• Anonym (Less)

Pappan vil inte ha barnen mm

Efter tjafs med mitt ex så blev han sur och skrev till mig att jag inte behöver komma med barnen till honom nåt mer. Han har flera gånger sagt samma sak när han varit arg men då har jag alltid frågat, någon dag innan barnen ska dit, hur det blir, om han ska ha barnen på helgen eller inte. Har alltid fått till svar: Är du dum eller, det fattar du väl att jag ska. Du gjorde mig så jävla förbannad så därför sade jag så där, det är ditt eget fel att jag säger sådana saker.

När han nu sade det den här gången så tänkte jag att nu får det ta mig tusan vara nog. När han skrev sms'et till mig så svarade jag bara Ok...det är ditt val. På fredag är det meningen att barnen ska åka till honom, jag tänker dock inte höra av mig till honom något och jag tänker inte lämna barnen.
    Jag antar att han kommer bli tokig på mig och börja tjata om att han tänker anmäla mig för umgängessabotage. Min fråga är då om det verkligen är umgängessabotage när det sista han sade/skrev till mig var att jag inte behövde komma dit med barnen nåt mer ?  

• Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:30:05 följande:
    Det har han ju i det här fallet. Säger han att han inte ska ha barnen (till helgen) och sen sitter och väntar på att ts ska lämna dom ändå så får han skylla sig själv. Och om han nu skulle hämta så får han faktiskt höra av sig med den nya informationen att han VISST vill ha barnen hos sig i helgen trots det han sa innan. Annars har ts ingen anledning till att sitta med hämtningsklara barn och vänta. Hon kanske har andra planer som kommit upp när han sagt att han inte ska ha barnen.

Han är en vuxen man. Sådana daddar man inte med. 
    Nej allt beror på hur mycket bråk man vill skapa. Jag är den som försöker hålla bråken så få som möjligt för vårt BARNS skull. Jag tycker dock inte heller hon ska behöva ringa och fråga om han ska ha barnen därför ifrågasätter jag varför han inte själv hämtar vid umgänge.
  • Essien
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:32:21 följande:
    Pappan har rätt till umgänge varesig han är vårdnadshavare eller inte. Det finns inget som heter att pappan ska hämta själv. Däremot om du är ensam vårdnadshavare ligger det på DITT ansvar att ett fungerande umgänge kommer till stånd om den andra föräldern har intresse.

Sen vilken term du vill använda spelar ingen roll för du kan bli anmäld för umgänges sabotage. Jag har själv blivit det men det lades ner.

Sen tvingar han inte till sig barnen från mamman utan han vill ha umgänge med dem. Hon äger inte dem! 

Fast säger han klart och tydligt att han INTE vill ha barnen, och sen skiter i att meddela att han ändrat sig. Då kan han sitta där ensam en helg då, så har han kanske lärt sig att sluta använda sina egna barn som vapen i gräl med deras mamma i fortsättningen!

En helg utan pappa dör inte barnen av. Och om den lär den "vuxna" pappan lite normalt vett och hyfs så ser jag ingen nackdel alls.  
  • Essien
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:34:57 följande:
    Nej allt beror på hur mycket bråk man vill skapa. Jag är den som försöker hålla bråken så få som möjligt för vårt BARNS skull. Jag tycker dock inte heller hon ska behöva ringa och fråga om han ska ha barnen därför ifrågasätter jag varför han inte själv hämtar vid umgänge.

Fast det har hon ju förklarat. Och pappan vill inte hämta själv på fredagar förstår jag det som. Alltså gillar han mest att slänga ur sig skit gällande barnen när han har slut på argument i gräl.

Han är i behov av en hint om hur pissigt han beter sig. Det är inte som att ts går under jorden i ett år. Det handlar om EN helg.  
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:35:46 följande:
    Fast säger han klart och tydligt att han INTE vill ha barnen, och sen skiter i att meddela att han ändrat sig. Då kan han sitta där ensam en helg då, så har han kanske lärt sig att sluta använda sina egna barn som vapen i gräl med deras mamma i fortsättningen!

En helg utan pappa dör inte barnen av. Och om den lär den "vuxna" pappan lite normalt vett och hyfs så ser jag ingen nackdel alls.  
    Det inlägget var svar på en annans kommentar om du kollar har jag citerat vad jag svarat på. 
  • Anonym (Ja)
    Essien skrev 2012-04-11 21:37:03 följande:
    Fast det har hon ju förklarat. Och pappan vill inte hämta själv på fredagar förstår jag det som. Alltså gillar han mest att slänga ur sig skit gällande barnen när han har slut på argument i gräl.

Han är i behov av en hint om hur pissigt han beter sig. Det är inte som att ts går under jorden i ett år. Det handlar om EN helg.  
    Nej hon skrev att han ville att dem lämnade en gång var, så det är ju bara att byta dag då.
    Hennes anledning var att väskorna inte fick plats på skolan. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:32:21 följande:
    Pappan har rätt till umgänge varesig han är vårdnadshavare eller inte. Det finns inget som heter att pappan ska hämta själv. Däremot om du är ensam vårdnadshavare ligger det på DITT ansvar att ett fungerande umgänge kommer till stånd om den andra föräldern har intresse.

Sen vilken term du vill använda spelar ingen roll för du kan bli anmäld för umgänges sabotage. Jag har själv blivit det men det lades ner.

Sen tvingar han inte till sig barnen från mamman utan han vill ha umgänge med dem. Hon äger inte dem! 

Om vi nu ska hålla oss till juridiken så har pappan inga rättigheter alls. Däremot har barnen rätt till umgänge med den förälder som de inte bor med. Och om vi fortsätter hålla oss till juridiken så har boendeföräldern ingen annan skyldighet vid umgängesresor än att vara med och bidra ekonomiskt utifrån sin ekonomiska förmåga. Det är helt enkelt upp till umgängesföräldern att åka och hämta barnet.

Du kan inte ha blivit anmäld för umgängessabotage eftersom det inte existerar. Däremot kan du ha blivit anmäld för egenmäktighet med barn (dvs du lämnade inte ut barnet till den andra föräldern), anledningen till att det lades ner är att du är vårdnadshavare för barnet och därför är det inte egenmäktighet. Precis som att polisen inte kommer att lyfta ett finger om pappan börjar anmäla ts, eftersom hon är vårdnadshavare för barnen.   
  • Anonym (tråk)

Och så hade vi det där lilla med att barnen har rätt till sin pappa också. Oavsett hur han beter sig i den här situationen. Jag anser att man får böja sig bra mycket för att faktiskt barnen har rätt till att få träffa sin pappa istället för att bita sig fast i alla regler och måsten.
    Barnen kommer först och för min egen del kan jag stå ut med bra mycket skit från exets sida för att dom ska få ha en bra relation med honom oavsett vad jag tycker om honom eller han om mig. 

• Anonym (Less)
    Anonym (tråk) skrev 2012-04-11 21:20:13 följande:
    För barnens skull får man bita ihop många gånger och för många knäppa saker. Försök se till att barnen får ett så bra och regelbundet umgänge med pappan som möjligt. Det är grumdregeln även om det är han som j-s.

Jag har bitit ihop sååå många gånger, jag har blivit kallad för hora, fitta och allt fult man kan tänka sig, jag har gått med på att han betalade mindre underhåll ett tag, han pratar illa om mig inför barnen, han säger till barnen att jag tar hans pengar, att det är mitt fel att han fick flytta ifrån huset osv...så fort det inte passar honom så hotar han med att inte ha barnen. Jag har tagit allt för barnens skull, dom älskar sin pappa trots att jag hatar honom och jag vill absolut inte ta honom ifrån dom nåt vis. Jag vänder ut och in på mig själv för att att vara alla till lags och barnen ska ALDRIG någonsin få höra mig säga ett enda ont ord om deras pappa MEN det betyder inte att han ska kunna bete sig hur som helst mot mig längre. Det är inte bara jag som ska behöva bita ihop.
  • Anonym (tråk)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:42:37 följande:

Jag har bitit ihop sååå många gånger, jag har blivit kallad för hora, fitta och allt fult man kan tänka sig, jag har gått med på att han betalade mindre underhåll ett tag, han pratar illa om mig inför barnen, han säger till barnen att jag tar hans pengar, att det är mitt fel att han fick flytta ifrån huset osv...så fort det inte passar honom så hotar han med att inte ha barnen. Jag har tagit allt för barnens skull, dom älskar sin pappa trots att jag hatar honom och jag vill absolut inte ta honom ifrån dom nåt vis. Jag vänder ut och in på mig själv för att att vara alla till lags och barnen ska ALDRIG någonsin få höra mig säga ett enda ont ord om deras pappa MEN det betyder inte att han ska kunna bete sig hur som helst mot mig längre. Det är inte bara jag som ska behöva bita ihop.

Och jag har varit med om precis samma sak plus tre soc- och två polisanmälningar från hans sida.
    Jag vet att det inte är lätt, men barnen kommer först. Alltid. 
  • Essien
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:39:08 följande:
    Nej hon skrev att han ville att dem lämnade en gång var, så det är ju bara att byta dag då.
    Hennes anledning var att väskorna inte fick plats på skolan. 
    så här skrev hon:

han anser att jag ska lämna på fredagar och han på söndagar eller tvärtom, då slipper han ju hämta på dagis och skola.

det tolkade jag som att han inte vill hämta på fredagar utan tycker att ts ska lämna? det där med väskorna i skolan var ju ett "också", ett tillägg. det var inte huvudanledningen som jag fattade det.  
Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm