• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • prop19
    M C skrev 2012-05-06 21:38:31 följande:
    Exakt så gick mina tankar. *klöks*

Några av er behöver släppa på slirren lite, det här är FL. Grillkrydda är äckligt, jag betämmer alternativen och jag har tagit tillbaka en viss del av ts. Jag visste inte att det användes i asien, för här i europa gör de inte det. US verkar inte heller göra det. Är väl lite ensidig i mitt informationsflöde kanske.

Men det hindrar inte att grillkrydda är fördjävla äckligt. Speciellt när man vräker den på allt.    
    Underbart när någon försöker besserwissa och ljuga.

Och en ny lögn presenterade du igen, där du påstår man inte använder msg i Europa.
    Och i USA så sprutar dom msg på det dom odlar.
    Ta reda på nått innan du pratar om nått du uppenbart inte har en susning om.
  • prop19
    April barn skrev 2012-05-06 22:14:57 följande:
    Tummen upp TS, nej vi äter verkligen inte grillkrydda!!

Folk idag är antingen dumma, ointresserade eller så bryr de sig inte om alla miljontals tillsatser de stoppar i sig varje dag, jag har svårt att förstå hur man inte kan bry sig.
    Mångas argument är då att "Det säljs ju i livsmedelsaffär, då kan det inte vara farlig" JO varken ICA eller leverantören bryr sig ett skit om du är frisk eller sjuk sålänge du köper deras produkter och de tjänar pengar!!
    Hur kan du göra tummen upp på en lögnare?

Sen kan man diskutera om msg är bra eller dåligt, men lögnare ska vi inte uppmuntra.
  • prop19
    Rauur skrev 2012-05-06 22:49:25 följande:
    Jag gillade grillkrydda förut.
    Tills de att min fd sambo började använda det på ALLT.

Gjorde vi kyckling med strips vart det grillkrydda på kycklingen och grillkrydda på stripsen.
    Grillkrydda på fläskfilé, på vanligt sidfläsk och på ja..allt annat.

Jag är SJUKT le på grillkrydda. Äger inte ens en sån burk idag. Inte planerat att köpa en heller!         
    Har själv inte köpt grillkrydda på många år.
    Blandar egen, nu gör jag en cajun blandning som jag tagit från här.
    www.matklubben.se/recept/cajun_kryddblandning_90871.html
    Varierar den en del där  rökt paprika kommer i ibland och habanero pulver istället för cayenne.

Testa denna så kanske du gillar "grillkrydda" igen.
  • prop19
    Ankmor skrev 2012-05-06 22:49:43 följande:
    Grillkrydda är nog godare än den absolut äckligaste "svenska" kryddan;  AROMAT ...
    Den gula äckliga "kryddan" som min far har/hade på precis allt, utom frukostflingorna och blodpuddingen.

A R O M A T = Kräks iiiiiisssccchhhhh!!!!   
    Använder aromat endast till en sak, och när jag gör potatismos.
    Dock rätt lite, så det inte kommer in och tar en huvudroll.
  • Rauur
    prop19 skrev 2012-05-06 23:06:51 följande:
    Har själv inte köpt grillkrydda på många år.
    Blandar egen, nu gör jag en cajun blandning som jag tagit från här.
    www.matklubben.se/recept/cajun_kryddblandning...
    Varierar den en del där  rökt paprika kommer i ibland och habanero pulver istället för cayenne.

Testa denna så kanske du gillar "grillkrydda" igen.

Det ska jag testa! Tack för tipset :)
  • prop19
    Rauur skrev 2012-05-06 23:11:17 följande:
    Det ska jag testa! Tack för tipset :)
    ra kryddor för fortsatt experimenterande är, tex spiskummin, sellerifrön, selleri(torkad och pulveriserad, du får göra själv), andra grönakryddor, lagerblad(jobbiga få pulver på), nigella frön, chipotle och listan kan göras mycket lång som man kan blanda i.

Givetvis inte alla samtidigt, men man kan byta ut och testa nytt, och gör man små satser så går det åt fort så man hinner testa en del.
    Och är den inte bra alls, då är det bara hysta.
    Försök att utgå från hela kryddor, det ger ett bättre slutresultat.
  • h8him
    Echo skrev 2012-05-06 22:55:16 följande:
    Man kan ju köpa rent natriumglutamat på burk också, och i Asien används det jättemycket. Jag äter grillkrydda (knorr- med glutamat) på äggsmörgås, inte till något annat. Har alltid gjort.
    Jag har sett det på marknader i Sverige också.
    prop19 skrev 2012-05-06 23:01:33 följande:
    Underbart när någon försöker besserwissa och ljuga.

Och en ny lögn presenterade du igen, där du påstår man inte använder msg i Europa.
    Och i USA så sprutar dom msg på det dom odlar.
    Ta reda på nått innan du pratar om nått du uppenbart inte har en susning om.
    Det är lite roligt att ts tror sig ha rätt men att ts verkligen har helt fel.
  • tahira

Gud, minns nu att jag en period i stort sett levde på grillkrydda.

I skolan till lunch åt jag alltid knäckemackor med smör och grillkrydda.

Det var på högstadiet. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Frazze

Min mamma får skicka grillkrydda till mig här i Australien eftersom att det inte finns här då. Älskar det men jag använder det bara på kött.

• Lampsken

Näe.

aldrig grillkrydda, pommeskrydda, piffikrydda eller allroundkryddor.

BLAJ!  

Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!