Tom Araya skrev 2015-04-30 12:56:49 följande:
Det beror på vilken strid och vad du vill använda dem till? En signalist gör mest nytta som just signalist och vi behöver dem även i strid.
Jag tror att någonstans kring hälften är så pass välövade att de omedelbart kan nyttjas i sin befattning, kanske något fler. Resterande skulle nog behöva öva en eller ett par veckor, för de har helt enkelt inte haft så hög övningsnärvaro under de senaste åren, alternativt att de är rätt nya i hemvärnet.
Flash Gordon skrev 2015-04-29 20:47:57 följande:
Frågor:
Försvarmakten har 20000 anställda + 30000 reservister. Hur stor del av dessa är armén?
Jag har ingen uppgift på det, men i IO14 ska armén ha 18 bataljoner, 7 fristående kompanier och 2 brigadstaber.
Ett kompani består av 2-7 plutoner, ca 80-200 man.
En bataljon består av 4-6 kompanier, ca 400-1200 man.Det finns flera svaga länkar i att sätta militär styrka på Gotland idag:
-Finns ingen organisation att stödja 3000 man så får de väldigt dålig uthållighet.
Den organisationen måste byggas upp först.
-En markstyrka på Gotland blir också väldigt utsatt utan luftvärn.
-Ytterligare en svårighet med Gotland är att snabbt och säkert få dit folk och materiel från fastlandet. Båttrafik till och från Gotland lär bli hett villebråd för fiendens ubåtar.
Ovanstående är säkerligen skäl till att ÖB är skeptisk till att åter besätta ön med militära styrkor. Det finns helt enkelt inte rätt förutsättningar för att det ska ge effekt, oavsett vad man har för åsikt om behovet av att försvara Gotland.
Jag tänkte mest om det överhuvudtaget är realistiskt att med lite framförhållning kunna sätta 3000 man på Gotland, om så bara med mausergevär och kängor, för att fungera som avskräckande faktor och omöjliggöra en enkel rysk erövring av ön.
Tanken är alltså att de aldrig överhuvudtaget ska behöva slåss.