NY I GBG skrev 2012-09-25 16:53:02 följande:
Hej alla! Vad många som hittat hit denna tid vi varit i Barca.... Det är mycket som hänt sen dess och jag vet inte hur mycket jag orkar skriva nu men just nu ruvar jag på två embryon men känner mig väldigt pessimistisk för igår fick vi veta att de tre embryona de sparat inte överlevde till blastosyt stadie och därmed inte kan frysas. E har alltså kastats. Vi är så ledsna för detta och oroliga att det betyder att även de två embryona vi fick inte heller kommer överleva
.. Har googlat så mycket om detta med huruvida man ska låta embryona långtidspdlas till blastosyter (ca 100 celler) inna man sätter in dem eller ju. Många kliniker går över till att fokusera på blastosyter. Varför berättade de inte om detta för oss undrar vi och de borde ha rådgjort med oss innan... Jag är mest bara ledsen och uppgiven, även om jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att de två embryon jag ruvar på inte kommer ta sig. Men jag kan ju inte undgå att tänka att inte de heller kommer dela sig ordentligt.... Jag läser era erfarenheter av dålig kommunikation med de på IVI. Vi har exakt samma erfarenhet av vår koordinator (Lidia) och jag tycker vi alla bör nämna för IVI Barcelona att vi är missnöjda med detta. Det känns som varje koordinator har för många patienter. De vet aldrig vem man är när man ringer, är extremt kortfattade per telefon och tar lång tid på sig att svara... Myran: vi hade samma problem med proverna och fick svaren genom att kliniken fick ringa labbet. Vi betalade inte extra men igen blev jag irriterad på Simona att hon inte sagt att det var så brådskande.... Vad långt det blev, och lite väl pessimistiskt
Jag ruvar ju ändå på två embryon så ska försöka glädjas åt det KRAM alla och skönt att läsa om alla era goda och mindre goda erfarenheter, om er som blivit gravida och tack för peppningen från lillan i magen
Hej Ny i GBG! Grattis till ruvningen, jag kan inte tänka mig annat än att kliniken gjorde sin allra bästa bedömning och att du har de bästa förutsättningar! Vet du om de av princip aldrig odlar samtliga ägg till blastocyster (för att se vilka som är mest livsdugliga, vilket ju är en risk förstås, och som man bara tar om man har många bra embryon)?
Antar att du bor i Göteborg - eller? Det gör jag med, och jag undrar hur du löst det med hemgyn. Vi får gärna fortsätta få hjälp från vår IVF-klinik Carlanderska, men det kostar väl skjorta, antar jag, så jag tänker att det är bra att se sig om. Är det någon förresten som vet vad privat hemortsgyn kostar för sånt här? Och är det över huvudtaget möjligt att ha en gyn som är ansluten och inte kostar skjortan, om man skulle hitta en sådan?