• Sparriz

Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...

Jag var nästan helt bestämd i början av graviditeten att denna gången skulle jag inte ta nåt annat än lustgas. sist så fick jag ryggmärgsbedövning som aldrig hann verka och de vill jag inte göra om.

Men så är de nästan så att min barnmorska övertalat mig att man kan be om ryggmärgsbedövning tidigt och nästan så att hon förespråkar de. Så nu har jag blivit alldeles velig. Jag vet ju att jag borde vara öppen för alternativ och ta de när de väl är dags.
    Men den enda lilla grejen som gjorde att jag kände lite kontroll och mindre rädd var att jag just hade bestämt mig om just den biten.
    Och även om jag hade "bestämt" mig så finns ju alltid chansen att ångra sig sen. Men nu känns de som att hon förstörde lite av min trygghet..

Skulle vilja höra lite från er andragångsföderskor som bestämt er att föda utan bedövning hur de gick för er. jag vet ju att alla födslar är olika. men få höra lite åsikter som kanske gör så att jag kan hålla fast vid de jag tänkte från början..

• Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...
  • cloudberry79
    Sparriz skrev 2012-05-05 21:25:58 följande:
    Jag tror att mitt problem är att jag blir rädd och spänner mig och andas dåligt. Funderar om de skulle funka bättre att röra sig på nåt sätt den här gången. nåt mer att fokusera på än bara smärtan..
    Jag tror det hjälper att byta ställning ofta och hitta ett sätt att stå, ligga eller sitta som gör att man kan få slappna av en stund ibland.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Pluttisen
    cloudberry79 skrev 2012-05-05 21:32:32 följande:
    Jag tror det hjälper att byta ställning ofta och hitta ett sätt att stå, ligga eller sitta som gör att man kan få slappna av en stund ibland.
    jag tyckte inte om att byta ställningar. usch näe, kunde inte slappna av då.
    Jag tyckte verkligen om att rulla på bollen och andas och samtidigt få lugn massage av karln. så jag höll mig till en ställning hela tiden typ. badade gjorde jag me.
  • Magriffe

Men om du tror att andning kan hjälpa dig så kanske du ska kolla upp en profylaxkurs?

• Meja2011

Hört talas om dykning? Finns en tråd här på fl om det. Försökte mig på det, gick ganska bra tills jag kom av mig och fick panik. Använde mig utav lustgas och i slutskedet fick jag sterilakvaddlar, funkade toppen den sista biten:)

• Bridie

Precis som dig TS fick jag EDA for sent i min forsta forlossning och den verkade inte alls, sa hade darfor bestamt mig for att foda utan smartlindring med mitt andra barn. Men, nar 2a forlossningen kom sa var jag av olika anledningar (trott och less...) inte sarskilt pigg pa att vara utan smartlindring. Tog EDA vid 6 cm da (hade knappt haft ont innan dess) och den hjalpte superbra! Bebis kom ut utan knappt nan smarta ca 2 timmar senare, sa ar helnojd med den upplevelsen!!  

• Ville och Agnes

Jag hade endast lustgas under båda förlossningarna. Gick jättebra!
    Har märkt att jag går in i mig själv och andas Inget jag bestämt innan utan det var min man som påpekade det...att jag låg och blundade under båda förlossningarna...och andades lustgas!

• Mamma1106

Födde min son i juni 2011 utan smärtlindring. Använde lustgas till en början men tyckte den mest var i vägen sen. Gick hur bra som helst och relativt fort(kom in strax efter 03 och 08.39 är han född). Jag tänkte hela tiden att varje värk var en värk närmre mitt barn och att smärtan inte var något att vara rädd för. Nu ska jag föda nummer två september 2012 och tänkte försöka utan smärtlindring denna gång också. Tänkte läsa på om dyktekniken för den verkar jättebra.

Du kan ju alltid börja utan smärtlindring och ta det om du känner att du behöver det. Jag skulle definitivt kunna ta det om jag kände behov av det men gjorde inte det första gången, så får se hur nästa blir :)

Lycka till!     

• msmalin

Med första provade jag lustgas. Blää säger jag. Fattade inte hur man skulle göra o bara kräktes. Nålrädd som jag är har jag fött de andra tre helt utan smärtlindring. Eller mjo jag använde duschen. Varmt varmt vatten o sen hade jag mitt mantra (olika var gång). Min man samt bm peppade mig att fortsätta utan. O när det sen gör som ondast då vet man nu snart är min bebis här o det ger en nya friska tag. Eller mig i alla fall. Får se om jag föder utan denna gången med eller om jag väljer att prova smärtlindring. Återkommer inom en månad ;)

• Sparriz

uppskattar alla era berättelser. har gett mig lite nytt mod att bestämma mig för endast lustgas. jag är en sån som måste ha nåt att fokusera på till en början. vet jag inte vad jag vill får jag panik.
    min förra förlossning tog 22 från första värk. hoppas denna ska gå lite fortare.

• Evighet

Min första förlossning tog 28 timmar, jag hade panik, skrek som en galning, låg på rygg i sängen och vägrade byta ställning. Jag fick akupunktur, lustgas och tillsist EDA. Något av en skräckupplevelse..
    Andra förlossningen var jag däremot mer förberedd, läste på lite om dyktekniken, tränade på andning och avslappning. Var inställd på att ta den smärtlindring som behövdes men hade som mål att klara mig på lustgas. Det slutade med att jag hängde över sängen upprätt, använde lustgasen, gick in i mig själv och "dök" i värkarna, och var 5 timmar på förlossningen innan hon föddes.
    Jag tror absolut att du kan klara dig med lustgas! Lite förberedelser och hitta någon teknik som känns rätt för dig.
    (Jag tror även det är rätt viktigt att vara inställd på att det kan hända mycket på vägen så att om du skulle känna att du vill ha mer smärtlindring när du väl är på förlossningen så ska du absolut inte se det som ett misslyckande utan en hjälp på vägen till första mötet med efterlängtade bebisen.)
    Lycka till!

Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...