Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

”Avgrundsdjup klyfta mellan riksdagen och försvaret”

Sveriges försvar saknar planer, materiel och personal för att klara av de insatser som riksdagen beslutat om, slår Riksrevisionen fast. Dessutom kritiseras regeringen för otydlig styrning och bristande information till riksdagen. Vad betyder Riksrevisionens kritik? SvD:s säkerhetspolitiske reporter Mikael Holmström svarar.

www.svd.se/nyheter/inrikes/avgrundsdjup-klyfta-mellan-riksdagen-och-forsvaret_8832138.svd

• Tom Araya
    Missermajser skrev 2013-12-18 18:08:01 följande:
    Se #302

Dock backar jag en bit i frågan eftersom jag funderar över om det är tveksamt om man kan dra några etiska gränser i någon underrättelseverksamhet.
    Det är ju tveksamt även inom landet beroende på vilken politisk hemvist man har hur man värderar som hot mot rikets säkerhet. Somliga säger sig kunna skilja säkerhetsfrågor från ekonomiska och politiska spörsmål i sann demokratisk anda.
    Ekonomiska, politiska, kulturella, industritekniska och militära frågor kan mycket väl vara en del i säkerhetsfrågor.
  • Tom Araya

Moderaternas största fiasko, liksom Socialdemokraternas

Det är oanständigt att så många politiker väljer att låtsas som det regnar när Riksrevisionen sågar den förda försvarspolitiken.

www.nt.se/ledare/default.aspx

• Tom Araya

Här avslöjas Ofog som avslöjade Wisemans

Publicerad 2013-12-19, 16:39

MEDIER-UPPADETERAD. För ett år sedan bestämde sig det antimilitaristiska nätverket Ofog att knäcka bloggaren Wisemans Wisdoms identitet. Det var Pelle Sunvisson, mellanstadieläraren från Haninge, som ringde upp majoren Carl Bergqvist på flygflottiljen F 21 i Luleå i måndags.

www.dagensopinion.se/h%C3%A4r-avsl%C3%B6jas-ofog-som-avsl%C3%B6jade-wisemans#comment-17678
  • Tom Araya
    MrC skrev 2013-12-23 01:17:34 följande:
    Hur tänker du rösta i kommande riksdagsval?
    Det avslöjar jag inte men jag har varje år lagt min röst på ett parti som fortfarande är mer försvarsvänligt än Nya Moderaterna....och det är INTE SD.

Ett annat alternativ kan vara detta...
    www.facebook.com/pages/F%C3%B6rsvarspartiet/352172328213444
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2013-12-23 10:38:08 följande:
    Det finns inget parti i Sverige idag som är villiga att skjuta till de pengar som behövs för att upprätta och behålla ett tillräckligt nationellt försvar. För få svenskar tycker att detta är en viktig fråga för att man ska flytta upp den på
    dagordningen vid ett val. Krävs en rejäl kris i närområdet för att svensken ska vakna
    Jag hoppas du har fel och när en kris kommer är det försent. Efteråt tror alla det är lugnt för all evighet, igen.

Folk måste få upp ögonen för sanningen och inte lita blint på regeringens floskler.
  • Tom Araya

”Tar Sverige Niinistös ord på allvar?”

När Finlands president talar om Sverige som ett säkerhetsvakuum är det allvarsord. Frågan är om det kommer att påverka nästa svenska försvarsbeslut 2015 - eller om Sverige slår till dövörat liksom tidigare.

I de nordiska ländernas krets hör det till god ton att inte lägga sig i grannländernas politik. Därför är intervjun med Finlands president Sauli Niinistö i SvD på söndagen uppseendeväckande. På frågan om Sveriges försvarsförmåga svarade han med orden:

”Vi vill inte ha något säkerhetsvakuum där. Det vill vi inte ha i Finland heller”.

www.svd.se/nyheter/utrikes/sauli-niinisto-ryssland-och-sverige_8846958.svd

• Tom Araya

Finlands president vill inte ha svenskt säkerhetsvakuum Sauli Niinistö är orolig. Han ser ett Ryssland som håller på att glida ifrån västvärlden. Västvärlden har också anledning att själv se sig i spegeln, säger han – och hoppas samtidigt på utökat försvarssamarbete med Sverige. SvD har träffat Niinistö på Talludden i Helsingfors.

www.svd.se/nyheter/utrikes/sauli-niinisto-ryssland-och-sverige_8846958.svd

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!