• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • Helpful
    Lampsken skrev 2012-05-07 02:55:55 följande:
    Näe.

aldrig grillkrydda, pommeskrydda, piffikrydda eller allroundkryddor.

BLAJ!  
    Håller med, använder inte sånt! Är en amerikansk grej som jag inte har diggat.^^
  • stikkem
    Frazze skrev 2012-05-07 02:50:35 följande:
    Min mamma får skicka grillkrydda till mig här i Australien eftersom att det inte finns här då. Älskar det men jag använder det bara på kött.
    HAHAHHAA detsamma har, ALSKAR den dar glutamat-stinna kryddan och har den pa typ allt :)

Far den hitskickat nar det krisar, nu har jag hittat den hos en kompis som slajer svensk mat!

Mums.
  • prop19
    Turd skrev 2012-05-07 07:46:20 följande:
    Vad betyder URS?
    URS, vart läste du det?
    MSG brukar man prata om när det kommer tull glutamat, det står för monosodium glutamate som aktiverar "den femte smaken".
  • cloudberry79

Nä, jag gillar inte grillkrydda, men jag bryr mig inte så mycket om vad som är i den. Gillar inte aromat heller (och inga andra grillkryddeliknande kryddor som piffi och salladskrydda). Gillar inte ketchup heller, så mina pommes ser ganska torftiga ut när jag äter dem

Sur, grinig och på smällen.
  • M C
    Turd skrev 2012-05-07 07:46:20 följande:
    Vad betyder URS?

FLisisering av usch. Det kommer naturligt när man varit här i några år - precis som mysrester. 
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    h8him skrev 2012-05-06 23:42:58 följande:
    Jag har sett det på marknader i Sverige också.

Det är lite roligt att ts tror sig ha rätt men att ts verkligen har helt fel.

Ja, jag hade fel och det har jag erkänt, men somliga är inte läskunniga.
    prop19 skrev 2012-05-06 23:02:57 följande:
    Hur kan du göra tummen upp på en lögnare?

Sen kan man diskutera om msg är bra eller dåligt, men lögnare ska vi inte uppmuntra.
    Det du gör är att ljuga - du vet att jag hade fel och har ändrat mig men fortsätter säga att jag ljög - det är en lögn. Det jag gjorde var ett ärligt misstag, jag mindes fel. Om jag medvetet sa fel - som du nu gör - så är det en lögn. Gå tillbaka till skolbänken med dig, sluta förstöra en rolig tråd!
  • M C
    tahira skrev 2012-05-07 00:35:39 följande:
    Gud, minns nu att jag en period i stort sett levde på grillkrydda.

I skolan till lunch åt jag alltid knäckemackor med smör och grillkrydda.

Det var på högstadiet. 

Ja, precis. Man växer ut det behovet med.
    Så varför ha en 30+are på TV som vräker på skiten? 
  • M C
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-06 21:50:13 följande:

Det används visst i Europa, i ganska stora mängder dessutom. I soja, i ost och i engelsmännens favorit, marmite.
    Gör de? Är du riktigt säker på det? *får kräkskänslor*

Fy gröne vilka barbarer!

• M C
    prop19 skrev 2012-05-06 23:31:16 följande:
    ra kryddor för fortsatt experimenterande är, tex spiskummin, sellerifrön, selleri(torkad och pulveriserad, du får göra själv), andra grönakryddor, lagerblad(jobbiga få pulver på), nigella frön, chipotle och listan kan göras mycket lång som man kan blanda i.

Givetvis inte alla samtidigt, men man kan byta ut och testa nytt, och gör man små satser så går det åt fort så man hinner testa en del.
    Och är den inte bra alls, då är det bara hysta.
    Försök att utgå från hela kryddor, det ger ett bättre slutresultat.

Vet du, jag har hittat en buljong med ungefär den blandningen i, en torr sådan. Den kan man tom ha i vinägretter.
    Rene Voltaires buljong, jäääävligt dyr men fri från tillsatser. 
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!