är hon nog blind också Flört
  • Anonym (kompromiss)

Som jag upplever det så har du alltså fått stå tillbaka för rullstolar trots att du varit först på bussen? Att de förutsatt att de har företräde?

Jag vet inte vem jag tycker har företräde, men att du varit först på bussen kan ju inte förbises. Att ni löst det så att båda fått plats, även om det inneburit ett visst mått av obekvämlighet för dig låter ändå som en rimlig kompromiss. 

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-06-13 13:58:46 följande:

Jag får känslan av att du skriver detta för att du vill få höra att det är okej för dig, med barnvagn, att gå före de som är rullstolsburna?

Jag tycker absolut inte att en barnvagn har företräde framför en rullstol. Tyvärr finns det oartiga och ohövliga människor i alla kategorier, även bland de som sitter i rullstol. Att du blivit illa bemött vid ett par tillfällen är dock inte ett godtagbart skäl för att du i framtiden ska gå före. (Om du nu vill bry dig om att göra det som är väluppfostrat och hövligt, det är ju inte alla som vill bry sig om sånt.)

Nu var det ju precis tvärtom, TS var först på plats, och vill inte gå före. Det är ju omöjligt att gå före om man redan är på plats, så att säga.
    Platsen är till för barnvagnar och rullstolar. Vanliga människor ska lämna företräde till dessa. Den som är först får naturligtvis behålla platsen.
  • Anonym (fundersam)
    PumpkinQueen skrev 2012-06-13 13:58:46 följande:

Då måste jag ha skrivit lite dåligt =) Det jag menar är inte att urskulda mig själv eller få höra att det är okej, det jag undrar är om jag ibland när jag har dåliga dagar eller är trött eller dylikt kan be personen att ta nästa spårvagn eller om det är så att jag alltid förväntas ge min plats. Jag har inget emot att hjälpa människor, det gör jag dagligen, men jag blir lätt åksjuk och har svårt att åka kollektivt vilket gör att allt blir mycket svårare för just mig om jag måste flytta mig. Därför har jag behovet av att veta om jag verkligen förväntas flytta mig, eller om jag ibland kan tänka lite mer på mig själv och stanna kvar.
    Mariohn skrev 2012-06-13 14:04:46 följande:
    För det mesta kan man fälla ihop en barnvagn så det hade jag gjort och vänt den på högkant för att försöka göra plats för rullstolen. 
    Vi har liten bebis som inte sitter upp ännu, men vi tittar redan på hopfällbara vagnar men det blir svårt att ordna tills långt senare eftersom jag alla gånger jag är ute har handlat och har vagnen full av mat vilket gör det omöjligt att fälla ihop vagnen även om jag hade en hopfällbar. Problemet med att inte ha bil...
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??