germany skrev 2012-10-04 08:51:31 följande:
Ännu en ruvare! Håller tummar för dig också Tummen
.
Må det få gå vägen nu för er....är det några som är värd ett plus så absolut ni som kämpat först på egen hand...sedan IVF...och så nu ÄD. Finns det någon rättvisa så hoppas jag den visar sig från sin bästa sida.
Tänker på dig också GBG! Hoppas så för er allas skull
Jag undrar om jag får fråga er om några saker? Lite snabbt kan jag berätta att vi mest troligt har en korsdonator bland våra vänner som vill ställa upp för oss, och det så snart som möjligt! Jag blir alldeles tårögd att veta att någon verkligen vill hjälpa oss med detta. Kan inte riktigt fatta att hon vill ställa upp, men så är det!
Men nu vet jag inte hur det funkar riktigt....Vi är fortfarande inte riktigt klar med IVF försöken, men kan jag ändå ta kontakt med tex Umeå för att meddela att vi vill ställa oss i kö och att vi har egen donator men att vi inte riktigt vet NÄR vi känner oss redo själva att köra igång (jag kommer inte denna gång att vara ärlig och säga att vi fortfarande håller på med IVF för då är det väl som sist, dvs "tack & hej, välkommen tillbaka när ni har sagt farväl till IVF världen". Om tiden kommer när dom säger att nu är det dags och vi då kanske inte är redo....faller vi då bort i väntekön igen? Hoppas ni förstår vad jag menar...
Nu så är väntetiden om man har egen donator i och för sig inte så länge, kanske inte ens behöver ställa oss i kö förrän vi har kämpat klart med IVF? Det borde ju ändå gå så pass fort som ca 6 månader från det att man ställer sig i kö i och med att vi har egen donator?
Sedan en fundering till. Försäkringskassan kan ersätta om man vänder sig utomlands då man kanske är för gammal här i Sverige, samt att man ej kan fixa en egen donator. Hur fungerar det om vi skulle göra det i Sverige med egen donator? Då ersätter försäkringskassan inte, eller?
Hej Germany! Hoppas läget är lugnt. Så fantastiskt att ni har en person i er närhet som kan tänka sig att hjälpa till. Ja, det är verkligen fantastiskt! Angående Umeå så tycker jag du gör rätt i att ställa dig i kö utan att vara alltför öppen och ärlig med att ni fortf är i IVF-träsket. Men det är väl inte fel att fråga vad som händer om man kommer fram i kön och inte är 'redo', av en eller annan anledning (kan ju finnas många anledningar, resor, sjukdom, nytt jobb etc. etc.)? De har säkert ett bra svar på det utan att ni ska behöva avslöja hela ert liv.
Näe, vad jag har hört är det inte möjligt att få ersättning från FK vid ÄD privat i Sverige. Själva vitsen är ju att man får ersättning för att man inte har möjlighet att få vård i Sverige inom rimlig tid etc. (om man inte kan fixa egen donator). Det är verkligen jättekonstigt. Vi resonerade så att det ju då blir billigare för oss att åka till Finland, som vi nu bestämt oss för ... Vad jag har hört har de också mycket längre erfarenhet av ÄD där (har inte sett någon statistik dock). Jag ringde till Umeå för ett första samtal förra veckan, pratade med en administratör eller barnmorska som tyckte jag borde höra med läkaren om några grejer, och telefontid kunde jag då få ca två veckor senare ... Kändes inte jätte-service. Och väntetiden blir ju densamma, ca 6 månader. Jobbigt när någon sätter griller i huvudet på en när man tycker att man har en bra plan ... men vi finns ju till här för att dryfta saker med varandra, så hoppas du inte tar detta på fel sätt. Kram.