Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Mentat skrev 2014-01-16 08:41:27 följande:
    För all del: I praktiken är en rödgrön regering det enda alternativet. Inget enskilt parti kommer rimligtvis att få 50% av rösterna.
    Läs gärna artikeln som Missermajser länkar till i inlägg #363.
  • Tom Araya
    Ledare
    Samarbete om försvaret. Nato-medlemskap är inte aktuellt förklarade Finlands president Sauli Niinistö med instämmande från statsminister Fredrik Reinfeldt på Folk och Försvars konferens i Sälen. Men ö

Samarbete om försvaret. Nato-medlemskap är inte aktuellt förklarade Finlands president Sauli Niinistö med instämmande från statsminister Fredrik Reinfeldt på Folk och Försvars konferens i Sälen. Men ökat samarbete mellan Sverige och Finland.Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT
    Traditionella enigheten hotad?

hn.se/asikter/ledare/1.2720938-traditionella-enigheten-hotad-
  • Tom Araya

Försvarsmaktens artilleri:

Fälthaubits 77A och 77B har avvecklats och dess ersättare, Archer (FH77B på splitterskyddad Volvodumper) är försenad. Under tiden förfogar Försvarsmakten inte över fler pjäser än 4.

Archer dröjer till 2015

Det dröjer innan Archer blir operativt. Enligt FMV kan Sverige få sin första serieleverans först i slutet av 2015.

www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3797286.ece

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-16 14:21:56 följande:
    Fast det där börjar ju bli gamla nyheter nu. Leveransen av nya pjäser blev försenad men man hade redan börjat skrota de gamla. Därav att vi blev utan huvudartilleri för ett tag. Sekundär-artilleri (dvs granatkastare) hade vi dock hela tiden och dessa övade man på i väntan på Archer.

Jag tycker mer det är ett olyckligt händelseförlopp mer än något slags bevis på allmän "oförsvarsförmåga", eller vad man ska kalla det.

Norge, som också beställt Archer, drabbades givetvis också av förseningar men de behöll sitt gamla system något år till istället och hade inget glapp.

Usel försvarspolitik, det är att vi inte har luftvärn på våra korvetter och inte kan försvara Gotland vid behov.
    Jag kan mellan raderna läsa att "vi måste spara på utgifterna så mycket som möjligt och är därför snabba med att avveckla".
    24 pjäser som det är planerat att ha är dessutom försvinnande lite.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-01-16 17:59:59 följande:

Archer är byggd av de gamla 77:orna. Därför man var tvungen att montera ned dem först innan man kunde bygga Archer. Missen var att det tog längre tid att bygga Archer och då hade man redan skickat de sista 77:orna för nedmontering.

Norge har visst hoppat av i december ser jag nu men de hade också bara beställt 24 st så nåt taktiskt tänk borde det finnas bakom när även de "bara" beställer 24 st.

Danmark tittar på Archer och är ute efter 9-15 st nya pjäser.

Vi lär ha haft kring 100 FH77A/B, så vi hade inte alls behövt stå utan artilleri i väntan på Archer.

Norge har ju sina amerikanska M109 och vem vet, kanske hade de redan tidigare planer på att komplettera Archer med exempelvis Pzh 2000, som nu är ett aktuellt alternativ.

Danmark var ju med i projekt Archer tidigare men hoppade av 2006/2007.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!