• Anonym (O)

Pappan vil inte ha barnen mm

Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 20:26:25 följande:
    Han har rätt att ångra sig så det är umgänges sabotage.

För det första finns det ingen juridisk term som heter umgängessabotage så därför kan ts aldrig bli anklagad för det.

För det andra så är det upp till pappan att komma och hämta barnen om han vill ha umgänge med dem.

För det tredje är det inget brott att vägra lämna ut barnen till den andra föräldern så länge som man själv är vårdnadshavare. Ts skriver ingenting om någon dom eller juridiskt bindande avtal, har de ett muntligt avtal så har pappan ingen chans att tvinga till sig barnen från mamman.   
  • Anonym (O)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 21:13:45 följande:

Ja säg det, han anser att jag ska lämna på fredagar och han på söndagar eller tvärtom, då slipper han ju hämta på dagis och skola. Det är lite svårt med väskorna också på skolan, det är ont om plats.

Egentligen är det upp till umgängesföräldern att både hämta och lämna barnen eftersom umgänget börjar och slutar på barnens bostadsadress (om det inte finns dom på annat), men när ni nu redan skjutsar åt varsitt håll så kan det ju vara dumt att börja bråka om en sån sak. Däremot borde ni ändra så att han hämtar barnen på fredagen och du hämtar hem dem på söndagen, då är det ju upp till honom om han vill hämta dem eller inte. På det sättet slipper du hålla på och fjäska för honom.
  • Anonym (O)
    Anonym (Ja) skrev 2012-04-11 21:32:21 följande:
    Pappan har rätt till umgänge varesig han är vårdnadshavare eller inte. Det finns inget som heter att pappan ska hämta själv. Däremot om du är ensam vårdnadshavare ligger det på DITT ansvar att ett fungerande umgänge kommer till stånd om den andra föräldern har intresse.

Sen vilken term du vill använda spelar ingen roll för du kan bli anmäld för umgänges sabotage. Jag har själv blivit det men det lades ner.

Sen tvingar han inte till sig barnen från mamman utan han vill ha umgänge med dem. Hon äger inte dem! 

Om vi nu ska hålla oss till juridiken så har pappan inga rättigheter alls. Däremot har barnen rätt till umgänge med den förälder som de inte bor med. Och om vi fortsätter hålla oss till juridiken så har boendeföräldern ingen annan skyldighet vid umgängesresor än att vara med och bidra ekonomiskt utifrån sin ekonomiska förmåga. Det är helt enkelt upp till umgängesföräldern att åka och hämta barnet.

Du kan inte ha blivit anmäld för umgängessabotage eftersom det inte existerar. Däremot kan du ha blivit anmäld för egenmäktighet med barn (dvs du lämnade inte ut barnet till den andra föräldern), anledningen till att det lades ner är att du är vårdnadshavare för barnet och därför är det inte egenmäktighet. Precis som att polisen inte kommer att lyfta ett finger om pappan börjar anmäla ts, eftersom hon är vårdnadshavare för barnen.   
  • Anonym (O)
    Anonym (tråk) skrev 2012-04-11 21:41:37 följande:
    Och så hade vi det där lilla med att barnen har rätt till sin pappa också. Oavsett hur han beter sig i den här situationen. Jag anser att man får böja sig bra mycket för att faktiskt barnen har rätt till att få träffa sin pappa istället för att bita sig fast i alla regler och måsten.
    Barnen kommer först och för min egen del kan jag stå ut med bra mycket skit från exets sida för att dom ska få ha en bra relation med honom oavsett vad jag tycker om honom eller han om mig. 

Ja, barnen har rätt till sin pappa. Men pappan är vuxen och har därmed ett föräldraansvar för sina barn. Dvs pappan har ansvar för att se till att det blir ett umgänge för barnen.

Ts är mamma till barnen och ska se till deras bästa. Men hon är inte mamma till pappan och har därför inget ansvar för att se till att han sköter sina plikter. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-11 22:10:54 följande:

Jag vet att jag inte kan förändra honom. Jag har gått hos psykolog i två år för att bli människa igen efter att ha bott ihop med honom och är det nåt jag lärt mig där är det att jag inte kan ändra på honom. Även om jag inte kan ändra hans beteende så ska jag vä inte behöva krypa för hans skull ? Jag VET att barnen skulle ha det bra utan att dom träffar sin pappa. Skulle det bli så att dom inte kommer ha någit umgänge med sin pappa så är det absolut inte mitt val utan hans. Så länge han vill ha umgänge med sina barn så kommer han få ha det OM han inte slår dom igen.
    Att lägga ved på elden förstår jag inte riktigt, på vilket vis gör jag det ? 

Du behöver självklart inte krypa för hans skull. Tvärtom ska du låta bli att krypa! För så länge du kryper så har han makt över dig, men när du låter bli så försvinner hans makt. Han kommer att bli tokig i början över att hans makt minskar, men i slutändan så kommer det att bli bra.

Nästa gång han hör av sig (ta inte kontakt med honom själv) så kan du svara honom att barnen är färdiga att hämtas upp klockan xx på fredagen, vill han ha umgänget så är det fritt fram att hämta barnen. Börjar han tjafsa om att det är du som ska köra dem till honom så kan du lugnt svara att du hämtar dem från honom på söndag klockan yy. Och att om han inte vill ha barnen så kan de stanna hos dig, det är inget problem för dig. Ta helt enkelt över kontrollen.

Han kommer garanterat säga att du inte får hämta klockan yy utan en timme tidigare eller senare, enbart för att köra med dig. Men det är fortfarande du som håller i taktpinnen och han som svansar efter. Han kan få sin timme hit eller dit eftersom du har lyckats ta ifrån honom hans hotmöjlighet om att inte vilja ha barnen.   
  • Anonym (O)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-13 13:02:59 följande:
    Det börjar närma sig em nu och jag har verkligen ont i magen av nervositet, jag svettas och fryser om vartannat och skakar som ett asplöv. Jag är livrädd för att han ska ringa och bråka med mig, är rädd för att jag gör fel.

Ta några djupa andetag!

När han ringer så säger du bara lugnt att barnen finns klara att hämta för honom. Börjar han tjafsa om att du ska köra så informera honom om att du kan komma och hämta dem hos honom på söndag.

Han kommer förmodligen att försöka dra in dig i en diskussion, eller få dig att försvara dig själv. Gå inte på den finten! Har man väl börjat försvara sig eller förklara sig så har man förlorat diskussionen (jämför med ett barn som ber om en glass, man svarar att det inte går för att man ska äta middag snart, barnet säger att han i alla fall kommer att orka maten, man svarar att det gjorde du inte förra gången, barnet säger att den här gången kommer han att orka, osv tills man ger upp och barnet får sin glass).

Vad han än säger/skriker så svara bara "Barnen finns klara att hämta här, jag kommer och hämtar dem hos dig på söndag". Om han försöker säga att det är ditt fel att barnen inte får träffa honom, eller om han säger att han kommer att gå till domstolen så svarar du bara "Det är ditt val".

Och som sagt, ta några djupa andetag. Det ordnar sig.        
  • Anonym (O)
    Anonym (Less) skrev 2012-04-21 19:32:00 följande:
    Pappan vill nu ha barnen igen, han vill dock hämta dom på skolan helt plötsligt (vilket är ok för mig) och lämna dom på parkeringen så dom får gå in själv, allt för att slippa träffa mig. Det är helt ok om han vill göra så även om jag tycker att han är löjlig, vuxna karln. Han säger också att om vi ska ha kontakt med varandra så ska vi ha kontakt genom hans mamma, hon får medla vilket jag INTE tycker är ok, ska någon medla så ska det vara någon som är opartisk.
    Han vägrar upprätta ett avtal om helger och semester mm, han säger att sist han skrev på ett papper så förstörde det så mycket för barnen. Han vägrar dessutom att ändra helger så barnen är där varannan helg istället för två helger i rad som nu. Barnen själva tycker det blir för långt uppehåll när man gör så och jag har fått chansen att jobba varannan helg vilket skulle göra mycket för vår ekonomi.
    Det känns som vi sitter fast, kommer inte en jäkla millimeter längre, vad göra ? Familjerätten kan väl inte hjälpa om inte båda är med på det antar jag ? 

Släpp det där med varannan helg just nu, om du försöker övertala honom om det så har han makten att köra med dig.

Njut istället av att det nu är pappan som tar ansvar för både hämtning och lämning. Och att han hämtar dem direkt efter skolan så att ni slipper tjafsa när ni ses. Du har vunnit rätt mycket på det här!  
Svar på tråden Pappan vil inte ha barnen mm