• Sparriz

Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...

Jag var nästan helt bestämd i början av graviditeten att denna gången skulle jag inte ta nåt annat än lustgas. sist så fick jag ryggmärgsbedövning som aldrig hann verka och de vill jag inte göra om.

Men så är de nästan så att min barnmorska övertalat mig att man kan be om ryggmärgsbedövning tidigt och nästan så att hon förespråkar de. Så nu har jag blivit alldeles velig. Jag vet ju att jag borde vara öppen för alternativ och ta de när de väl är dags.
    Men den enda lilla grejen som gjorde att jag kände lite kontroll och mindre rädd var att jag just hade bestämt mig om just den biten.
    Och även om jag hade "bestämt" mig så finns ju alltid chansen att ångra sig sen. Men nu känns de som att hon förstörde lite av min trygghet..

Skulle vilja höra lite från er andragångsföderskor som bestämt er att föda utan bedövning hur de gick för er. jag vet ju att alla födslar är olika. men få höra lite åsikter som kanske gör så att jag kan hålla fast vid de jag tänkte från början..

• Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...
  • Pluttisen

Tog 8 timmar för mig från inskrivningen på förlossningen till att min son kom ut :)

• C R

Jag hade ryggbedövning med första. Denna ggn tänkte jag försöka med bara lustgas o det gick kanon! Tänkte att jag skulle ta mig över ett berg i varje värk. Gick in i mig själv. Det viktigaste är nog att slappna av ordentligt o inte spänna sig!! Du kommer fixa det galant!!!

• FabulousMom

Min första förlossning tog 4 timmar från att jag kom in tills han föddes. Jag födde helt utan smärtlindring, varken medicinsk eller något annat. Jag är supernöjd med förlossningen och planerar att försöka föda utan smärtlindring även denna gången. Samtidigt är jag öppen för att ta smärtlindring om jag inte känner att jag klarar av det. Jag kommer att förbereda mig mycket med att läsa på om profylax, dykmetod och jag ska försöka få tag på boken "föda utan smärta".  Jag kommer eventuellt ha en doula med mig också som är inläst på samma metoder som jag och kan stötta mig i de olika momenten.

• Dixie

jag har fått lustgas vid mina 3 förlossningar - har inte hunnit med något mer  

jag tror det är viktigt att man inte har bestämt för mycket innan förlossningen - för man vet inte vad som kan hända under förlossningen, men kan läsa på om olika varianter och man kan fundera på vad som nog blir bäst, men väl vid förlossningen vara öppen för olika alternativ!

lycka till! 

• Elskling123

Skönt o läsa allas berättelser, jag väntar mitt första barn nu och har tänkt försöka föda utan smärtlindring och bara lustgas som TS och känns skönt o se att andra klarat det för då borde jag oxå klara mig :)
    Försöker tänka hela tiden att vi kvinnor är skapta för detta!! Vi är starkare än vi tror! Lycka till ts :) 

• lövet2

Jag lärde mig psykoprofylax, kände att jag behärskade den, och sedan bestämde jag mig. Ingen lustgas alltså (eftersom den kräver en annan andningsteknik) utan bara profylax. Det gick alldeles utmärkt, och jag hade inte ont överhuvudtaget under hela min andra förlossning!

• jodå
    lövet2 skrev 2012-05-06 22:20:28 följande:
    Jag lärde mig psykoprofylax, kände att jag behärskade den, och sedan bestämde jag mig. Ingen lustgas alltså (eftersom den kräver en annan andningsteknik) utan bara profylax. Det gick alldeles utmärkt, och jag hade inte ont överhuvudtaget under hela min andra förlossning!
    Jag lät också bli lustgasen eftersom jag var rädd att förlora kontrollen över andningen. Nu råkade min förlossning bli galet långdragen, så nästa gång kommer jag nog testa andning i kombination med tens eller kvaddlar (heter det så??). När jag låg och andades hörde jag en annan kvinna som började skrika hysteriskt och insåg att jag skulle bli som henne om jag tappade bort mig. Det finns säkert de som både kan profylaxandas och använda lustgas samtidigt, men du kanske ska försöka få en chans att testa innan förlossningen startar!
    Profylaxandningen är riktigt effektiv smärtlindring! Vid förlossningen hade jag ju inget att jämföra med eftersom jag började andas "rätt" vid första värken, men jag testade det faktiskt vid ett helt annat tillfälle! Smärtan gick från fruktansvärt outhärdlig till helt ok:)
  • Sparriz

ska absolut läsa på om dessa olika metoder att andas! tack för alla peppningar:) de hjälper mer än man tror att få prata om saken såhär. annars kan man lätt komma in i ett nagativt tankemönster och tillsalut bara sitta och älta allt man är rädd för, istället för hur man ska göra för att göra de lättare:)

• titti81

Jag födda mitt 3e barn för en månad sen. 
    Med de 2 första hade jag bara lustgas. Ville inte och tyckte inte jag behövde mer.
    När nu nummer 3 skulle komma blev det kustgas och västerviksmetoden. Jag hade helt annan grad på smärtan. Så det kan vara jätte olika.
    Lustgasen är grym eftersom den går ur kroppen fort. Helt utan skulle inte jag vilja vara.

• Alby

Gör inte lustgasen att bäbisen blir alldeles snurrig?

Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...