Inlägg från: Lenis21 |Visa alla inlägg
  • Lenis21

Juni-barnen

Nu är Minella 4 dagar gammal. Känns så bra att vara hemma. Var orolig att jag inte skulle få någon mjölk då jag gjort en bröstförminskning. Men det verkar som om att hon får mat i alla fall. Ammar jag på ena bröstet så läcker det från andra. Hoppas bars att det håller i sig. Jag mår hur bra som helst efter förlossningen. Sprack inget och va bars lite öm dagen efter. Nu känner jag mig så gott som vanligt dör nere. Försöker bara komma ihåg att jag ska göra knipövningarna. Det enda jobbiga är att jag är fortfarande superförkyld och nu har Minella blivit det också. Alldeles hes när hon gråter och nyser mycket. Tycker synd om henne. Hon vill bara ligga vid tutten hela tiden, svårt att kunna gå på toa och duscha. På nätterna så har hon sovit bra och jag har fått väcka henne för att hon ska äta. Storasyster har blivit bebis på nytt men det hör väl till.

• Lenis21

Här kommer min förlossningshistoria. Måndagen den 18/6 vaknade jag med en väldig smärta i ryggen på hö. Sida i ryggen. Efter att ha lämnat dottern på dagis så blev det värre. Ringde in till förlossningen som sa att jag skulle komma in. Väl inne där så hade smärtorna tilltagit och barnmorskan frågade mig om det var så att jag ville börja krysta. Förklarade att jag inte hade förlossningssmärtor. Fick smärtlindring i form av en supp, det hjälpte inte. Läkaren kom in och ville undersöka om det var förlossningen som startat. Det var det inte och då gjorde det så ont att jag inte trodde jag skulle överleva detta + att jag inte visste vad det var för fel. Fler undersökningar och en morfinspruta i låret. Läkaren sa att det antagligen är stopp i urinvägarna till njuren. Tog ultraljud på njurarna som bekräftade detta och de misstänkte även njursten. Sambon var på jobbet men kom snabbt till sjukhuset och det var skönt att ha honom där. De beslutade att de på Mölndals sjukhus inte hade tillräckligt med resurser för att hjälpa mig så skulle bli skickad med ambulans till östra spec. Förlossning. Fortfarande otroliga smärtor och fick då ytterligare en annan spruta med smärtlindring, det började hjälpa.

Kom till östra vid 14.30, ner på röntgen som konstaterade stopp till njuren, njursten och förstorad njure. Smärtorna kom tillbaka men var tyvärr allergisk mot sista sprutan jag fick som hjälpte så fick bli morfin ändå. Smärtorna kom tillbaka varannan timme. Fick ligga kvar över natten. Sov inget på hela natten till tisdag, bara ont och kräktes till och från av smärtorna. Kunde inte äta, inte ätit sedan söndag eftermiddag

• Lenis21

Här kommer resten!

Tisdag morgon kommer läkaren in och beslutar att de ska sätta igång förlossningen, ända sättet att bli av med smärtorna. Okej detta var jag inte beredd på. Bad sambon komma och ta med bb- väskan. Läkaren kom in kl 11.00 och gjorde en hinnsvepning, retade kanterna och tvingade in 2 fingrar. De diskuterar om det ska bli att ta hål på hinnorna eller ballongkateter. Kl. 16.00 går vattnet spontant av sig självt och de slapp tänka mer på det. Inget händer på ett tag. Kl. 19.00 blir jag inskickad till ett förlossningsrum. Fortfarande njursmärtor. De beslutar att sätta en Eda. Detta skulle ta smärtorna på njuren, det funkar. Nu koncentration på att bebis ska komma ut. De sättet hormondropp kl. 20.00. Inte mycket händer. De ökar droppet, kl 22.00 öppen 3 cm. De ökar droppet och värkar kommer tätare. Kl. 23.30 stänger de av droppet då det har inverkan på bebis. 00.30 öppen 5 cm. Värkarna tilltar och de blir starkare. Känner snart att jag vill krysta men bm säger att jag inte får, jag kämpar emot kroppens signaler. Ber henne titta om det hänt nåt. Bm säger att jag är helt öppen, precis då får jag en krystvärk och krystar ut huvudet. Bm hann inte sätta på sig handskar utan dyker ner för att ta barnet. En krystvärk till och Minella kom ut kl. 00.50 efter 2 krystvärkar. Var så nöjd med denna förlossning och hade full kontroll hela tiden. En chockad undersköterska som sa att det var den snabbaste förlossning hon vart med om och bm var förvånad att det gick så otroligt fort. Sprack inget, väldigt skönt.

• Lenis21

Uddabus. Tycker att du var fantastiskt stark, håller med om att man blir lite ledsen när man inte får en enda kommentar (fick inte jag heller) men tror att alla har så fullt upp med sina små. Jag är inne och läser men inte alltid att jag hinner skriva.

Det du säger om att fin lille hjälpte till på väg ut, det gjorde min dotter också. Fick journalerna igår och helt sjukt när man ser på kurvan att jag öppnade mig från 5 cm till fullt och krystade ut henne, allt på 20 minuter. Helt otroligt vad stark kvinnokroppen är egentligen. Tycker att vi alla är starka som fått ut våra små mirakel. Byt inte tråd, du tillför mycket för oss andra här inne!!!!

• Lenis21

Haha jag måste bara dela med mig av min dotters kommentar till mig alldeles nyss. Hon är 3 1/2 år.
    - men mamma, du har ju en tjock mage ändå. Har du en till bebis där inne???

Så glad man blir. Hahahahaha

Jag gick upp ca 20 kg och har på dessa 6 dagar tappat 10 kg. Men om det går som förra gången så kommer det att stanna där och jag får hårdbanta bort resten. Usch känner mig också som en stor geléklump.

• Lenis21

IdaElinLivia- har du ens vart gravid??? Du är ju platt, fusk tycker jag allt. Kul för dig att du blivit så fin igen. Hoppas att jag lyckas med. Tänkte börja ställa mig på crosstrainern snart.

• Lenis21

Va på BVC idag och Minella hade bara gått upp 40 gram sedan i måndags. Det känns som om att hon blir nöjd när hon äter. Hon somnar alltid när jag ammar henne och det är efter ca bara 5 minuter på ett bröst och sover hela natten om jag inte väcker henne. Men då är hon så trött att hon inte vill äta. Försöker kittla henne under fötter och i händer m.m. Blir lite orolig nu fast en liten uppgång är ju bättre än ingen alls. Ska ge det en vecka och köra på som jag gör och se om hon går upp annars lär det bli ersättning. Fast det känns som om att jag har mjölk bara det att hon är för trött för att äta. Tycker inte om denna känsla. Det ordnar väl sig antar jag.

• Lenis21

Ni som pratar om att sova på dagarna. Tycker det är svårt då jag har en dotter som kräver lite mamma också. I morse fick jag dock sovmorgon till 09.30. Det va så skönt men är trött nu ändå. Man får ju inte så många timmars sammanhängande sömn så är väl inte konstigt. Hoppas att ni alla andra orkar med, det är ju ett måste.

• Lenis21

Tack elvismamma för de lugnande orden. Jo på BVC- bm så lät det som om att barnen ska ha kommit upp i födelsevikten vid 10 dagars ålder. Vi ska dit om en vecka och om hon inte gått upp märkbart så skulle vi prata om ersättning. Jag blir orolig då det är detta jag befarat då jag gjort en bröstförminskning, var så glad när jag märkte att jag verkligen har mjölk i brösten och så glad över att få amma min dotter. Men nu lugnade jag mig lite och hon verkar ju ändå vara nöjd och det är det jag också tycker man ska gå efter. Har testat detta med att byta blöja innan och det får henne vaken men så fort hon börjar äta så går ögonen ihop igen. Har inte börjat med napp än men det betyder att hon gärna vill hänga på tutten hela dagarna, svårt att få tid till annat så som duscha. Men vill inte börja med napp än då hon inte hade gått upp så mycket så att det inte stör amningen lr vad tycker ni??? Hur har ni gjort????

• Lenis21

Zenoble- vad mysig dag ni har haft låter det som. Grattis Petra, bra kämpat!!!

Svar på tråden Juni-barnen