Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Läs artikeln jag länkar till i inlägg #344, otroligt bra och avslöjande för regeringens falska försvarspolitik.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2014-01-15 08:51:24 följande:
    Visserligen men med en rödgrön regering är allt man kan hoppas på samma usla situation som råder idag men med risk för försämringar, beroende på hur regeringsförhandlingarna utfaller. Det känns inte uppmuntrande för försvarets utsikter.
    Rödgrön regering är inte det enda alternativet. Varje enskilt part är ett alternativ, bara det får tillräckligt många mandat att bilda regering.
    Småpartierna åker ju med på en räkmacka för att bilda block med majoritet.
  • Tom Araya
    Missermajser skrev 2014-01-15 20:50:28 följande:
    Har den svenska vapenindustrin, mineraltillgångar och övrig produktion mm någon betydelse för vårt försvar eller saknar den typen av resurser betydelse i modern tid?
    Ja, det har betydelse.

Egen tillverkning, egen kompetens och egen försörjning av råvaror garanterar leverans på ett helt annat sätt än det köps in utifrån. Beroende på hur konflikten eller världsläget ser ut och vilka som är inblandade kan leveranser utifrån upphöra/stoppas eller prioriteras för andras behov.

Därmed inte sagt att vi måste tillverka allt själva och inte köpa något utifrån.

Här har även betydelse att Sverige inte är med i Nato. Det är inte helt friktionsfritt att handla materiel producerat i Nato-länder som icke Nato-medlem.

Det bör dock nämnas att Svensk vapenindustri i de flesta fall (om inte alla) idag är uppköpta och ingår i utländska/multinationella industrikoncerner inom området militär materiel.
    Det sker ändå en hel del utveckling och tillverkning i Sverige.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!