• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • Turion
    prop19 skrev 2012-05-07 10:10:01 följande:
    Paprika, vitlök, lök, svartpeppar, cayennepeppar/chili, salt och sen kanske spiskummin, oregano/timjan/basilika. Smakar inte gott menar du? Får mig mer och fundera på att det är någon av dessa kryddor du inte gillar.

Håller med om att det är konstigt. Gillar ju kryddorna var och en för sig, samt i andra konstellationer. Men något i hur de sätter samman dem i just grillkryddan verkar förstöra det jag uppskattar hos ingredienserna...
  • Ozzygirl3

Jag köper mina kryddor på all världens mat och i dom finns inga tillsatser
    Försöker att undvika glutamat ..har för mig att den är helt förbjuden i Asien ?

• prop19
    Ozzygirl3 skrev 2012-05-07 17:52:48 följande:
    Jag köper mina kryddor på all världens mat och i dom finns inga tillsatser
    Försöker att undvika glutamat ..har för mig att den är helt förbjuden i Asien ?
    hehe, nä.
  • M C
    prop19 skrev 2012-05-07 18:00:43 följande:
    hehe, nä.

Jag skulle lätt kunna tro att just glutamat är omgiven av många faktoider.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Shandi

Är jag dum i huvudet som handlar det jag brukar handla och skiter i vad som står på förpackningen?

Bra mår jag iallafall :)

• Moonis

Grillkrydda är gott på både kyckling och kött som ska grillas. På pommes fungerar det också Tungan ute

På tal om Aromat så har vi det på macka, gott gott.

• prop19
    Shandi skrev 2012-05-07 20:39:36 följande:
    Är jag dum i huvudet som handlar det jag brukar handla och skiter i vad som står på förpackningen?

Bra mår jag iallafall :)
    Många som tänker så om tillsatser, faan jag tar ju inte direkt skada så varför bry sig.
  • Mamma SL
    prop19 skrev 2012-05-07 21:27:39 följande:
    Många som tänker så om tillsatser, faan jag tar ju inte direkt skada så varför bry sig.
    Ja precis. Man lär ju inte trilla av pinn på första försöket. Min morfar drack hemkoka varje dag och tyckte han mådde prima tills de upptäckte att han hade cancer i magen. 
  • Skogis

Jag använder grillkrydda lika mycket som jag använder lättmargarin och fettsnål grädde... Inte alls med andra ord. Jag har lyssnat på en herre som föreläser om tillsatser i mat, och det är hemskt vad för mycket äckligt och rent ut sagt farligt vi stoppar i oss i bara farten... 

Googla på Tommy Svensson! 

• Emeliie89

Jag gillar grillkrydda på stekt o grillat kött. Inget annat. För övrigt skiter jag i om det är glutamat i, ska man hålla på och tänka på att man får cancer av allting så kan vi inte äta nått alls.

• FrökenÅ

Använder ALDRIG grillkrydda förutom ca 1gång/måndad... Till nypoppade, varma, popcorn. Mums! 

• Balahir
    FrökenÅ skrev 2012-05-17 00:31:46 följande:
    Använder ALDRIG grillkrydda förutom ca 1gång/måndad... Till nypoppade, varma, popcorn. Mums! 
    roligt att vissa inte vet vad aldrig betyder.
  • VictoriaJ02

Vaddå, det är så mycket som är farligt och skadligt idag. Ena dagen är något skadligt och andra dagen är det nyttigt. Jag tycker grillkryddan är en universalkrydda som passar på det mesta, och god att ha i soppor, (utom fisksoppa då). Skulle man gå och tänka på allt som kan vara farligt och skadligt i allt man äter skulle man snart knappt våga äta något.

Grillkryddan är just en smakförstärkare och kryddar man lagom så ger det starkare nyanser åt smakerna.

• klyban
    VictoriaJ02 skrev 2018-10-05 10:29:54 följande:
    Vaddå, det är så mycket som är farligt och skadligt idag. Ena dagen är något skadligt och andra dagen är det nyttigt. Jag tycker grillkryddan är en universalkrydda som passar på det mesta, och god att ha i soppor, (utom fisksoppa då). Skulle man gå och tänka på allt som kan vara farligt och skadligt i allt man äter skulle man snart knappt våga äta något.

Grillkryddan är just en smakförstärkare och kryddar man lagom så ger det starkare nyanser åt smakerna.

Det är så galet enkelt och göra en själv, och utan detta som är "äckligt"
    Det är som att man inte skulle våga ut och paddla för det råkar storma i ett vattenglas Flört

Denna gör jag, det passar till allt.
    atravelfortaste.com/wpblog/recipe/essence-of-emeril-lagasse-recipe-his-famous-spicy-cajun-seasoning/

hur många meter var det?
  • kallebakom

mitt ica grillar hel kycklling ,,galet god ! ja jo enda kryddan ingen marinad eller nå bara kockens grillkrydda !!! alla älskar den-den är roteseri med elgrill modell stor

• Krepesm

"Cancerframkallande" har blivit ett väldigt urvattnat ord, vilket man märker i denna trådstart, som förövrigt verkar ha samma kunskap om glutamat som vissa tokstollar har om vaccinering, altså de som säger att det framkallar autism.

• Endastjag

Grillkrydda är underbart gott på mos och pommes. Angående hälsoriskerna undrar jag om TS har samma rädsla för soja som innehåller mer glutamat.

• klyban
    Endastjag skrev 2018-10-14 18:20:39 följande:
    Grillkrydda är underbart gott på mos och pommes. Angående hälsoriskerna undrar jag om TS har samma rädsla för soja som innehåller mer glutamat.

Vilken soja då, och soja har eget glutamat.
    Förväxling?

Som sagt vad, den cajunkryddan ersätter allt sånt.

hur många meter var det?
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!