Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 11:34:29 följande:
    Jag tycker att S har varit nåt helt annat än ärliga när det gäller försvaret, det har mest känts som ett sätt att hålla igång svensk industri. Att slutleverera JAS delserie 2 samtidigt som man la ner flera divisioner är helt galet.
    Det om något har kostat försvaret pengar.

Nu tillförs det mer pengar, även om det är för litet. Så var får du nedskärningar ifrån.
    Tom Araya skrev 2014-01-23 23:31:38 följande:
    Sedan pågår en hel del smygsparande bakom kulisserna. Regeringen måste godkänna klumputgifter på 200 miljoner och uppåt och har på så vis skjutit upp en mängd materialbehov och renovering/modifiering av befintlig materiel.
    De sk "satsningen" i form av renovering på 365 av FM's dryga 500 stridsfordon 90 är ett exempel på det.

Ännu mer kommer att smygsparas om regeringen får igenom sin idé om bolagisering av förvaltningen av FM's fastigheter.
    Tillägg på detta är att anslag budgeterat för anskaffning eller renovering av material går tillbaka till staten om det inte används och som sagt, regeringen ska besluta om allt på 200 miljoner eller mer.....
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 11:04:05 följande:

Nä jag underskattar inte. Så här såg det ut 2010 och jag tror inte det kommer vara nån större förändring.
    www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article1...
    Hittar ni försvaret på listan alls?

Mycket har hänt sedan 2010.
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-23 11:04:05 följande:

Finns det inget intresse för försvarsfrågor bland den breda befolkningen så kommer inget parti att lägga nån extratid på det.
    Det kommer inte vara någon stor fråga i debatter eller på några möten.
    Hur många diskuterar frågan här på detta forumet?

Det ökar och det märker man även på riksdagspartierna.

• Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-24 21:11:05 följande:
    Du har en länk från 2013 och då gäller det nedskärningar på högkvarteret. Där är jag helt överens om att vi behöver skära ner.
    Resterande är från 2004 och 2008.
    Alltså 6-10 år gamla. Alla från tiden innan den senaste försvarsuppgörelsen från 2009 och några gäller till och med den förra regeringen.
    Du får titta på vad som görs nu och var vi är idag.
    Nu tillför man ju mer pengar, för lite men det ökar ju ändå.
    1. Regeringen Reinfeldt har suttit sedan 2006 och hela mandatperioden är av intresse i sammanhanget.

2. Även tiden innan M-regeringen är intressant. Om de beslutar om avveckling av 5 äpplen så har det väldigt stor betydelse om det var 7, 10 eller 15 äpplen innan.

Jag har inte sett att man TILLFÖR något. Man har BEVILJAT medel till planerad och nödvändig renovering.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2014-01-24 21:50:37 följande:
    Sen kan man se historiskt hur folk har reagerat på när vi dragit ner försvaret.
    I princip har vi minskat försvarsanslagen i 40 år. Har vi sett nån nämnvärd folklig upprördhet? 
    Vi avvecklade i princip värnplikten när vi slutade kalla in till repövningar för 20 år sen, ingen reaktion.
    Vi slutade kalla in folk, på slutet var det bara ca 4000 som gjorde värnplikten mindre än 4% av årskullen. Inga protester.
    Du är ute och cyklar i ditt resonemang. Man orsakar inget uppror på att i smyg långsamt skära ned verksamhet och organisation, oavsett vilken.
    Det måste till antingen drastiska förändringar, allvarliga incidenter eller som i nuläget, att det mer och mer går upp för folk att det skurits, kapats och hyvlats i decennier och att regeringen skönmålar vår förmåga och försöker vifta bort vad som händer i vår omvärld.
    Många droppar små....och nu är det på väg att rinna över...
  • Tom Araya
    Missermajser skrev 2014-01-25 10:30:19 följande:
    Varför tror ni att gått från att trycka hårt på militära satsningar till dagens hållning utifrån att de faktiskt är landets största borgerliga parti?
    Om jag har förstått frågan rätt så har M utnyttjat det minskade intresset för militärt försvar efter kalla krigets slut till att använda pengarna till annat.

Att folk inte offentligt tar upp frågan är inte samma sak som att de inte vill ha ett starkt militärt försvar.
    Undersökningar där just den frågan ställts, utan att ställas mot något annat, visar på just detta.

M har lyckats väcka den björn som sov.
  • Tom Araya
    Den kommer inte ändras nämnvärt detta valet heller och för att svenska folket ska acceptera mer pengar till försvaret så måst man motivera varför man vill minska till de andra.
    Saker som folk prioriterar bra mycket högre.
    Jag undrar vad det är folk prioriterar högre? Skola, sjukvård, JA, men det är inte där jag sett ökade satsningar.
    Flash Gordon visade på flera tunga utgiftsposter och jag kan lägga till skattesänkningar och jobbskatteavdrag.

Man får heller inte glömma att vår försvarsmakt tidigare bidragit en hel del till för stat och samhälle ekonomiskt fördelaktiga effekter.

Lägg sedan till vad all avveckling kostat eller vad fördröjningar i materialprojekt kostat, eller ny organisation, inrättande av centralförråd, vinstmarginal till privata bolag mm.
    Tror du folk hade prioriterat de utgifterna?
    Sen kan man se historiskt hur folk har reagerat på när vi dragit ner försvaret.
    I princip har vi minskat försvarsanslagen i 40 år. Har vi sett nån nämnvärd folklig upprördhet? 
    Vi avvecklade i princip värnplikten när vi slutade kalla in till repövningar för 20 år sen, ingen reaktion.
    Vi slutade kalla in folk, på slutet var det bara ca 4000 som gjorde värnplikten mindre än 4% av årskullen. Inga protester.
    INGA protester/reaktioner är ett överdrivet påstående, men jag kan hålla med om att de inte var särskilt högljudda och spridda på bredd.

Det har sin förklaring i att ingen blir drabbad av försvarets minskade förmåga i fredstid, så är inte fallet för sjukvård, skola, kollektivtrafik, rättsväsendet mm.
     Det är väldigt få som har som anledning att de ser ett hot mot Sverige. Utlandsmissionerna är drivande i rekryteringen. Det säger också rätt mycket.
    Varför skulle man se ett hot? Vilken betydelse har det? Vilken betydelse ska det ha?
    Det är väl bara regeringen som menar på att driven försvarspolitik är rätt väg, satt mot befintligt hot!?

• Tom Araya
    Missermajser skrev 2014-01-25 10:30:19 följande:
    Att vänstern som är det rödaste svänger kan även det tyckas märkligt men varför tror ni alliansfriheten är så viktig för dem och stora delar av S?
    Jag ser tre möjliga alternativ här.

1. Att folk har fått nog av nedskärningar på försvaret och säger ifrån, detta kan ha fått andra partier att dra öronen åt sig.

2. Att nämnd svängning hos vänstern egentligen är en inbillning och inte existerar, vi bara upplever det så när vi jämför med M och för att andra partier nu tar upp frågan av samma skäl som i alternativ 1.

3. Det är brukligt att partier inför val tar upp frågor där de tycker eller upplever att väljarna tycker att regeringen misslyckats i. Inget märkvärdigt i det.

Sanningen finns där, kanske i alla tre alternativen kombinerat.
  • Tom Araya

Om Försvarsmakten, upphandling och ekonomi:

Textilia tar 995:- för 4.8 km frakt av uniformsjacka inom Boden
    cornucopia.cornubot.se/2014/01/textilia-tar-995-for-48-km-frakt-av.html

Nu vet vi vart försvarsbudgeten tar vägen - lagen om offentlig inkompetens
    cornucopia.cornubot.se/2014/01/nu-vet-vi-vart-forsvarsbudgeten-tar.html

Finland köper 100 Leopard-2 från Nederländerna
    FMV byter batterier på sina till en högre kostnad
    cornucopia.cornubot.se/2013/12/finland-koper-100-leopard-2-fran.html    

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-29 09:04:15 följande:
    Vi köper i alla fall 102 nya bandvagnar och Österrike hänger på:

www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3...

Den där varianten med luftvärn som visas på bilden var en ny variant för mig. Kanske börja med att sätta några sådana på Gotland och kring Stockholm?
    Ett icke existerande system i Försvarsmakten, vad jag vet.

Bandvagnen i sig kan dock användas till mycket.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!