• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej Germany och tack för förklaringen!! Förstår att det inte är hormoner som är det viktiga när det gäller ÄD, i alla fall inte hormoner som hjälper till med egna ägg, var lite väl snabb att skriva Jag ska höra om preparaten både i Spanien och Sverige och se vad de säger. Egentligen vill jag ta så lite mediciner och preparat (inklusive hormoner som jag helst vill undvika så mycket det går) som möjligt, och så mycket alternativt och naturligt (typ akupunktur, ljusterapi etc) som möjligt. Myran: vad kul, jag hör av mig då inför ett Stockholmsbesök

• NY I GBG

Germany: absolut, allt som kan hjälpa oss att nå vårt mål accepteras. Inkl hormoner och andra preparat som jag i vanliga fall inte vill gå nära

• NY I GBG

Hej alla!!!! Jag ser att ni skrivit mycket i denna tråd på sistone, och att det verkar vara en del goda nyheter. Vad kul! Jag har varit på välbehövd och häääärlig semester och är nu hemma igen. Börjar jobba nästa vecka. Jag har inte lusläst alla inlägg men om jag fattat rätt är Cecini gravid?! GRATTISSSSSS Vinkan: vi hoppas innerligt att detsamma gäller dig.... Amelie, vad tråkigt att det inte gick vägen denna gång för dig Hoppas verkligen på FET i september då. Måste iaf vara härligt att redan ha ett barn att fokusera på men självklart är det ändå supertrist. Mariposa och Myran: ni precis som jag är på gång nu, eller hur? Har ni nåt datum ännu???? Just nu ätet jag p-piller (känns konstigt): äter ni också p- piller? Ska snart börja spraya också och sedan bär det av till Barca omkr 20 sept.... Sedan ska jag ta progesterone och progynova. Ni som blivit gravida och skrivit om de hormoner ni tagit för att undvika missfall: är det något av dessa två eller ska jag fråga om annat? Tacksam för svar. Någon av er här skrev om ljusterapi. Jag har försökt hitta detta men inte hittat något i Götet ännu. Du som gjorde detta (sorry att jag inte kommer ihåg vem det var!!): när i tiden gick du igenom behandlingen och hur många tillfällen gick du? Tack för svar. kramar

• NY I GBG

Hej Maja och alla ni andra. Glömde att du ju också är gravid nu Maja via ÄD. Härligt ! Det är ju flera stycken i denna träden nu. Hoppas allt är finfint på ert VUL också Vinkan. Tack så mycket Maja för din information om progesterone osv. Väldigt bra för mig att känna till detta. I mitt fall har jag ju aldrig varit gravid så jag får nog en slags standardbehandling Myran: vi sätter in två ägg. Chanserna att det ska lyckas verkar öka och vara större än riskerna med ev tvilingfödsel. Vi får sk vitrifierade ägg tillbaka. Det ska vara samma chans som med färska.... Mariposa: ja det verkar lite konstigt att boka in dag för ÄP så långt i förväg.... Det är därför vi kör med vitrifierade; för att kunna planera bättre. Vad gäller gynekolog har jag bokat in två besök på kvinnokliniken i GBG. Får betala privat, 1000 kr per gång..... Kramar

• NY I GBG

Hej alla och kul att det är så mycket aktivitet i denna tråd nu Tummen: vad kul med en till göteborgare som gör ÄD på IVI Barcelona efter tre misslyckade försök på Sahlgrenska. Precis som vi Vi åker ner till Barca i slutet av september för insättning. Jättekul att följas åt här! Skulle du känna för att träffas IRL någon gång framöver för att prata om vad vi går igenom och så får du gärna kontakta mig. Bara att skriva här och veta att alla ni finns och går igenom liknande saker är ett stort stöd. Germany: välkommen till denna tråd Kul att du hittat hit! Det finns mycket bra information i denna tråd och vi är många här som kan dela med oss om kunskap och tankar inför ÄD om det blir aktuellt för dig. Vad gäller att ställa sig i kö så är det nog en bra ide för dig med men på flera kliniker utomlands är det knappt någon kö att tala om. Däremot kan det ta lång till att bestämma sig för en klinik så jag skulle rekommendera att ni börjar fundera på klinik nu och läser på nätet: vilket land, priser, success rate, etc ect Många här i denna tråd går på IVI i Spanien. I Umeå rekommenderade de IVI eller AVA i Finland. Vinkan: suuupergrattis!!!! Vad underbart för er. Flera här i tråden nu som blivit gravida via ÄD. Känns hoppfullt Ang priser för mediciner: de sade till oss från början att 1000 euro tillkommer för medicinerna så det var något vi räknat med i priset. Sedan kan man förstås skaffa medicinerna själv (de har skickat oss receptet) men ska man betala fullt pris för dessa i Sverige kostar de nog närmare 25000 SEK... Visst, om en läkare går med på att skriva alla dessa mediciner på er, dvs som om ni skulle använda dem, så täcker ju högkostandsskyddet dem. Men det är nog inte många läkare som skulle gå med på detta... Jag har ju en syster som är läkare men hon skulle aldrig göra något sådant... Myran: vad skönt att allt är klart nu. Phu; visst var det jobbigt att fixa allt!!? Jag håller verkligen med: råd till er andra som ska börja detta är att ta så många prover som möjligt i Spanien, och betala för dem, om ni inte redan har garanterat hemma att ni kan ta dem här. Annars är det extremt svårt att få en vårdcentral att göra detta. Jag fortsätter med mina p-piller och ska snart börja spreja.... Kram på er alla och lycka till

• NY I GBG

Myran: desolett äter jag också. Det är samma som marvelon. Vi tog en massa tester i Spanien (vi var där på semester i sommar). Där är det bara att gå till ett apotek så kan man ta testerna! Smidigt. Ja, vi sätter in två ägg.... Jag hör absolut av mig om/när jag har vägarna förbi Stockholm Än så länge inget inbokat men det brukar bli lite då och då. Kram på er och trevlig helg!

• NY I GBG

Bra med lista! Jag märker själv att det är svårt att komma ihåg var i processen alla är och lätt att blanda ihop lite...

• NY I GBG

Hej! Kan någon hjälpa till att klippa och klistra in min information också vore det jättesnällt. Jag skriver på IPad och har inte heller möjlighet att fixa detta. Här kommer min info: Sprayar NYiBGB, 39 år, inga barn 3 misslyckade IVF försök på Sahlgrenska. Ingen ledde till graviditet. Inga svar på vad det kan vara för fel men ett antagande är åldern på äggen. Började spraya 23 augusti ÄD på IVI i Barcelona Insättning 20 september Tack och kram!

• NY I GBG

Hej Tummen: jag äter p-piller i ca 30 dagar. Sprayar i ca en månad... Börjar snart med progesterone och progynova... Lite komplicerat med alla mediciner men jag har en lista.. Ja, konstigt om vi alla får olika behandling utan att man vet varför.... Myran: jodå, har haft sååååå mycket funderingar kring detta med ÄD, särskilt i början när det var aktuellt med min syster, men nu tänker jag inte på det utan bara på möjligheterna att det ska lyckas Kram

• NY I GBG

Skulle bara säga att jag lyssnade på Klara Zimmergren i alla fall på podradio (sommar i P1). Superbra och rekommenderas

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?