Hej igen, Tack för era ord, de värmer IVI rekommenderar, men kräver inte, att vi analyserar spermierna för eventuella kromosomfel och att jag gör ett sk hysteroscopy för att kolla endo och andra eventuella oegentligheter. Dock sade läkaren på IVI att det är osannolikt att det är problem med detta som försvårar möjligheterna att bli gravid för då skulle de sett det, men de tycker ändå vi ska göra dessa undersökningar för säkerhets skull. Jag ville ha en annan gynekologs bedömning och kollade då med KK i GBG. Läkaren där tyckte absolut inte vi skulle göra dessa prover. Hans bedömning var att det är väldigt osannolikt att det är fel på spermierna, för då skulle de inte haft så bra utfall. Dessutom OM det skulle vara fel på dem finns det inget att göra, utan då får man även använda andra spermier. Vad gäller min undersökning tyckte han också att med endo är det så att det ofta bedöms som ingen ide att ta bort endo för då kan det uppstå ärr som är lika illa/sämre. Det är väldigt svårt som en privatperson utanför sjuksystemet att ta ställning och veta vad man ska göra. Samtidigt tycker jag att jag borde få en remiss inom sjuksystemet att undersöka om jag har endo och hur mycket iom att endo upptäcktes och det står i min journal att man misstänker endo.... Ja, som ni märker är det inte lätt. Till det hör att min undersökning på IVI skulle kosta över 2000 euro och min sambos undersökning 175 euro. Vissa tror att kinesisk medicin och akupunktur kan hjälpa mot endo och myom. Men frågan är om detta verkligen kan hjälpa. Ja, vi står lite i ett limbo men lutar väl åt att följa den svenska läkarens rekommendationer att inte utreda mer. Den enda förändringen som då blir mellan det andra och det första försöket (om vi gör ett andra försök..) är att man i andra omgången skulle odla embryot till blastosycst stadie... Ja, ja, enough om mina problem. Jag har varit och läst inläggen här på FL om endo men blir inte så mycket klokare. Ang frys eller färskförsök så gjorde vi med cytopressed ägg, dvs frysta. Enligt dem är det t.o.m lite bättre utfall med dessa.....och definitivt lättare att planera resa Kram på er