Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Dags för en ny tråd med ny rubrik nu då:
"Rödgrönas försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!"
Dags för en ny tråd med ny rubrik nu då:
"Rödgrönas försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!"
Ryssarna har inte startat ett krig på den här sidan muren som inte har föregåtts av en längre periods (månader) intervenering, oroligheter och eskalerande våld på marken.
Vi lär nog hinna montera våra jaktrobotar i tid.
Nu är det ju faktiskt inte Alliansens försvarspolitik längre utan den S-ledda regeringens försvarspolitik och jag tycker det borde uppmärksammas att Sverige över en natt gått från att kritisera och vara på Moskva angående deras brott till att istället bete oss undfallande mot Putin och hans gäng.
.
Utrikesminister Margot Wallström uttrycker alltså förståelse för Rysslands beteende mot Ukraina och lägger över skulden för detta på EU och Ukraina som "provocerade" Ryssland genom att skriva ett handelsavtal:
http://www.aftonbladet.se/ledare/article19638726.ab
Västra Balkan? [frågan handlar om de bör bli medlemmar av EU, min anm.]
? Det är viktigt att hålla EU-medlemskap som en möjlighet och ett hopp för de här länderna. Kroatien är nu redan nu nytt medlemsland och visst, Balkan är ju den naturliga utvidgningen...
Det tycker kanske inte Vladimir Putin?
? Nej, det är ju klart. Det måste vi ju också analysera. Vi måste veta vad det är vi utmanar. Vi har ju haft en massiv utvidgning med 10 nya medlemsländer och jag tror att vi har lärt oss en del läxor. Man måste också tänka på vad utvidgningen innebär för unionen som helhet.
Har EU också lärt sig läxor av Ukraina där det ändå var handelsavtal med EU som via många turer ledde fram till den väldigt farliga situation vi befinner oss i nu?
? Ja, problemet där var kanske en bristande analys av hur det hela skulle tas emot. [Ett handelsavtal] är ju inte bara en triumf för EU utan det handlar också om att någon reagerar på andra sidan. Det här provocerade Ryssland. Och EU brast nog i analysen av det.