• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • Minne00

Kan ärligt säga att jag aldrig funderat över vad dsom finns i grillkryddan, gillar den helt enkelt inte så den finns inte i vårt hushåll!

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Irit
    oOOo oOOo skrev 2012-05-06 20:28:03 följande:
    Du menar nog inte glutamat, glutamat finns helt naturligt i tex tomater bla. 
    Men vad handlade tråden om då ? Jag trodde TS och massa inlägg nämnde det? Jaja, vad jag menar är att jag använder rena kryddor och gör egna kryddblandningar :)
  • oOOo  oOOo
    Irit skrev 2012-05-06 20:43:34 följande:
    Men vad handlade tråden om då ?
    Det verkar vara msg(monosodiumglutamat) som ts har något emot, dvs den artificiella versionen av glutamat. Glutamat är ju lite märkligt att vara emot eftersom det är en helt naturlig produkt som finns i det mesta vi äter.
  • Marie Curie

Just nu nej, har letat men kan inte hitta nagot som smakar som svensk grillkrydda har i USA (finns dock massa BBQ kryddor men de smakar annorlunda). Kan inte saga att jag saknar det heller. Ska kanske lata bli det efter att vi flyttat hem ocksa.

• SmultronKatt
    Faber skrev 2012-05-06 20:10:00 följande:
    Det heter evah, inte evver, skall du leka fjortis så gör det rätt.

Vad spelar det för roll? Och ska man citera romersk senator så bör man göra det rätt.
  • Otäcking

Jag reagerade också på den reklamen. "aah, gott - kyckling med glutamat och vidrigt jävla margarin som grädde på moset, härligt värre"... ;)

• M C
    Mamma SL skrev 2012-05-06 19:15:25 följande:
    Nej den enda färdiga kryddblandningen jag använder är en curry som jag fått av pappa som han köper av en asiat som blandar den själv. Maken däremot gillar grillsnusket och hade det förr på i princip allt tills jag en dag fick spel och skrek att jag kan för fan inte äta i den jävla stanken. Där satt han och gapade och visste inte vad som hade hänt, jag hade ju aldrig antytt något tidigare, behöver jag säga att jag vid tidpunkten var gravid?
    Haahahaha! *dör*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • amorvincitomniia

håller med, helt jävla vidrigt! och sen när hon häller på milda istället för riktigt grädde då går jag nästan i taket ;P

• M C
    Otäcking skrev 2012-05-06 21:17:15 följande:
    Jag reagerade också på den reklamen. "aah, gott - kyckling med glutamat och vidrigt jävla margarin som grädde på moset, härligt värre"... ;)

Exakt så gick mina tankar. *klöks*

Några av er behöver släppa på slirren lite, det här är FL. Grillkrydda är äckligt, jag betämmer alternativen och jag har tagit tillbaka en viss del av ts. Jag visste inte att det användes i asien, för här i europa gör de inte det. US verkar inte heller göra det. Är väl lite ensidig i mitt informationsflöde kanske.

Men det hindrar inte att grillkrydda är fördjävla äckligt. Speciellt när man vräker den på allt.    
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!