Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Mentat skrev 2014-02-13 19:53:46 följande:
    Jo, men insikten om att försvaret behöver mer pengar börjar väl ändå sprida sig? Försvaret skiljer sig från många andra verksamheter genom att det har så pass höga materielkostnader så att lönerna inte är den totalt dominerande posten som den är inom så mycket annat.
    Löner kan lätt bli närapå dominerande kostnad om ersättningsnivåerna ökar.
    Det är även svårt att föra över anslag från materiel till personal och verksamhet, då materialbehoven är eftersatta.
    Mentat skrev 2014-02-13 19:53:46 följande:
    F.ö. är rubriken på tråden litet missvisande, en rödgrön regering hade snarare sparat mer, och inte mindre, på försvaret!
    Ja, det borde ha stått Moderaternas...
    Moderaterna är idag det mest försvarsnegativa partiet av alla riksdagspartier, endast MP undantaget.
    T.o.m. V vill satsa mer på försvaret.
    Läs vad de uttrycker för åsikter om försvarspolitiken under M's mandatperiod. Länkar till artiklar som redogör för en del av detta finns i denna tråd.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2014-02-14 07:46:33 följande:
    Håller med om att (m) förtjänar kritik, de brukade vara positivt inställda till försvaret. Vad gäller (v) så tar jag dem med en stor nypa salt, de lovar alltid allt åt alla... Det finns t.o.m. en hemsida med just detta namn som givetvis inte formellt är kopplad till (v) men vars vänsterståndpunkt är extremt tydlig.
    Läs gärna bloggarna jag länkar till i inlägg #424, där en moderat ledamot försvarar moderaterna mot kritiken över försvarspolitiken och sedan ett svar på det från en välkänd försvarsbloggare.
  • Tom Araya

Bra debattartikel om Försvarsmaktens horribla situation som hyresgäst och hur detta används till att i smyg spara på försvaret....

Det har hänt väldigt mycket inom försvaret
    I begynnelsen, på den tiden hela landet skulle kunna försvaras i betydligt mer än en vecka, uppförde Försvarsmakten ändamålsenliga byggnader på ändamålsenliga platser och underhöll dem själva.
    Effektivt, säkert och de värnpliktiga kunde alltid hållas sysselsatta, om än inte på alldeles reglementsenligt vis.
    Det är, som ni förstår, länge sedan.

Hela artikeln:

http://www.expressen.se/kvp/ledare/det-har-hant-valdigt-mycket-inom-forsvaret/?fb_action_ids=663902913655953&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=[448375265267076]&action_type_map=[%22og.recommends%22]&action_ref_map=[]

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!