• jodå

Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...

lövet2 skrev 2012-05-06 22:20:28 följande:
    Jag lärde mig psykoprofylax, kände att jag behärskade den, och sedan bestämde jag mig. Ingen lustgas alltså (eftersom den kräver en annan andningsteknik) utan bara profylax. Det gick alldeles utmärkt, och jag hade inte ont överhuvudtaget under hela min andra förlossning!
    Jag lät också bli lustgasen eftersom jag var rädd att förlora kontrollen över andningen. Nu råkade min förlossning bli galet långdragen, så nästa gång kommer jag nog testa andning i kombination med tens eller kvaddlar (heter det så??). När jag låg och andades hörde jag en annan kvinna som började skrika hysteriskt och insåg att jag skulle bli som henne om jag tappade bort mig. Det finns säkert de som både kan profylaxandas och använda lustgas samtidigt, men du kanske ska försöka få en chans att testa innan förlossningen startar!
    Profylaxandningen är riktigt effektiv smärtlindring! Vid förlossningen hade jag ju inget att jämföra med eftersom jag började andas "rätt" vid första värken, men jag testade det faktiskt vid ett helt annat tillfälle! Smärtan gick från fruktansvärt outhärdlig till helt ok:)
Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...