• Anonym (Less)

Pappan vil inte ha barnen mm

Efter tjafs med mitt ex så blev han sur och skrev till mig att jag inte behöver komma med barnen till honom nåt mer. Han har flera gånger sagt samma sak när han varit arg men då har jag alltid frågat, någon dag innan barnen ska dit, hur det blir, om han ska ha barnen på helgen eller inte. Har alltid fått till svar: Är du dum eller, det fattar du väl att jag ska. Du gjorde mig så jävla förbannad så därför sade jag så där, det är ditt eget fel att jag säger sådana saker.

När han nu sade det den här gången så tänkte jag att nu får det ta mig tusan vara nog. När han skrev sms'et till mig så svarade jag bara Ok...det är ditt val. På fredag är det meningen att barnen ska åka till honom, jag tänker dock inte höra av mig till honom något och jag tänker inte lämna barnen.
    Jag antar att han kommer bli tokig på mig och börja tjata om att han tänker anmäla mig för umgängessabotage. Min fråga är då om det verkligen är umgängessabotage när det sista han sade/skrev till mig var att jag inte behövde komma dit med barnen nåt mer ?  

• Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm
  • Anonym (tråk)

För barnens skull får man bita ihop många gånger och för många knäppa saker. Försök se till att barnen får ett så bra och regelbundet umgänge med pappan som möjligt. Det är grumdregeln även om det är han som j-s.

• Anonym (Ja)
    Anonym (tråk) skrev 2012-04-11 21:20:13 följande:
    För barnens skull får man bita ihop många gånger och för många knäppa saker. Försök se till att barnen får ett så bra och regelbundet umgänge med pappan som möjligt. Det är grumdregeln även om det är han som j-s.
    Precis, man vinner på det själv i längden också då mindre bråk uppstår!
  • Anonym (Less)
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:19:30 följande:
    Borde det inte vara enklare att byta då så du hämtar på söndagar istället för tvärt om? Så behöver du inte höra av dig om han ska ha barnen.

Har man en dålig relation får man försöka underlätta så mycket det går. Jag pratar inget med pappan mellan umgängena. Finns ingen anledning!   

Jag lär ju iaf vara helt säker på att han hämtar dom i så fall och så är det ju där med packningen, det finns för dåligt med plats på skolan. Jag vi helst inte ha någon kontakt alls med honom och det är inte så väldigt mycket kontakt men den här gången var det semesterpratet som spårade ur.
  • Anonym (tråk)
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:21:22 följande:
    Precis, man vinner på det själv i längden också då mindre bråk uppstår!

Ja fy vad man har gått med på och krånglat för barnens skull genom åren. Tungan ute Obestämd
  • Anonym (tråk)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:23:19 följande:

Jag lär ju iaf vara helt säker på att han hämtar dom i så fall och så är det ju där med packningen, det finns för dåligt med plats på skolan. Jag vi helst inte ha någon kontakt alls med honom och det är inte så väldigt mycket kontakt men den här gången var det semesterpratet som spårade ur.

Finns det någon annanstans som ni kan byta bagage då? Hos en kompis eller farfar/mormor tex. Jag har en kompis som fick ställa in väskor hos soc dit han fick åka för att hämta grejorna.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:23:19 följande:
    Men hur mycket har dem med sig för varannan helg?
    En väska extra är ju inte värre än en gympa väska så liten skola kan dem väll inte ha? Är det inte värt det för att slippa tjafs? alt. att han har egna kläder till dem hos sig.
    Sen kan han ju lämna på måndag morgon istället så behöver ni inte ha kontakt alls? 
  • Anonym (O)
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 20:26:25 följande:
    Han har rätt att ångra sig så det är umgänges sabotage.

För det första finns det ingen juridisk term som heter umgängessabotage så därför kan ts aldrig bli anklagad för det.

För det andra så är det upp till pappan att komma och hämta barnen om han vill ha umgänge med dem.

För det tredje är det inget brott att vägra lämna ut barnen till den andra föräldern så länge som man själv är vårdnadshavare. Ts skriver ingenting om någon dom eller juridiskt bindande avtal, har de ett muntligt avtal så har pappan ingen chans att tvinga till sig barnen från mamman.   
  • Anonym (O)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:13:45 följande:

Ja säg det, han anser att jag ska lämna på fredagar och han på söndagar eller tvärtom, då slipper han ju hämta på dagis och skola. Det är lite svårt med väskorna också på skolan, det är ont om plats.

Egentligen är det upp till umgängesföräldern att både hämta och lämna barnen eftersom umgänget börjar och slutar på barnens bostadsadress (om det inte finns dom på annat), men när ni nu redan skjutsar åt varsitt håll så kan det ju vara dumt att börja bråka om en sån sak. Däremot borde ni ändra så att han hämtar barnen på fredagen och du hämtar hem dem på söndagen, då är det ju upp till honom om han vill hämta dem eller inte. På det sättet slipper du hålla på och fjäska för honom.
  • Essien
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 20:41:08 följande:
    Varför hämtar han inte själv så slipper ni ha kontakt ang, om han ska ha barnen eller inte?
    Han har ju ingen anledning att höra av sig mellan gångerna? 

Det har han ju i det här fallet. Säger han att han inte ska ha barnen (till helgen) och sen sitter och väntar på att ts ska lämna dom ändå så får han skylla sig själv. Och om han nu skulle hämta så får han faktiskt höra av sig med den nya informationen att han VISST vill ha barnen hos sig i helgen trots det han sa innan. Annars har ts ingen anledning till att sitta med hämtningsklara barn och vänta. Hon kanske har andra planer som kommit upp när han sagt att han inte ska ha barnen.

Han är en vuxen man. Sådana daddar man inte med. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (O) skrev 2012-04-11 21:26:55 följande:
    För det första finns det ingen juridisk term som heter umgängessabotage så därför kan ts aldrig bli anklagad för det.

För det andra så är det upp till pappan att komma och hämta barnen om han vill ha umgänge med dem.

För det tredje är det inget brott att vägra lämna ut barnen till den andra föräldern så länge som man själv är vårdnadshavare. Ts skriver ingenting om någon dom eller juridiskt bindande avtal, har de ett muntligt avtal så har pappan ingen chans att tvinga till sig barnen från mamman.   
    Pappan har rätt till umgänge varesig han är vårdnadshavare eller inte. Det finns inget som heter att pappan ska hämta själv. Däremot om du är ensam vårdnadshavare ligger det på DITT ansvar att ett fungerande umgänge kommer till stånd om den andra föräldern har intresse.

Sen vilken term du vill använda spelar ingen roll för du kan bli anmäld för umgänges sabotage. Jag har själv blivit det men det lades ner.

Sen tvingar han inte till sig barnen från mamman utan han vill ha umgänge med dem. Hon äger inte dem! 
Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm