• Ypke

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

myran6801 skrev 2012-09-27 08:43:52 följande:
    Tack fina ni för ert stöd och kommentarer till min oro ang donator. Så skönt att hänga här för ni vet vad jag menar och förstår mina känslor. Det känns oxå bra att höra att nojorna går över. Har just varit en sväng hos min Gyn i onödan eftersom han var ledig idag ;-( Skulle be om en remiss för Hiv o Hepatit prover som visat sig gått ut. Alicante kliniken hade uppmärksammat det i mina journaler. Tur att de såg det nu och inte senare.
    Hej Myran! Tänker på dig och ditt kämpande! Fy FABIAN vad ni är modiga härinne!
    Hur kommer det sig att du valde Spanien? 
    Vi är ju som sagt i startgroparna och allt är än så länge ganska chockartat, det var bara en vecka sedan vi fick reda på att vi inte borde göra några fler IVF:er. Enligt kliniken. Detta kan man naturligtvis ifrågasätta och stånga sig blodig för ... men jag är inte säker på att vi orkar det ... och till syvens och sist så är det ju ett faktum att våra chanser med ICSI är väldigt små och att det då måste vara bättre att lägga pengarna på ÄD, såvida man inte har stora betänkligheter med det här med genetiken och så.
    Jag tycker generellt det är en bra idé med ÄD, jag kan tänka mig det. Men jag har bråttom, det är mitt problem. För att vara hyfsat säker på ersättning från FK ska donatorn vara känd, och har man ingen egen donator ligger Finland närmast till hands. Och precis som i Umeå är det 6-7 månaders väntetid där. Det är en evighet till mars-april, känns det som, och då är jag 41,5 och det gör mig rädd. Undrar hur lång tid det tar innan man är framme vid själva insättningen om man t.ex. väljer IVI i Spanien - kan ni säga lite om det? Kanske är det inte särskilt många månader som skiljer när allt kommer omkring. Det är ju mycket hit och dit innan man är framme, menar jag.
    Vi ska till psykologen på kliniken vi går till (ingår i IVF), hoppas så att han är bra och kan ge oss lite struktur på det här.
    Kram till er!  
  • Ypke
    Cecini skrev 2012-09-27 11:14:49 följande:
    Ypke - vi hade vårt första möte med IVI i februari då lämnade vi alla journaler och prover som förberett här hemma. Efter det hade vi kunnat börja behandlingen direkt på efterföljande cykel men vi valde att vänta med ET till i april för att det passade oss bättre. Alltså ingen väntetid.
    Tack, Cecini. Har de så många donatorer de kan ringa in, eller kör de med frysta ägg?

Hur kom det sig att ni valde Spanien? Och hur har det gått för er?
  • Ypke
    Cecini skrev 2012-09-27 13:10:53 följande:
    Ypke - Jag fyllde 41 år den dagen vi hade TD (testdag) så.... Världens bästa födelsedagspresent och lillkillen är beräknad att anlända på min mans födelsedag. Tryck på "visa endast" på mig här i tråden så får du ju en sammanfattning av mina inlägg här i tråden. Har 8 IVF med mig i bagaget och en sen MA.
    Aha! Nu lärde jag mig använda funktionen 'visa endast' - toppen! Vilken resa du gjort, så hemskt roligt att det lyckades på första försöket (var det väl?) med ÄD!

Ja, 100 000 är mycket pengar ... fasen så svårt det här är. Det känns som att hur man än vänder och vrider på sig så måste man göra avkall på något - ekonomi, känd/okänd donator, väntetid, långa resor etc. Men jag vet ju också av erfarenhet att det känns oöverstigligt i början, så småningom kristalliseras olika vägar ut lite tydligare och man känner sig inte så vilsen.  
  • Ypke

Hej Blå D! Många av oss är för gamla för att få göra ÄD inom den landstingsfinansierade vården (gränsen varierar, men ca 38-39 år), eller får av andra orsaker inte. Det finns ett ställe där man kan göra det privat i Sverige, i Umeå, men där är väntetiden 2-3 år, såvida du inte kan fiska fram en egen donator, varvid väntetiden sjunker till 6 mån. Och det kostar ca lika mycket som på många ställen utomlands. Så många söker sig utomlands för att de inte kan vänta, i flera länder är det inga köer alls, i vårt grannland Finland 6 mån ca.

• Ypke
    germany skrev 2012-10-04 08:51:31 följande:
    Ännu en ruvare! Håller tummar för dig också Tummen Skrattande.
    Må det få gå vägen nu för er....är det några som är värd ett plus så absolut ni som kämpat först på egen hand...sedan IVF...och så nu ÄD. Finns det någon rättvisa så hoppas jag den visar sig från sin bästa sida.

Tänker på dig också GBG! Hoppas så för er allas skull Hjärta

Jag undrar om jag får fråga er om några saker?  Lite snabbt kan jag berätta att vi mest troligt har en korsdonator bland våra vänner som vill ställa upp för oss, och det så snart som möjligt! Jag blir alldeles tårögd att veta att någon verkligen vill hjälpa oss med detta. Kan inte riktigt fatta att hon vill ställa upp, men så är det! Glad 

Men nu vet jag inte hur det funkar riktigt....Vi är fortfarande inte riktigt klar med IVF försöken, men kan jag ändå ta kontakt med tex Umeå för att meddela att vi vill ställa oss i kö och att vi har egen donator men att vi inte riktigt vet NÄR vi känner oss redo själva att köra igång (jag kommer inte denna gång att vara ärlig och säga att vi fortfarande håller på med IVF för då är det väl som sist, dvs "tack & hej, välkommen tillbaka när ni har sagt farväl till IVF världen". Om tiden kommer när dom säger att nu är det dags och vi då kanske inte är redo....faller vi då bort i väntekön igen? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Nu så är väntetiden om man har egen donator i och för sig inte så länge, kanske inte ens behöver ställa oss i kö förrän vi har kämpat klart med IVF? Det borde ju ändå gå så pass fort som ca 6 månader från det att man ställer sig i kö i och med att vi har egen donator?

Sedan en fundering till. Försäkringskassan kan ersätta om man vänder sig utomlands då man kanske är för gammal här i Sverige, samt att man ej kan fixa en egen donator. Hur fungerar det om vi skulle göra det i Sverige med egen donator? Då ersätter försäkringskassan inte, eller?
    Hej Germany! Hoppas läget är lugnt. Så fantastiskt att ni har en person i er närhet som kan tänka sig att hjälpa till. Ja, det är verkligen fantastiskt! Angående Umeå så tycker jag du gör rätt i att ställa dig i kö utan att vara alltför öppen och ärlig med att ni fortf är i IVF-träsket. Men det är väl inte fel att fråga vad som händer om man kommer fram i kön och inte är 'redo', av en eller annan anledning (kan ju finnas många anledningar, resor, sjukdom, nytt jobb etc. etc.)? De har säkert ett bra svar på det utan att ni ska behöva avslöja hela ert liv.

Näe, vad jag har hört är det inte möjligt att få ersättning från FK vid ÄD privat i Sverige. Själva vitsen är ju att man får ersättning för att man inte har möjlighet att få vård i Sverige inom rimlig tid etc. (om man inte kan fixa egen donator). Det är verkligen jättekonstigt. Vi resonerade så att det ju då blir billigare för oss att åka till Finland, som vi nu bestämt oss för ... Vad jag har hört har de också mycket längre erfarenhet av ÄD där (har inte sett någon statistik dock). Jag ringde till Umeå för ett första samtal förra veckan, pratade med en administratör eller barnmorska som tyckte jag borde höra med läkaren om några grejer, och telefontid kunde jag då få ca två veckor senare ... Kändes inte jätte-service. Och väntetiden blir ju densamma, ca 6 månader. Jobbigt när någon sätter griller i huvudet på en när man tycker att man har en bra plan ... men vi finns ju till här för att dryfta saker med varandra, så hoppas du inte tar detta på fel sätt. Kram.  
  • Ypke

Germany:
    Tråd om Ersättning: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html
    Tråd om ÄD i Finland: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m59338074.html
    Jag har också gjort två längre inlägg senaste dagarna i 'vår' 40+tråd under IVF om detta, lite allmänna tankar, det kanske du sett.  

Jag vill gärna följas åt!! Vore hemskt roligt.
    Nä, jag vet egentligen inte vad jag pratar om när jag säger att Finland (bl.a.) har längre erfarenhet av ÄD än Sverige och vad detta kan innebära. Vore roligt om någon annan kunde fylla i denna lucka. IVI i Spanien lär ju i alla fall vara bland världens bästa. När vi fick vårt tråkiga besked av vår IVF-läkare om att kliniken inte tyckte det var någon idé att vi körde fler, rekommenderade hon, förutom Umeå-kliniken, AVA-klinikerna i Finland/Riga/St. Petersburg samt IVI-klinikerna i Spanien. Den rekommendationen väger ganska tungt för mig. 

En huvudgrej med ersättning el. ej är att samma lagar ska gälla i donatorlandet som i Sverige, vilket i praktiken innebär att donatorn ska vara känd, dvs. att barnet ska kunna ta reda på vem den genetiska modern är om det vill. Vilket tyvärr bara lämnar Finland och Island kvar. Jag tror även att man inte får ha barn redan med den partner man försöker med. Och man ska som sagt inte ha möjlighet till vård i Sverige inom rimlig tid. Att vi är äldre verkar inte sätta käppar i hjulen, men detta utreds tydligen så inga garantier kan lämnas förrän man har pengarna i handen, det är det som är det luriga. Men tråden jag hänvisade till oven är jättebra, läs den. Jag fick också en jättebra kontakt på FK i Visby som tydligen har hand om sånt här, hon var jättebra att prata med. Madeleine hette hon. De är tydligen 3 som handlägger sånt här. Ring och hör vad de tror om just ditt fall.

• Ypke
    Blå damcykel skrev 2012-10-04 19:58:19 följande:
    Aha! Tack för svaret.
    Var lite nyfiken eftersom jag själv nyligen donerat ägg. (plockades igår) Idag fick jag veta att jag gav 23 ägg och av dessa är nu 15 befruktade. Känns så sjukt bra att kunna hjälpa till!
    Lycka till allihop!!!!
    Hej Blå D! Aha, du är en av de där man skulle vilja lära känna ... så oerhört stort att bestämma sig för att donera ägg!! Kan inte du berätta lite hur du kom fram till det, och hur det känns? Och det här med att de bebbar du förhoppningsvis ger upphov till kan komma att kontakta dig om en sisådär 20 år ... Funderar mycket på detta, så klart. Ett stort tack och en stor kram till dig, de flesta av oss i de här trådarna vet ju vad det innebär att gå igenom behandlingen, vilket gör tacksamheten desto större!
  • Ypke
    myran6801 skrev 2012-10-24 13:55:45 följande:
    Germany, du har så rätt i att dessa trådar är fantastiska. De har hjälpt mig med både kunskap och information som varit ovärderlig. Dessutom har jag fått fantastiska vänner. Vi är ju några stycken från ivf trådarna som ses regelbundet. Måste säga att det är styrkan som jag fått här som gett mig mod att gå vidare med ÄD. Jag var livrädd för att behöva göra det, men nu känner jag mig nöjd och glad att vi tagit detta steg som jag hoppas resulterar i vårt efterlängtade barn. Kram
    Hej Myran, här är jag igen Funderade på hur det gick för dig och letade lite i de här trådarna. Blir nyfiken på det du säger att ni är några stycken som ses regelbundet - skulle SÅ gärna vilja ha några FL-vänner i verkliga livet också! Är det ett Sthlms-gäng? Finns det några som ses i GBG tro?
    Igår när jag fick mitt chockartade AMH-besked hade jag ett trängande behov av att bolla det med någon 'live', men det fanns INGEN jag kunde ringa som vet lika mycket som jag, eller mer, om detta! Fatta! Med alla människor omkring oss som vet och hejjar på, så finns det ingen förutom vår läkare som kan säga något vettigt!! 
  • Ypke
    myran6801 skrev 2012-10-26 10:54:53 följande:

Har bokat tid för första VUL för att kolla att allt ser bra ut och i sånt fall ta en injektion intramuskulärt samma dag.
    Om allt går enligt plan så åker vi till Spanien för insättning i början av december.
    Sååååå spännande och lite läskigt Flört

Tack för att du tog dig tid att skriva, Myran! Kanske ska fundera på det, att efterlysa likar i Göteborg också, det vore så roligt.
    Antar att detta är ditt första ÄD-försök väl? Det ska bli så hemskt spännande att följa dig! Vi har ju bestämt oss för AVA i Åbo, och åker dit på ett första besök nästa helg. Ett beslut som nu känns lite konstigt i och med mitt nya AMH-värde. But, this too shall pass, som dom säger. Undrar bara hur ... Tänker att även om mina IVF-chanser grundade på AMH nu kanske ser lite bättre ut, så är väl chansen fortfarande väldigt mycket mindre än med ÄD. Och om man som jag och min sambo inte tycker att det är så jättedramatiskt med ett barn som inte är mitt genetiskt, så kanske det itne spelar så stor roll?
  • Ypke
    germany skrev 2012-10-26 11:32:31 följande:

Ypke - Förstår att du står i valet och kvalet om att försöka med ett IVF försök till då ditt AMH prov inte alls var dåligt nu senast. Hur lång tid tar det innan ni kanske får sätta igång med ÄD försök efter att ha besökt kliniken första gången? Hinner du inte med ett IVF försök innan det sätter igång på "riktigt" med ÄD? Då behöver du inte gå omkring och fundera om det var värt ett till IVF försök eller ej.

När jag tänker mig in i din situation så skulle jag nog inte förkasta att prova en sista gång med IVF då du dessutom har en gång kvar att prova (om jag har förstått dig rätt?)

Ang. att träffa någon i GBG så hör dig för med självaste trådstartaren här (Ny i GBG) som jag också tror skulle vilja träffa någon likasinnad live. Kolla med henne så kanske du snart har en riktigt god vän där ni båda verkligen kan ge och få stöd och allt annat som är svårt att få med någon "vanlig" vän som inte är lika insatt i vad vi håller på med.

Lycka till med erat besök i Åbo nästa helg Glad

Taaack, ni är så gulliga!! Verkligen! Jo, det är väl det det lutar åt, att köra en IVF i väntan på ÄD. Väntan till Åbo är runt ett halvår. Det är väl det mentala som är jobbigt, att vi ställt in oss på att vår IVF-resa var slut, att vi accepterat våra dåliga värden. Och så är de inte fullt så dåliga! Det är mycket som sätts på spel. Bl.a. sa vår läkare förra sommaren att om mitt AMH var på minst 1,5 skulle vi få 3 IVF:er till priset av två. Nu var det 0,8 och vi har betalat alla fyra till fullpris. Bara en sån sak. Och så hela oron med att inte FÖRSTÅ! Om ett värde kan variera så, varför tar de inte det löpande då? Och hur stor betydelse har det? Och ger jag mig in i IVF-svängen igen så måste jag ta reda på hur vi kan förbättra våra chanser ... läste just om att de två som nyligen blivit gravida i 40+ tråden gjort både AHA och tagit prednisolon (inflammationshämmande). Något som vår läkare inte vill pröva eftersom det inte är vetenskapligt bevisat. Jag bara har inte MAKT att avgöra om jag ska gå vidare med det och VILL så gärna lita på vår läkare. Men - jag kanske ska passa på att vara lite glad över att jag kanske inte är i förklimakteriet.
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?