Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Tom Araya skrev 2017-09-13 11:14:42 följande:
    Lisa Magnusson: Pösiga pacifister är bland det värsta jag vet

You can´t handle the truth! 

Son, we live in a world that has walls. And those walls have to be guarded by men with guns. Who’s gonna do it? You? You, Lt. Weinberg? I have a greater responsibility than you can possibly fathom. You weep for Santiago and you curse the Marines. You have that luxury. You have the luxury of not knowing what I know: that Santiago´s death, while tragic, probably saved lives. And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives … 

You don’t want the truth. Because deep down, in places you don’t talk about at parties, you want me on that wall. You need me on that wall. We use words like honor, code, loyalty… we use these words as the backbone to a life spent defending something. You use ‘em as a punchline. I have neither the time nor the inclination to explain myself to a man who rises and sleeps under the blanket of the very freedom I provide, then questions the manner in which I provide it! I’d rather you just said thank you and went on your way. Otherwise, I suggest you pick up a weapon and stand a post. Either way, I don’t give a damn what you think you’re entitled to!

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-11-11 18:15:00 följande:
    Konflikt mellan Belarus/Vitryssland och EU kring gränser, flyktingströmmar och gasleverans.

Lukasjenko: Vad händer om vi stänger av gasen?

Belarus förhandlar gärna om gränskrisen, men det vill inte EU, uppger Minsk-regimens utrikesminister. President Lukasjenko hotar med att strypa ryska gasflöden till EU, och ryska bombplan markerar stöd genom att flyga över Belarus.

11 nov 2021 12:41
    Uppd.: 11 nov 2021 12:41
    TT Nyheter

Lukasjenko: Vad händer om vi stänger av gasen? (
    bulletin.nu)
    Det som händer är att Ryssland blir sura för de tappar inkomster och Lukasjenko gör inget som inte Putin låter honom göra.

Det dumma med att låsa fast sig till Ryssland när det gäller energi är att Putin 

Energipolitik är makt-politik som jag skrev en gång i tiden
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

... är att Putin har fingret på off-knappen.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-11-13 13:14:06 följande:
    Hmmm....

Vilka satt i regering när det friskt lades ner både ryska gasledningar utanför Gotland och svenskt försvar?
    Såväl Reinfeldts Alliansregering (som kallade försvaret för ett särintresse) som de röd-gröna har regerat under den tid Nordstream har byggts.

Förhoppningsvis, och med alla sannolikhet, kommer en framtida blå-gul regering att vara avsevärt mer borgerlig på riktigt än vad Alliansen var.

Såväl Centern som Liberalerna lär ju vara avhakade från en sådan regering
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-11-13 20:07:39 följande:
    Liberalerna/FP var väl de som stod för borgerlighet under den perioden!?
    Inte särskilt mycket. De var med på alla försämringar som Alliansen genomförde och den "försvars-skuggbudget" de presenterade ibland syftade som bäst på att uppnå samma (låga) nivå som när Alliansen tillträdde.

Det fanns inga särskilt stora ambitioner hos dåvarande Folkpartiet.

Inte heller var de beredda att ta målkonflikten med andra skenande utgiftsområden (gissa vilka) för försvarets skull.
  • Flash Gordon

"Cornucopia" är lika tramsig som vanligt.

Det förklaras bra här vad det handlar om, nästan det första som det talas om i samtalet

Eftersom att de blå-gula inte har regeringsmakten så kan de inte förändra särskilt mycket i budgeten. Det blir begränsade pengar de har att omfördela i denna budget.

De prioriterade polisen, arbetare och pensionärer med de 20 miljarder de ändå kunde få loss.

Vad dagens Moderater vill med försvaret om de får egen majoritet kan man läsa här

moderaterna.se/forsvar

"Försvarsanslaget öka till två procent av BNP. Ambitionen är att uppnå målet inom tio år."

"I närtid vill Moderaterna skjuta till 18 miljarder kronor mer är regeringen fram till 2021. "

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-11-16 12:16:34 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men vände sig inte FP mot M's politik, eller i alla fall uttalade en vilja att driva en annorlunda politik vad det gäller just försvaret, migrationen samt skola/utbildning?
    Vände sig och vände sig ...

Det vill de nog gärna påskina idag men de var med på varenda Reinfeldt-budget och deras egna "skugg-budgetar" hade som maximal ambition att nå tillbaka till den redan gravt underfinansierade nivå som Reinfeldt inledde på.

Nä, FP/L är ingen garant för mycket pengar till försvaret.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-11-17 21:17:03 följande:
    Vilka möjligheter skulle FP haft att få igenom sin politik med regeringen Reinfeldt?

Det är ju något som det huvudsakliga regeringspartiet (m) kan förhandla sig till genom att låta alliansparter få inflytande i andra frågor.
    Det är ju en hypotetisk fråga men slutresultatet visar ju att FP/L inte prioriterade frågan mer än de gjorde.

Sedan har FP/L visat bilder på vad de hade önskat istället om de fått bestämma 100%. De hade nått upp till 1,4% av BNP runt år 2025. Jag tror att han Johan ... någonting  (Liberalen) twittrat ut detta.
  • Flash Gordon

Såväl USA som Ukraina räknar med att Ryssland kommer att officiellt invadera Ukraina i januari/februari 2022.

www.businessinsider.com/russia-amassing-troops-on-ukraine-border-could-invade-soon-report-2021-11&IR=T

www.militarytimes.com/flashpoints/2021/11/20/russia-preparing-to-attack-ukraine-by-late-january-ukraine-defense-intelligence-agency-chief/

OS i Kina och en möjlig fake-attack från Vitryssland mot Polen kommer att distrahera världen de första kritiska dagarna.

Att Ryssland redan invaderat Ukraina i Donbassregionen via bland annat legosoldater och mindre truppstyrkor vet vi. Ryssland har även annekterat Krim från Ukraina.

• Flash Gordon

Detta visar också problemet med dagens Europeiska energipolitik.

Istället för att vara energi-oberoende via kärnkraft så är nu stora delar av Europa istället beroende av rysk naturgas.

Det blir svårt att sända trupp till Ukrainas försvar när Putin har tillgång till ratten som stänger av gasen till Tyskland och andra länder.

www.foreignaffairs.com/articles/ukraine/2021-11-22/russia-wont-let-ukraine-go-without-fight

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!