• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Till er som inte fått information från IVI rekommenderar jag att ni ligger på er koordinater lite, dvs ring henne/honom tills de svarar och kräv svar. Jag ringer min ibland en gång i veckan för att få svar och ibland får jag insistera för att få svar... Förra veckan hade jag tex knte fått vsra på vilke dos jag skulle börja spraya på. Dagen innan jag skulle börja spraya hade jag fort inget svar och kooridnatorn sade att det var för att doktorn var på semester och atta det inte gjorde något om jag ev blrjade spraya rn dag senare. Jag sade att vi förstås vill göra allt så rätt som möjligt för att öka vära chanser och därför vill vi börja spary nör det var tänkt. Tio min senare ringde hon tillbaks med svar (trots att hon försts sagt att lökaren knte gick att få tag på...). Det har alltså fungerat hittills och de frågor ni inte fått svar på är ju väldigt centrala. Det borde vara bemannat nu, om än kanske lite kortare dagar. Stå på er och Lycka till!

• NY I GBG

Hej! Bra att ni börjar få svar men det känns konstigt med sex månaders väntan för er myran.... För oss gick det jättefort. Ok jag är ju halvspansk själv så det var lättare men det är ju väldigt många blonda som donerar också, har de sagt. Jag läste förresten en artikel om att det nu är fler unga än någonsin i Spanien som donerar könsceller, pga de dåliga ekonomiska tiderna...., Tummen: då blir det drygt tio dagar efter oss som det är er tur Vår dag är den 21 sept... Jag har Simona som koordinator. Är tyvärr inte så nöjd med henne vad gäller service, snabba svar osv men försöker att inte bry mig om detta. Så länge behandlingen är bra så spelar det ju inte så stor roll hur koordination är men man tycker det borde vara lite bättre för den summan man betalar. Men när det väl gäller har hon ändå varit bra så jag ska väl inte klaga. Det är lite nervöst nu att allt ska klaffa. Tex ska jag till gynekologen imorgon för ett ultraljud där de ska se att allt är "bra" ( dvs redo för nästa steg..). Jag fick ju mens när jag inte skulle få det, under tiden jag åt p-piller (!!) så jag hoppas att det inte blir några ändringar nu. Ska även börja gå på akupunktur idag ... Sedan köpte jag även medicinen Progynova när jag var i Spanien men den är på 1 mg istället för 2 mg så det är också något jag måste få svar på från Simona. Ang hotel har jag några förslag men i och med att vi åker med Ryan Air till Girona så har vi valt att bo i utkanten av Barcelona och istället nära flygplatsen, på ett spa-hotell. Vi kommer att "pendla" till Barcelona med tåg (en timme enkel väg) istället. Vi landar jättesent en onsdag och åker tidigt en lördag så vi bestämde oss för att göra på detta sätt. Hotellet är mysigt, fräscht och avkopplande, och billigt! Säg till om du vill ha namnet och adressen. Nära IVI Barcelona har vi inte bott så jag kan tyvärr inte rekommendera något i närheten. Tummen: jag förstår precis hur du känner. Dels är det spännande ju närmare man kommer men samtidigt är det extremt ångestfyllt också, iaf för mig, i och med att man inte ens vill tänka på att det inte skulle lyckas... Kram på er och snart blir det skarpt läge!!!

• NY I GBG

Hej tummen; spruta? Vad tar du för spruta? Jag har inte blivit ordinerad spruta utan p-piller, spray, progynova och ett annat hormon (tabletter). That's it. Skumt att vi alla verkar ha olika behandlingar.. Undrar vad de grundar det på... Förstår att ni vill bo nära kliniken. Jag kollade på kartan och de verkar finnas många hotell däromkring. Säkert flera med pool. Vad gäller insättning tror jag knappast det känns. Det är väl som en vanlig gyn undersökning... Värre var det med äggplock för min del. Första gången tog de ut ägg som inte var mogna och de fick slita ut dem. Det gjort väldigt ont. Så insättning tror jag inte vi ska oroa oss för. Har för övrigt bett IVi skicka oss den info de får delge oss ang donatorn. Men det har såklart inte svarat.... Kram!

• NY I GBG

Ja, vi hoppas att det är som ni säger Samtidigt har jag inget fastställt "problem" (dvs man vet ju inte varför det inte funkat, utan antar väl mest att det är pga ålder) och inte du heller Tummen, eller hur? Så vi borde ha lika behandling... Men, som ni säger, låt oss inte tänka för mycket utan lita till deras expertkunskap Så klart vi ska stötta och följas åt här

• NY I GBG

Hej! Jag känner mig lite nervös att ni alla har en spruta att ta men inte jag... Jag ska ringa Simona idag och fråga. Vad heter sprutan? Myran: hittar di inte en läkare här som kan skriva ut medicinerna kan du be kliniken i Spanien skicka hem läkemedel till dig.

• NY I GBG

Cecini: tack för info Då kanske jag helt enkelt har fått spray istället för spruta... En fråga till er som redan gjort ÄD: fick man någon spruta i samband med insättning, dvs en spruta (eller piller kanske) som skulle undvika att immunsystemet stöter bort det främmande embryot? Känns som man borde få något för att detta inte ska ske....

• NY I GBG

Hej tjejer! Nu är jag tillbaka från några semesterdagar med tjejkompisarna (i Spanien...). Jag köper flera av medicinerna i Spanien (och har även tagit flera av testerna där) då det är lättare och billigare. För närvarande sprejar jag samt har börjat med östrogen. Läkemedlet som IVI ordinerade var Progynova. Det kostar över 15 euro för ett paket. Det finns däremot ett läkemedel som heter Meriestra och som ska vara exakt samma. Det kostar 2 euro istället och innehåller dessutom många fler tabletter. Jag kommer ju behöva äta mycket sådana här tabletter (mer än fem paket ska inhandlas) så det blir stor skillnad i pris. Någon tusenlapp. Jag har (förstås) inte fått svar från vår vän Simona än (hons skulle kolla med läkaren) men vad jag förstår från nätet, Apoteket och min syster (läkare) är det exakt samma preparat. Så jag har köpt de billiga och hoppas att det blir bra!! Min fråga till er vet någon nnågot om meriestra/progynova?? Hoppas allt är gott med alla. Myran: hoppas du får info snart om när det kan bli er tur... När jag frågade om äggbanken förstod jag det som att den var gemensam med de andra klinikerna... Men samtidigt känns det som det borde vara riskabelt att transportera så det kanske inte är gemensamt iaf... Tummen och Mariposa; stämmer det attt ni båda fått tid i slutet av sept? Hoppas ni hittat boende och resor. Kram

• NY I GBG

Hej tummen och tack. Hur har du skaffat progynova? Ja, ibland är det tunga dagar och så får man nog bara acceptera känslorna och ta sig igenom dagen.. Vad gäller andra som blir gravida så håller jag det helt enkelt borta från mig. Fast jag vet att om/när min syster kommer med besked l. Graviditet nummer tre kommer det blir vårt att glädjas. Men den dagen den sorgen.... Som tur är vet min chef om (inte detaljerat men i grova drag) vad vi går igenom och hon har sagt att om jag någon gång då och då vill jobba hemma tex så är det ok, eller om jag drar mig undan lite och inte prioriterar stora sociala sammanhang eller presentationer inför många människor så kommer hon att förstå, det känns skönt. Hoppas du känner dig gladare snart och många kramar, allt kommer att bli ok förr eller senare!!

• NY I GBG

Hej alla! Tack för dina ord till oss Germany. Skönt att höra någon säga att vi kommer att lyckas Det gäller ju dig också Nu har jag fått bekräftat från vår läkare på IVI Barcelona att man kan köpa Meriestra istället för Progynova. Så ett tips från mig är att ni köper en massa meriestra (vi behöver ta detta även efter grav test om det visar positivt så det handlar om väldigt många förpackningar) i Spanien (inget recept behövs) på vilket apotek som helst. Ni kan ju kolla med er läkare också först men det ska vara exakt samma bara mycket billigare. Dock kan de lätt ta slut (de har inte så många inne verkar det som) så man kanske får gå till ett par apotek för att kunna köpa de ca fem paket som behövs. Kram

• NY I GBG

hej Amelie. Vad tråkigt att ni måste ställa in resan Fy vad trist. Hoppas resan ni förlorar inte var alltför dyr (eller kanske tom går att boka lm..) och att det går snabbt till nästa gång... Jag har inte ens tänkt på den möjligheten att ställa in... Jag har min second Scan imorgon då viska mäta tjockleken på endometrium samt ta blodprover för att mäta hormonnivåer... Oj nu kommer jag också vara nervös. Vi har bokat resa och hotell och tagit ledigt.. Ja,ja, jag orkar inte oroa mig för det nu... Myran: bra att det äntligen blivit snurr på saker och att de hittat donator i Alicante. Tror alla IVI kliniker är i stort sett likvärdiga vad gäller resultat...

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?