AndreaBD skrev 2022-02-24 11:53:26 följande:
Jo, jag håller med. Jag hade förväntat mig mer av Nato. Så kanske vore det dags att gå med i Nato. Men jag tror tyvärr också att Putin har blivit mycket mer knäpp på senaste tiden. Kanske har han blivit paranoid eller dement? Och då skulle jag inte lita på att han inte trycker på röda knappen. Lite försiktig får man vara. Men det är svårt att säga.....
Putin har inte blivit mer knäpp. Han är inte senil. Det här hela tiden varit hans målsättning att utvidga det ryska "imperiets" gränser.
Han invaderade Georgien på precis samma sätt för 14 år sedan. Och ingenting hände.
Har du ens läst någonting om den ryska ockupationen av Transnistrien i Moldavien? Den har pågått sedan 90-talet och Putin har förstärkt den.
Krim 2014 var nästa stora steg.
Vitrysslands diktator har gett upp inför Putin frivilligt.
Kazakstan fick bara för någon månad sedan ryska "fredstrupper" på sitt territorium.
Nu är det resten av Ukraina som skall tyglas.
Putin gör det här för att det är hans stora, långsiktiga mål. Han gör det för att han kan. Så länge ingen stoppar honom kommer han att gå vidare med nästa steg. Det är med honom som med Hitler.
Reinland 1936. Saar 1936. Anschluss 1938. Sudetenland 1938. Polen 1939 ...
Ryssland har delat ut hundratusentals pass till ryssar i de tre baltiska länderna. Särskilt i Estland och Lettland. Hade inte de länderna varit med i Nato har Putin redan skickat "fredstrupper" dit för att "rädda" sina landsmän.
Ryssland respekterar bara maktspråk. Inget annat.
Vi behöver anpassa oss till det faktumet.